"מריאן ולאונרד: מילים של אהבה", סלקום tv

אני לא אוהב את לאונרד כהן. בעצם, אף פעם לא השתגעתי ממנו. גם כשהייתי עלם חמודות צעיר והוא היה בשיא ההייפ, לא הבנתי את פשר ההתרגשות הגדולה. אנשים מלמלו בעיניים מצועפות סוזן, ומריאן והללויה, ואני הלכתי הצדה והתביישתי בשקט, כי יש לי כנראה לב של אבן, שהמיתרים הנוקשים שלו תקועים גם ביבבות הכאובות ביותר של כהן לאהובותיו השונות.

הייתה לבנאדם כריזמה. זה בטוח. אבל זה מה שהיה בלתי מובן לגמרי. עולה על הבמה, הקהל מתעלף בהתרגשות, ואז פוער את פיו ומתוכו יוצא מין קול חלשלוש, סדוק, אטי, מיואש כזה, שבא לך - לפחות לי - לצרוח עליו, נו, בנאדם, תתחיל כבר לשיר. תתחיל כבר לצעוק. תן גז. אתה באייטיז, עושה רוק'נרול, שכחת?

ככה שמראש התיישבתי בחשש מול "מריאן ולאונרד: מילים של אהבה". חששתי משעה וחצי של זחילת צב מוזיקלית בלוויית קטעי קישור. יצא בדיוק ההפך - הרבה קישור ומעט מוזיקה. לא התחרטתי לרגע שצפיתי בסיפור אהבתם של לאונרד כהן ואחת מבנות זוגו המשמעותיות ביותר, מריאן אילן הנורווגית, שעליה, ואליה, נכתב השיר הידוע.

כהן ומריאן נפגשו בשנת 1960 על האי היווני הידרה שהיה באותו זמן מושבת אומנים. הפגישה הולידה שמונה שנים של מערכת יחסים סוערת, כשמריאן משמשת כמוזה וכמטפלת של כהן שעשה באותן שנים הסבת מקצוע מסופר לא מצליח לזמר שנחל הצלחה מסחררת. הסרט "מריאן ולאונרד: מילים של אהבה" מתאר את אותן שנים, בין הידרה לניו יורק, לשם היה מדלג כהן לקדם את הקריירה המוזיקלית שלו, וחוזר אל האי שבו השאיר מאחוריו את מריאן ואת אקסל בנה.

אווירה של קדרות מרחפת מעל הסרט, שאותה משרה לאונרד כהן בעיקר. כהן מביא אותה ממעמקי נפשו, שאפשר לתאר אותה כנפש אומן קרועה, ואפשר גם להגדיר אותה כפשוט מסוכסכת עם עצמה. בזוגיות הזו כהן היה איש הכאוס, ומריאן הייתה זו שחיפשה את הפשטות, קורת גג משותפת וגבר והורה לה ולבנה הבעייתי מנישואיה הקודמים אקסל הצעיר. ואכן לאחר שהסתיימה באופן מעשי מערכת היחסים בינה לבין לאונרד - אף שנשארו בקשר עוד שנים רבות - חזרה לנורווגיה ונישאה שם ליאן המיושב, שאיתו חייתה בשלווה עד שנפטרה בגיל מבוגר מסרטן.

לכן יידע הצופה וייזהר מראש: זה אינו סיפור אהבה רב־קסם המתמשך על פני חיים שלמים. הוא מכביד, הוא מעיק, הוא נשמע כמו שיר של לאונרד כהן - חורק, מכביד, חסר סוף טוב, ולאוהבי כהן, שווה צפייה.

לראות או לוותר: טוב לערב של דיכאון. מנצח כל מצב רוח טוב.