אמש שודר בכאן 11 פרק הבכורה בסדרת הדרמה "שעת נעילה", אודות מלחמת יום הכיפורים. תא"ל במיל' אביגדור קהלני, מפקד גדוד השריון עוז 77 חטיבה 7, מגיבורי המלחמה עליה כתובה הסדרה, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, וסיפר על התרשמותו מהסדרה וההבדלים לעומת מה שהתרחש במציאות.

מה שלומך? צפית?
"בהחלט. שלומי הכי טוב בעולם, השמש זורחת, אני מסתכל עליה, היא מאירה לי את הפנים והכול בסדר"

קשה?
"תראה, תלוי מי ומה. בהחלט אלה שעברו את המלחמה, לא מדבר על עצמי באופן אישי, נכנסים פנימה חזרה אל תוך הסדרה והפנים של החיילים, ברור שיהיה קשה לישון לאחר מכן. צריך להפריד, כל הסרטים שנעשו, אולי סרט אחד שלא, אבל נעשו בד"כ על - מי עמד, מי התקרב, מה אמרה גולדה ומה אמר דין ומה אמר דדו, פה התמקדו בפנים של האנשים על הלוחמים, שהם בעצם הצילו את המדינה".

שיקף נאמנה?
"אני מחמיא לסדרה. בנושא הטנקים זה אחד לאחד, הם ממש שחזרו ותיקנו, שיפצו טנקים שהם כבר מזמן לא בתנועה; בנושא הפנתרים השחורים  -לא יודע אם 25 שנה אחרי הקמת המדינה דיברו בערבית בתוך היחידות, זה לא היה; הנושא של החרמון הוא הדגמה לדברים שהיו, כי שם באמת היה קצין שידע הכול ובסוף נפל בשבי וגילה את כל סודות המדינה".

כשאתה צופה בסדרה אתה מסתכל על זה כצופה מן החוץ, או שאתה נכנס פנימה לאותה התקופה ולחיים שלך במלחמה?
"זו שאלה ששאלתי את עצמי, אבל אני מוכרח לומר שאני מסתכל מהטנקים ומתפעל ממה שהם עשו, אני מנסה לזהות את כל הדברים הקטנים ולמצוא שגיאות בפקודות האש לדוגמה, ולא מצאתי. איך אמר הבן שלי שהיה גם טנקיסט? 'בוא'נה, הפקודות שלהם ממש מדויקות, הרגשתי שאני נמצא איתם בתוך הטנק'. אז אני רואה את זה משני היבטים, וממרום גילי אני רואה, האם היה פה צדק היסטורי? לא, זו לא הייתה המטרה ליצור צדק היסטורי; האם הייתה נגיעה בחיילים שהצילו את המדינה? כן, הייתה נגיעה בחיילים, בפחדים, בעיניים הגדולות, בחששות".

יש מצרך נדיר שמשתקף בסדרה והוא האחדות, התקבצות של כולם מול מטרה אחת.
"קודם כל, ברגע שמתחילה מלחמה כולם מכווצים ומחכים להוראות של המפקדים והמנהיגים האמיתיים מתגלים בשדות הקרב, שעומדים יחד עם כולם תחת האש. שנים אני אומר – האם מדינת ישראל ודור ההמשך שלה יודע להעריך את אלה ששוכבים תחת לוחות השיש, בני 18 ו-19 שעשו הכול והיו חדורי אמונה, הם חשו שהם מחזיקים את הדגל של המדינה, עשו מה שלימדו אותם ולא ראו שיש דרך אחרת. התסערו שנתנו להם פקודות ולא שאלו שאלות. האנשים האלה שאנחנו חייבים להם את קיומה של המדינה לפעמים נשכחים בצד, סליחה שכחנו? אני לא בא בטענות, אני מכיר וחי את המציאות, אבל במלחמות לפעמים אומרים, שטוב שיש אויבים מסביב כי ככה אנחנו מלוכדים".

יש לא מעט אנשים שמווים את כיפור להיום, למאבק בקורונה.
"אני לא יכול להשוות בין הדברים, שם ברגע שהתחילה מלחמה הייתה אחדות וכולם רצו כדי להגן על המדינה. אחרי המלחמה כמובן העמדנו במירכאות את אלה שהיו בממשלה ואחרי כמה שנים הם הורחקו. לגבי ההשוואה להיום, אני רואה התפרקות טוטלית של המדינה וכואב לי ממש, אני נחרד".

בפיצול, בשיסוי?
"השנאה שהייתה במקלטים יצאה החוצה, אנשים שמנסים לחיות כאן, פתאום השנאה יוצאת החוצה, רוצים להחליף ממשלה ומנהיגים והכול טוב ויפה".

זה קטלני לדעתך?
"הקורונה קטנה עלינו, את הקורונה ננצח. אבל השסע שנוצר בתוכנו, זה ממש כואב לי".