לשאלה "איך שיר נולד?" ישנן כנראה לא מעט תשובות, אך הסדרה החדשה של נטפליקס, "Song Exploder", עונה דווקא על שאלה מסקרנת הרבה יותר: איך שיר פשוט הופך ללהיט בינלאומי חסר תקדים?

בשנות ה-80 R.E.M הייתה להקת רוק די מצליחה שנוצרה בג'ורג'יה, ארצות הברית, ושיריה כיכבו בטבלאות המצעדים – אך את ההצלחה של Losing My Religion"", היוצרים לא יכלו לדמיין גם בחלומותיהם הפרועים ביותר. עכשיו מסתבר, שהוא כלל לא היה אמור לצאת מכותלי האולפן: "השיר הזה הוא סוג של טעות. העובדה שהוא הפך למה שהפך נותרה תמוהה בעינינו עד היום", חושף מייקל סטייפ, סולן R.E.M. לצד הסיפור על הקבלה של הלהיט בעולם, הוא חושף איך חברות התקליטים ניסו להימנע מלהוציא את השיר הזה כסינגל, ומגלה על מה נכתב השיר שכיום מחזיק במעל 800 מיליון צפיות ביוטיוב (ספויילר: אין קשר לדת או מסורת).

בפרקים קצובים של 20-30 דקות, נפגש רישיקש היראווי, יוצר הפודקאסט הנושא את אותו שם ועליו מבוססת הסדרה, עם אמנים בסדר גודל בינלאומי – זמרת העל אלישיה קיז, לין מנואל מירנדה (יוצר וכוכב המחזמר "המילטון"), הראפר המצליח טיי דולה סיין וכאמור, להקת הרוק R.E.M לסשנים קצרים שכל מהותם היא לחשוף פיסה מהתהליך המופלא בו שיר פשוט וקטן הופך להיות הצלחה ענקית. 

מבין ארבעת הפרקים בסדרה (למה רק ארבעה?!), התחברתי בעיקר לפרק בו לין מנואל מירנדה, יוצר המחזמר עטור הפרסים "המילטון", מספר על היום שבו יצר את "Wait For It", אחד מהשירים הבולטים במחזמר:

"נסעתי ליום הולדת של חבר, ובדרך פתאום קפץ לי הפזמון לראש. ככה, בבת אחת. הקלטתי אותו באייפון שלי והייתי כל כך נרגש שכשהגעתי ליום ההולדת, שתיתי חצי בירה, ומיד חזרתי הביתה להמשיך לעבוד." כמובן שבפרק הוא גם משמיע את ההקלטה הראשונית, שהפכה בסופו של דבר לנאמבר בועט ויוצא דופן. מירנדה גם מספר בכלליות על יצירת המחזמר, על כתיבת השירים ויחד עם המפיק המוזיקלי שלו – הם מגלים כמה סודות מעניינים במיוחד מאחורי הקלעים של המפעל שיצרו יחד, וכבש כמעט כל פסגה אפשרית.

אחת מהביקורות הגדולות שיש כלפי תעשיית המוזיקה בארה"ב היא שמאחורי כל שיר עומד צי של כותבים המנותקים מהזמר ובכך הופך השיר, מיצירה אינטימית וכנה  – לתוצר של מכונה משומנת המוכוונת להשיג כמה שיותר צפיות ביוטיוב. דווקא אל מול הביקורת – נעים לגלות כי ישנם גם לא מעט אמנים שלמרות הצלחתם המטאורית – ממשיכים לכתוב בעצמם את שיריהם ולהחיות את היצירה. 

Song Exploder: אלישיה קיז (צילום: צילום מסך נטפליקס)
Song Exploder: אלישיה קיז (צילום: צילום מסך נטפליקס)

כזו למשל היא אלישיה קיז, היוצרת והזמרת זוכת פרסי הגראמי ("Empire State Of Mind", "Fallin'") שפרצה לחיינו כבר ב-1996 ומאז ממשיכה ליצור בעצמה את שיריה, שזוכים באופן קבוע למאות מיליוני צפיות והשמעות. בפרק איתה אנחנו נחשפים לתהליך יצירה של שיר חדש, "3 Hours Drive",  מה שמעט מאכזב בהתחשב בעניין שיכול היה ליצור הסיפור מאחורי כתיבת להיטי הענק שלה – אך במהלכו היא מסכמת את תהליך הכתיבה במשפט מעורר השראה, אשר חותם את הסדרה באופן מדויק ובעיקר משאיר טעם לעוד: "ייתכן שבדרך לא תמצא את המילים הנכונות, לא תמצא את המנגינה הנכונה – אבל יכול להיות שהיום - תכתוב את הדבר שישנה את חייך".