תוכנית הסאטירה המצליחה "ארץ נהדרת" עוררה אמש (רביעי) סערה, כאשר הציגה בפרק האחרון את דמותו של הרב קנייבסקי, מה שעורר את זעמם של הפוליטיקאים החרדים, בהם ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שאמר על יוצרי התוכנית "שיישרפו בגיהנום". אין זו הפעם הראשונה בה תוכנית סאטירה מצליחה להרגיז את הציבור הדתי או החרדי. אולי מדובר בהתנגשות בלתי נמנעת, מכיוון שסאטירה, בהגדרה, אמורה לטפל בפרות הקדושות.

היהודים באים

תוכנית הסאטירה של כאן 11, המורכבת ממערכונים המטפלים באירועים שונים בתולדות העם היהודי באופן ביקורתי המקרין לגבי הנורמות המקובלות כיום, מקדישה חלק נכבד ממערכוניה לתנ"ך. לכן, בקיץ האחרון הפגינו כאלף בני אדם מול משרדי תאגיד השידור בירושלים כנגד התוכנית, בטענה שהיא "מבזה את קודשי ישראל".

המפגינים דרשו את הורדת התוכנית, וזכו לגיבוי של פוליטיקאים כגון ח"כ בצלאל סמוטריץ', שאף קרא להפריט את התאגיד, וכן של אנשי תקשורת כגון אברי גלעד. אך כל אלו לא עזרו למחאה להגשים את מטרתה - התוכנית תחזור בקרוב לעונתה החמישית.

היהודים באים (צילום: מיכל אפרתי)
היהודים באים (צילום: מיכל אפרתי)

ליאור שליין

למי שהגיש וערך בעשור האחרון את "גב האומה" יש אג'נדה חילונית ברורה. פעמים רבות שליין יצא בתוכניתו נגד מה שראה ככפייה דתית, כעוולות שנעשים לציבורים שונים בשם הדת, וכהתנהלות לא רציונלית של המדינה. בעונות המאוחרות של התוכנית הוא אף ייסד את הפינה "הדתה שמדתה", שהראתה תהליכי הדתה בישראל ולעגה לנפתלי בנט שטען כי תהליכים כאלה לא קיימים.

כמה מחברי הכנסת החרדים לא ראו את פועלו הסאטירי של שליין בעין יפה, ויצאו נגדו בחריפות. ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) אמר ב-2015 כי התוכנית היא "בושה ועלבון לציבור הישראלי כולו. לא ייתכן שערוץ חדשות מרכזי ירשה לעצמו לפגוע ולרמוס כך את קודשי ישראל לשם תאוות הרייטינג".

חברו למפלגה, ח"כ ישראל אייכלר, אמר: "מדובר בחלק מהכנת דעת הקהל למלחמה פיזית נגד החרדים והמתנחלים. די לבלום את ההתחזקות בדת ולהצדיק פשעי מלחמה נגד החרדים, התקשורת מציגה את החרדים ואת המתנחלים כרוצחים. לשם כך היא מגייסת את כל רגשות הזעם, הבוז והנקמה... זו מטרת ה'סאטירה' — לשכנע את ההמון שחרדי הוא אדם מגעיל וטפיל, שהורג חילונים ברחובות וצועק 'שבת היום'". בשנה האחרונה יכלו החרדים לחייך, כאשר "רשת" החליטה להוריד את התוכנית ולפטר את שליין, אך ניתן לשער כי הוא עוד ישוב לעיסוק סאטירי בפלטפורמות אחרות.

ליאור שליין (צילום: יח''צ)
ליאור שליין (צילום: יח''צ)

לילה גוב

בין 1993 ל-1998 כיכב גידי גוב בפריים טיים של ערוץ 2 החדש עם "לילה גוב", תוכנית אירוח מיתולוגית ששודרה ב"טלעד" ולא התביישה בארומה השמאלנית והאליטיסטית שלה. בכל שבוע פתח גוב את התוכנית, כמקובל בז'אנר, עם מונולוג סאטירי על אירועי השבוע. אלא שלא כל הצופים התחברו. ב-1997 פרסמה "האגודה לזכות הציבור לדעת" מחקר שכלל ניתוח מקיף של המונולוגים של גוב, וטען ליחס מפלה כלפי הימין וכלפי הציבור הדתי. 

