נכון שהעונה האחרונה של "הישרדות" גרמה לנו לחשוב שהיא איתנו מהיום הראשון שהגענו לעולם, אך לא זו האמת. לצד כוכבי הטלוויזיה שנכנסו לחיינו השנה כמו ברבש, ברסי וגמזו קיבלנו מנה מכובדת של תוכניות ריאליטי, דוקו ודרמה שעוררו לא פחות שיח ממשבר הקורונה, והפכו להיות שיחת היום בכל המתנה למיקרוגל במשרד. 

מתוך הישרדות VIP. באדיבות רשת 13

לכן, התכנסנו ביום חגיגי זה כדי לענות על השאלות הקשות: מהי תכנית הריאליטי שהסעירה את חיינו? על מי היינו מוותרים ומי עורר יותר שיח – אסי בוזגלו או תקוה? טובלים תפוח בדבש, ומתחילים:

תכנית הריאליטי של השנה: "חתונה ממבט ראשון" עונה 3 

לא רק שהעונה השלישית של "חתונה ממבט ראשון" עלתה על קודמותיה ברמת האקשן, הדרמות והליהוק הגאוני – היא גם הצליחה לעקוף את שלל מתחרותיה החזקות בז'אנר כדוגמת "הישרדות", "נינג'ה" או MKR באופן שבו כבשה כמעט כל בית בישראל. כל המשתתפים בה היו מעניינים וראויים לשיח, וכן סופקו בה רגעים אייקונים שלא נוכל לשכוח כדוגמת קטיפת הפרי של דובי מעץ באמצע ברצלונה, הפתק שטחב אריק לכוס בעזרת מזלג וכן כל אמירה מסכנה של דנית שכיווצה לכולנו את הלב.

התוכנית הציפה דיונים חשובים מצד אחד ומהנים מצד שני החל מגילנות (עם המשתתפים הראשונים שהגיעו לפרק ב') ועד ההתמודדות עם חוסר משיכה, אנטיפתיות ונשים רווקות שחצו את גיל 35. ומעל הכל, זו העונה הראשונה שסיפקה שני זוגות שחיים באושר ועושר עד היום. מה צריך יותר?

כמעט וזכתה: "הכוכב הבא" (עונה 7) – העונה האחרונה סיפקה נבחרת מתמודדים צעירה להחריד, בועטת ומעניינת – אשר כוכביה ממשיכים להוכיח את כישרונם גם הרבה לאחר סיום התוכנית: החל מאלה לי עם "זוט עני", דרך רביב כנר עם "רסיסים" וכמובן עדן אלנה שעוד נשמע ממנה באירוויזיון 2021, בלי עין הרע.

הדר ברייר, דניס רוסקוב, חתונה ממבט ראשון (צילום: קובי מהגר)
הדר ברייר, דניס רוסקוב, חתונה ממבט ראשון (צילום: קובי מהגר)

פליט/ת הריאליטי של השנה: תקוה גדעון ("האח הגדול")

היא נכנסה לחיינו בסערה כאתיופית המגניבה שצוחקת על עצמה ולא דופקת חשבון לאף אחד בבית "האח הגדול". משם, התגלגלה למשולש אהבה סוער עם ליאור וירדן, הצליחה לריב עם לא מעט דיירים, סיפקה מונולוגים מרגשים בחדר האח וטיפחה, ללא ידיעתה, קהל תומכים ענק שבסופו של דבר הביא לה את המיליון. 

תקוה עוררה לא מעט סערות בבית אך במקביל המשיכה להציג צד אנושי ורגיש ובנתה לעצמה, ביודעין או שלא, את דמות פליטת הריאליטי שתיזכר גם אחרי שתצא מהבית. ולראייה, אף צלם פפראצי לא פוסח עליה וגם היום, חודשים לאחר סיום התוכנית (נצח במונחי ריאליטי) היא עדיין נחשבת מעניינת במיוחד. כנראה שכישראלים, לא יכולנו להישאר אדישים לבחורה הבטוחה עצמה, המלאה, שנושאת בגאווה את דגל עדתה ולא פוחדת לומר את מה שעובר לה בראש. אז לכל מי שמתמיין כרגע לקראת העונה הבאה: Watch and Learn.

כמעט וזכה: אסי בוזגלו  ("הישרדות") – לא היה בית שהוא לא עורר בו דיון – חלק תמכו בו, חלק תיעבו אותו אך אף אחד לא נשאר אדיש אליו. לאורך העונה סיפק לא מעט סיבות לדבר עליו: החל מאמירתו הסמי-הומופובית דרך התערבות ההפקה ואף הניצחון שלו אשר כמעט ונלקח ממנו, לולא פרשיית ה'שוחד' של ישראל ובני. בדרכו השייח'ית, עם ים של כריזמה ועם דחיפות קלות מההפקה – הצליח בוזגלו למצב עצמו כפליט הריאליטי המושלם. האח הגדול VIP – היכונו היכונו.

