"חפרפרת בצפון קוריאה", הוט 8, יס דוקו

וידוי מביך: למרות מאמץ שכלי מתמשך, לא הצלחתי להבין לגמרי מיהו החפרפרת. היו רגעים שהעניין היה לי ברור, אחר כך זה שוב התערפל. אז מה. גם לג'רי סיינפלד צריך תמיד להסביר אחרי הסרט מי הרוצח. 

ככה הולך הסיפור: הכניסה לצפון קוריאה נאסרת על במאי סרטים דני בעקבות סרט ביקורתי שעשה על החיים במדינה. לאחר זמן מה פונה אליו שף דני כושל ומציע מסיבה לא ברורה (לי, כמובן) לשמש עבורו מרגל בצפון קוריאה. השניים מגייסים טיפוס מפוקפק שיתחזה לסוחר נשק עשיר, וביחד יעשו עסקאות עם הצפון קוריאנים הנתונים תחת מצור כבד. דרך ארגון דני האוהד את צפון קוריאה הם יוצרים קשר עם אישים בפיונגיאנג, מקבלים אישורי כניסה ובעזרת מצלמות ומיקרופונים מוסווים על גופם (יה, רייט, הצפון קוריאנים ידועים בזלזול שלהם בביטחון ובבדיקת אנשים) הם סוגרים שם עסקאות מפותלות של נשק וסמים. 

וכל זה מתמשך על פני עשר שנים. הפרק שנמסר לצפייה אינו מראה אם סמים כלשהם הוברחו, אם נבנו מפעלי נשק באפריקה על פי ידע צפון קוריאני, אם כסף החליף ידיים - יכול להיות שכן, אולי לא, אולי למה לא. הצילומים היחידים שמשכנעים באיזושהי אותנטיות - שהצופה לא יודע אם לבכות או לצחוק במהלך הצפייה בהם - הם אלה של חבורת הדנים מעוררת הרחמים המשתייכים לארגון האוהד את צפון קוריאה ומאמין שהיא המדינה הנפלאה בתבל. ובעצם, אולי היא כזאת, ואולי כל מה שמופיע בסרט הלא ברור הזה נכון, ואולי, כמו שאמר שייקה, כל זה מגולגל בתוך שטיח במערת צדקיהו, וגברי הוסיף שהיו קולות שבאו משכונת הפחים. 

לראות או לוותר: לגמרי לא לראות. בזבוז טהור של זמן.

"Occupied" (כיבוש), עונה 2, נטפליקס

כיבוש עונה 2 (צילום: צילום מסך)
כיבוש עונה 2 (צילום: צילום מסך)

יש כמה דברים שאפשר ללמוד על נפשו של הנורווגי מהסדרה "Occupied". למשל, שהוא מפחד שהשכן הרוסי הענק יחמוד משהו מאוצרות הטבע שלו, כמו למשל את מרבצי הגז והנפט, ולשם כך יבוא לכבוש את ארצו. בסדרה “כיבוש" אכן פולשים הרוסים לנורווגיה ומשתלטים על אוצרות האנרגיה שלה. 

עניין שני הוא שהנורווגי אינו שוחר מלחמה. השתלטות הרוסים נעשית כמעט ללא קרב. גם שלטונם המתמשך אינו סובל מפגיעות קשות מצד האוכלוסייה המקומית - פה ושם מתפוצץ מטען, או רכב ממולכד, אבל בסך הכל האוכלוסייה שומרת על האיפוק הנורדי שלה. עיקר המרד נעשה בתמרונים פוליטיים. בתום העונה הראשונה נאלץ ראש הממשלה המתון יספר ברג להימלט לגלות בשוודיה. את מקומו תופסת המאהבת שלו אניטה, שמבקשת לשמור על הקו המתון, לא להיגרר למלחמה עקובה מדם, שבה אין ספק כי נורווגיה תפסיד, ולרכז את מאמציה בלהרגיע את הנצים.

אלא שבעונה השנייה, אויה, עבר יספר ברג מהפך מוחלט בתפיסת עולמו ונהיה חיה צמאת דם, ועתה הוא רק רוצה מהבוקר עד הערב להסתער על הרוסים ולגרשם ולשם כך הוא איננו מהסס לבגוד באהובתו לשעבר ואפילו לבצע הפיכה בארצו בעזרת הצבא שנשאר נאמן לו. צריך לציין כאן כי המהפך שעבר ברג מגוחך לא מעט וקיצוני, הן באישיותו והן בדעותיו, אבל מה לא עושים לטובת עונה שנייה אחרי עונה ראשונה מוצלחת. מה שאין בסדרה לגמרי זה מכות. ככה זה בסדרת אקשן נורווגית. הרבה דיבורים. פתיתי שלג מרחפים באוויר. ים אפור. לפעמים רואים איזה רובה. לא מעט מחשבים והאקרים. ומכות אין. אולי באמת נחוצה להם איזו פלישה בריאה מרוסיה שקצת תסדר להם את הראש.

לראות או לוותר: לראות. הניחוח הסקנדינבי הזה תמיד נעים. בטח בסגר טיסות. 