"רבנים הם כנראה מטרה חביבה במיוחד על גידי גוב. הוא מתבדח על חשבון הרב כדורי, הרב עובדיה יוסף (שלוש פעמים), הרב אפרים זלמנוביץ' ממזכרת-בתיה, הרב אליהו מצפת והבאבא סאלי. מצוות, פסקי הלכה והכותל המערבי הם נושאים פופולריים בסאטירה שלו", נכתב במחקר שפורסם באתר "העין השביעית".

עוד נכתב כי "לדעתנו, יחסו העוין של גידי גוב לציבור הדתי התגלה בעליל. בתקופה שבין ה-15.10.96 וה-28.1.97 מצאנו בכל תוכנית לפחות פגיעה אחת בציבור זה".

גידי גוב ב''לילה גוב'' עם נכדיו של יצחק רבין (צילום: קוקו)
גידי גוב ב''לילה גוב'' עם נכדיו של יצחק רבין (צילום: קוקו)

גיל קופטש

1996 הייתה שנה בה הערוץ הראשון עוד היה אלטרנטיבה חזקה לערוץ 2, יאיר לפיד הגיש את תוכנית האירוח המרכזית שלו בערב שבת, וגיל קופטש היה סטנדאפיסט צעיר ושנון שקיבל פינה בתוכנית. בכל שבוע הציג קופטש את פרשת השבוע מזווית הומוריסטית וסאטירית, שלא תמיד תאמה את רוח הקודש של המקור.

במפלגות החרדיות לא לקחו את גישתו המשוחררת של קופטש בהומור, ואיימו להפיל את הממשלה אם הפינה לא תוסר. קופטש אף זומן לכנסת והתעמת עם חבר הכנסת מטעם ש"ס דאז, שלמה בניזרי. לפיד גיבה את קופטש והפינה המשיכה להיות משודרת עד שמיצתה את עצמה.

המשך הסיפור: יאיר לפיד הפך ליו"ר האופוזיציה ולפוליטיקאי שהואשם לא פעם בשנאת חרדים. קופטש ניסה גם הוא להיכנס לפוליטיקה, במפלגת "עלה ירוק", אך לא הצליח להיבחר לכנסת. בניזרי נכנס לימים לכלא, והערוץ הראשון כבר מזמן לא עימנו.

גיל קופטש (צילום: יוסי אלוני)
גיל קופטש (צילום: יוסי אלוני)

החרצופים

ועוד בשנות ה-90 העליזות: ב-1996 השיקה "טלעד" את הגרסה העברית ל-Spitting Image הבריטית - תוכנית סאטירה המורכבת מבובות בדמות פוליטיקאים, בדיבובו של טוביה צפיר. הפוליטיקאים מכל קצוות הקשת זכו לבובות מלעיגות, ובין היתר גם הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של ש"ס, זכה להיות מוצג בתוכנית.

כמו שניתן לצפות, גם כאן מחו הפוליטיקאים החרדים. מנכ"ל טלעד לשעבר, עוזי פלד, סיפר ב-1997 לגלובס: "נתקלנו גם בלחצים מצד נציג ש"ס במועצת הרשות השנייה, שמה פתאום עושים בובה של הרב עובדיה יוסף, 'זה אדם קדוש, אסור לעשות עליו סאטירה'. עניתי לו, תראה, בדקתי מה המצב באנגליה ובאיטליה. באנגליה לא מהססים לטפל במלכת בריטניה, באיטליה לא מהססים לטפל באפיפיור. והוא קיבל את זה". החרצוף של הרב יוסף המשיך לככב בתוכנית עד ירידתה מהמסך ב-2001.

החרצופים - הרב עובדיה יוסף (צילום: צילום מסך טלעד)
החרצופים - הרב עובדיה יוסף (צילום: צילום מסך טלעד)