האח הגדול, תקוה גדעון (צילום: מיכה לובטון)
האח הגדול, תקוה גדעון (צילום: מיכה לובטון)

סדרת הדרמה של השנה – "מנאייכ"

משטרה, שחיתות, רומנטיקה ועמוס תמם – אם זה לא מתכון מנצח לסדרת דרמה מוצלחת, אז מהו המתכון? 

הסדרה שנכנסה לחיינו ממש לא מזמן הצליחה להביס אפילו את "טהרן", שעד אז הוכתרה כהצלחה הגדולה של התאגיד בז'אנר הדרמה, הודות לקאסט המבריק ולקצב ההתפתחות של העלילה. לצד שלום אסייג, שזכה לתהילה מחודשת אחרי תפקיד דרמה יוצא מן הכלל, נחשפנו גם ללירז חממי המעולה, לעמוס תמם שכיכב כהרגלו ולמיה דגן הנהדרת.

בעשרה פרקים בלבד הצליחה "מנאייכ" לסחוף את הצופים למסע רדיפה אחר הצדק, תוך שמירה מתמדת על דריכות, מתח ואין סוף טוויסטים לאורך הדרך. התמהיל הזה של ישראליות, ציניות, מוסר ושביבי רומנטיקה – עשה את שלו. ועובדה, העונה השנייה כבר בדרך.

כמעט וזכתה: "לאבד את אליס" – המותחן הפסיכולוגי של סיגל אבין שסחף את הצופים למערבולת רגשות סביב הגיבורות הראשיות, אליס (איילת זורר) וסופי (ליהי קורנובסקי). לא כל מי שצפה בדרמה הזו נשבה בקסמה, אך בעיניי היא ללא ספק היצירה הישראלית הכי מקורית שנראתה על המסך בשנה החולפת.

מתוך ''מנאייכ'' (צילום: צילום מסך ''כאן'')
מתוך ''מנאייכ'' (צילום: צילום מסך ''כאן'')

הדוקו של השנה – "המתחזים"

כבר שלוש שנים חיים אתגר צד מתחזים ונוכלים כשהוא חמוש במבט דרמטי ושיער מסורק למשעי, אך אין ספק כי העונה האחרונה של "המתחזים" עלתה על קודמותיה באיכות הסיפורים ובעיקר, בנוכלות שהפכו דמויות טלוויזיוניות שקשה להתעלם מהן. הגדולה מכולן היא כמובן לורין מיכאלי, שמלבד התחזותה הבזויה, הצליחה להפוך לדמות אייקונית באופן בו התמודדה עם חיים אתגר ובהכחשתה העיקשת.

סיפורי המתחזים מצליחים בכל פעם להסעיר את הישראלים, שאולי יותר מכל עם אחר – שונאים 'לצאת פראיירים'. לכן, עבודתו היסודית של חיים אתגר וצוותו, בשילוב הוואסח והדרמה המלווים כל צעד– הופכים כמעט כל פרק ב"המתחזים" למשהו שקשה להסיר את העיניים ממנו. כעת, כל שנותר הוא להימנע מסיפורים משעממים, גם אם הקורבן יחסית מפורסם כדוגמת פנינה רוזנבלום או אודטה, ואנחנו מסודרים. 

כמעט וזכה: "החיים הסודיים של בני 4" – הדוקו שהמשיך לעונה השנייה מצליח לשמר את האותנטיות ולרגש את הצופים בכל פעם מחדש, על אף הקלישאות והקיטש. הפעם, הילדים נכנסים לגן החדש בתקופת קורונה, והדבר מוסיף לחוויות המשעשעות והמאתגרות איתן הם מתמודדים. זו אולי הסדרה היחידה בטלוויזיה שלנו שבאמת מתאימה לכל המשפחה.

המתחזים. צילום: באדיבות קשת 12

קומדיית השנה: "זאת וזאתי"

הסדרה שיצרה גיתית פישר וכיכבה בה לצד אושרית סרוסי וחן רוטמן אמנם לא זכתה להצלחה בטלוויזיה (ובכן, שודרה בשישי בערב) אך בדיגיטל – הפכה לסנסציה. השילוב המטורף-הזוי-קורע מצחוק של תותית ומילעל, צמד הזמרות הכושלות שמנסות לכבוש את העולם, כבש את הרשתות החברתיות, בדגש על הדור הצעיר – וההערצה אליהן נמשכת עד היום, 8 חודשים לאחר סיומה.

