"מלחמות היהודים", הוט 8, הוט VOD, ימי ד', החל מ־10.3

העיתונאי, הבמאי והיוצר רון כחלילי (“אכלו לי, שתו לי - הדור הבא", “ערסים ופרחות - האליטות החדשות", ועוד) ממשיך במסעו לעומק הזרמים התת־קרקעיים בחברה הישראלית, ובסדרה החדשה שלו - “מלחמות היהודים", שתשודר בהוט 8 החל מהשבוע הבא, הוא בוחן את היחסים בין הישראלים החילונים לבין החרדים, אנשי הציונות הדתית והמסורתיים.

הפרק הראשון בסדרה עוסק ביחסים המתוחים עד פיצוץ בין החילונים לחרדים, ששנת הקורונה האחרונה הפנתה לעברם זרקור מסנוור ענק. מי שמצפה כאן לניתוח חד של תמונת המצב או לאבחנות חדשות - עתיד להתאכזב. כחלילי פגש הרבה אנשים והביא מהם בדיוק את השחוק והצפוי. החרדים מאשימים את החילונים והתקשורת. החילונים מאשימים את החרדים בבדלנות, בהשתמטות ובפרזיטיות. כולם לא מרוצים. אז מה חדש? לשם מה התכנסנו כאן מול המסך?

לפעמים זה גם מרגיז. כשנשמעות אמירות מקוממות, חסרות שחר וביסוס מטעם שני הצדדים, כחלילי לא מתווכח. הוא אינו טורח להקשות על הדובר, להציב בפניו מראה, לדחוק אותו אל הקיר ולתבוע ממנו תשובה ראויה. כשפרופ' יגיל לוי מהאוניברסיטה הפתוחה אומר שהפחד הגדול של פוליטיקאים כמו יאיר לפיד הוא מהיום שבו החרדים ישתלבו בחברה הישראלית, יוותרו על הקצבאות וייקחו חלק שווה בחובות, כחלילי אפילו לא ממצמץ. הוא מעדיף את האמירה הרדודה שאיכשהו מצלצלת לא רע לאוזן רדודה, ולא אומר ללוי: “יה, רייט, לפיד מתעורר באמצע הלילה שטוף זיעה קרה, ואומר לליהיא ברעד: מה יהיה אם הנכד של קנייבסקי ילך מחר לגולני? מה נעשה? אנה נפנה את שנאתנו? נפרוש מהפוליטיקה? נלך ל'נינג'ה ישראל'? ל'אח הגדול'?".

ובקבלת דין דומה שותק כחלילי כשהעסקן החרדי, איש דגל התורה מרדכי בלוי, רועם בקולו שסטטיסטית לא משנה שהחרדים לא מתגייסים, שקנה בכוחות עצמו לעשרת ילדיו דירות ושילם בכך יותר מסים ממשפחה חילונית רגילה. כחלילי מכופף את ראשו וממשיך למרואיין הבא. הוא אינו מציין באוזני בלוי שבן משפחה חילונית המגיע לגיל 18 אינו מקבל את פריבילגיית החישובים הסטטיסטיים והולך לצבא אם הוא רוצה ואם לאו. והוא אינו מזכיר לבלוי שססטיסטית סביר להניח שחלק מעשר הדירות שקנה לילדיו נרכשו במחיר מוזל בערים שנבנו בתקציבים ממשלתיים במיוחד לחרדים, ולא נגיד, לחיילים קרביים אחרי שירות, שיכולים לחלום על דירה במחיר מוזל.

אולי המקוממת ביותר היא שתיקתו של כחלילי מול גברת חרדית המתריסה לעברו כנציג החילונים, שאם אינו שומר על מצוות ואינו מאמין באלוהים, מה יש לו בכלל לחפש בישראל. לו הייתי כחלילי, הייתי עונה לה: גברת נכבדה, לא העסק שלך. האמונות שלי, ההחלטות שלי, המחשבות שלי בכללן - אינן העסק שלך ושל אף אחד אחר. את המסים שלי למדינה אני משלם, את חוקיה אני מקיים, וכאן נגמר התחום שיש לך או למישהו אחר איזו גישה אליו. אבל כחלילי בחר לא לענות. אולי רצה להציג את עמדת השבט החרדי, אבל את העמדה הזו שמענו ואנו שומעים כבר עשרות שנים. משהו חדש בפרק הראשון של הסדרה לא שמענו.

לראות או לוותר: הפרק הראשון מיותר. לא לראות.