"בשביל הסיפור - התכונות שהפכו את יהודה המכבי לטקטיקן ומנהיג", כאן דיגיטל

בהערה מקדימה צריך לציין שמי שאינו נכנס מדי פעם להציץ מה חדש באתר האינטרנט של כאן, פשוט מפסיד. שפע החומרים מכל סוג שהאתר מציע מרשים, ומתעדכן ומתחדש כל העת. הליקוי היחיד בהתנהלות כאן בנוגע לאתר היא שכל המאמץ הגדול הזה כמעט נחבא ואינו זוכה לקידום הראוי לו.

בעת האחרונה, ברוח חג החנוכה, עלה בסדרה “בשביל הסיפור", העוסקת במבט עכשווי באירועים ובאישים מהעבר הרחוק, הפרק על יהודה המכבי. צבא המורדים של יהודה המכבי סבל מנחיתות קבועה במספר חייליו לעומת כוח המצב היווני שרדף ולחם בו, וכדי לפצות על כך נדרש למשוך את האויב לאזורי ארץ שבהם מספרי חיילים איבדו מחשיבותם. יהודה, שהיה לו יתרון בהכרת נתיבי הארץ, והיה קל תנועה, גרר את היוונים המסורבלים והחמושים בכבדות אל הרי ארץ יהודה, שם לוחמי הגרילה שלו ארבו וגברו עליהם.

לחובת הפרק ייאמר כי יהודה המכבי הנו דמות גדולה הרבה יותר משניתן לדחוס לתוך שש דקות. הוא היה אדם כריזמטי ומרתק, שלבד מיכולתו הידועה כלוחם התבלט עוד מצעירותו כמי שיודע להנהיג ולהניע אלפי אנשים ללכת בעקבותיו לקרבות שנראו כחסרי סיכוי. הצמצום שלו לכדי איש גרילה הבקי במלחמת הרים, גם אם הדבר נעשה בתסריט כתוב באיזה הומור (די קלוש), לא מכסה גם על מעט מהדמות הגדולה הזו. צילומים של עוד משעול בהרים שוממים ועוד נקיק יכולים להרגיז אישיות כמו יהודה המכבי, ואיתו, כידוע, לא כדאי להסתבך.

לראות או לוותר: לא צריך לראות. יש ויקיפדיה.

בשביל הסיפור (צילום: צילום מסך)
בשביל הסיפור (צילום: צילום מסך)

פסטיבל דני אבדיה

זה לא מפסיק. זה לא עוצר. אם לפני הדראפט הייתה תקווה כי שיטפון הידיעות היומיומיות ייעצר עם בחירת הכדורסלן הישראלי לליגת הכדורסל הטובה בעולם וכמות הפרסומים עליו תתכנס לאיזה מספר שפוי, באה בחירתו של דני אבדיה לוושינגטון וויזארדס ורק האיצה והגדילה את מידת הטירוף.  

הידיעות הן מכל מין וסוג. אבדיה דיבר (!) עם ראסל ווסטברוק. אבדיה שר (!) בעברית (!) "יומולדת שמח" לאחד משחקני קבוצתו שהיה לו יומולדת שמח. אבדיה בדרכו לחמישייה הפותחת, כלומר אולי יהיה בחמישייה הפותחת אם יצליח לעבור את השחקן שמועמד לפניו לחמישייה הפותחת. אבדיה קלע 15 (!) נקודות במשחק אימון וכבר מועמד להיות רוקי העונה. אתם הבנתם את זה? שיחק בקושי במשחק אימון אחד וכבר בעזות מצח, בלי חשבון ובלי אלוהים, ממנים אותו כאן להיות רוקי העונה. ולמחרת, כאילו לא היה אתמול, ידיעות שהמנג׳רים של קבוצות ה־NBA הימרו על הזוכה בתואר רוקי העונה, ואבדיה, השאטר של אתמול, מופיע בקצווי הרשימה עם קול אחד מסכן. איזו התנצלות מצד מי שטענו אתמול שהוא מועמד לרוקי העונה ראיתם? לא ראיתם. העיקר שהיה אייטם יומי לדחוף על אבדיה.

מוביל את שיגעון אבדיה ערוץ הספורט, שלו זיכיון השידורים על ה־NBA. מפוצצים קדימונים על תחילת שידורי הליגה ועל הישראלי “שלנו" שם בעוצמות, כאילו אליהו הנביא בכבודו ירד מהשמיים, שם על עצמו מכנסי ספורט והתחיל להטביע. כאילו אבדיה הוא שגרירו של כל עם ישראל. כאילו הוא אינו עוד כדורסלן מוכשר אלא נצר של דוד המלך שמתמודד עם הגויים לפחות שווה בשווה.

כל יום אותה אופרה מחדש. כל יום ומנת האבדיה הגדושה שלו עד להתפקע. ותסמכו על ערוץ הספורט שתקבלו שידורי וושינגטון וויזארדס עד שייצאו לכם מהאוזניים. והוויזארדס, עם אבדיה ובלי אבדיה, הם חתיכת קבוצה דפוקה, ואתם, חובבי NBA, הולכים לסבול יופי השנה.