עמודי מעריצים, גיפים, סטיקרים לוואטספ ותחפושות בפורים – סרוסי ופישר הצליחו לייצר לקסיקון משלהן, שאמנם גרם לסלידה מכל מי שעבר את גיל 40, אך בעיניי, מדובר היה בלא פחות מגאונות. בראייה לאחור, כנראה שטלוויזיה זו לא הייתה הפלטפורמה המתאימה לתוכן המוטרף הזה, אך לאורך השנה הזו – לא היה דבר שהצחיק אותי יותר מהשתיים האלה. 

כמעט וזכה: "היהודים באים" – 6 שנים כיכבה התוכנית על מסך הטלוויזיה, אך מעולם לא דיברו עליה כפי שדיברו עליה השנה. מחאות, הפגנות וחרמות מכל עבר נגד התכנים הלא-שגרתיים המופיעים בה, הביאו בסופו של דבר להצלחה הגדולה ביותר שחוותה התוכנית בכל שנותיה. כנראה שכל אלה היו שווים, רק כדי שעוד אנשים ייחשפו לגאונות שבמערכונים, לכישרון השחקנים ולאומץ הרב שנוטף בה מכל פריים.

אלתור השנה: "במרחק מאה מטר"

הסגר הראשון הביא את הפקות הטלוויזיה למצב שלא היו בו לפני: מיליוני ישראלים יושבים בבית, משועממים, ומשוועים לתוכן חדש ומקורי שישכיח מהם את האבטלה, החולי והמגפה מסביב. לכן, במאמץ הירואי, קמו להן פה ושם תוכניות חדשות ומאולתרות – אך מעל כולם מתנוססת "במרחק מאה מטר" של HOT, שבמקוריותה וייחודיותה כבשה את הצופים.

13 סרטים קצרים שיצרו יוצרים מוכשרים וכיכבו בהם כמה מהשחקנים המובילים בתעשייה שודרו בחודש יוני וסיפקו זווית מעניינת ולא שגרתית על הסגר: החל בשינויים המנטליים שחווינו כבני אדם, דרך קשיי האבטלה, שמירת המרחק וכמובן ההתמודדות עם המוות. גם 500 מהדורות חדשות לא היו מבטאות נכונה את תמונת המצב כמו שהשתקפה דרך הסרטים האלה, ובעיניי מדובר היה בהימור מוצלח ורלוונטי מתמיד ברוח התקופה.

כמעט וזכה: "לא נפסיק לשיר" – הקאמבק של התוכנית המיתולוגית בהנחייתם של אסי עזר ורותם סלע הצליח לשחזר את הצלחת הפורמט המקורי, וכמות הזמרים שהתארחו בו הפכה את התוכנית לנצפית ומהנה במיוחד. טוב, כשכל ההופעות, בתי הקולנוע והתיאטראות סגורים – מה נותר לנו לעשות מלבד לשיר קצת ביחד?

אסי בוזגלו זוכה בהישרדות (צילום: אביב חופי)
אסי בוזגלו זוכה בהישרדות (צילום: אביב חופי)

ביזיון השנה: "הישרדות VIP" (עונה 10)

יש מה להוסיף? לא זכורה לי בכל היסטוריית הטלוויזיה הישראלית עונת ריאליטי שגררה כל כך הרבה זעם ותסכול מהצופים שלה. מריחה אין סופית של הפרקים, התערבות בזויה מצד ההפקה, חורבן של כל הקשור לפורמט המקורי וליהוק שעורר קיטוב וסערות – כל אלה יחד הפכו את העונה האחרונה של "הישרדות" למשהו שקשה לצפות בו ועוד יותר קשה להפסיק, ולו בשל העובדה שהתחליף לכך באותו זמן היה MKR, וזה אומר הכל. כאילו אין לנו מספיק קושי עם המצב הכלכלי-בריאותי-בטחוני, גם את גיא זוארץ נאלצנו לראות מדי יום. ואם לא די בכך כדי לתאר את העוול, תוכלו לקרוא את 40 הטורים שפורסמו בעניין לאורך העונה. ביזיון, כבר אמרנו.

כמעט וזכה: "צחוק מהמצב" – הגרסה המותאמת-קורונה שיצרה "רשת" ל"צחוק מעבודה", רק בגרסתה הכושלת. אורחים שכל קשר בינם לבין הומור תלוש מהמציאות (דקל וקנין, אסי בוזגלו), רצף פאנצ'ים נדושים שנטחן כבר שבועות לפני בסטטוסים בפייסבוק ופורמט בנאלי ומשמים הביאו את "צחוק מהמצב" להיות אחד מהמועמדים המבטיחים לביזיון השנה. עכשיו מה שנותר הוא רק להתפלל שלא נזכה לקאמבק מחודש בסגר השני.