"BlackSpace", נטפליקס

"BlackSpace", או בעברית "חלל שחור", יצאה לעולם בסוף השנה שעברה ברשת 13, והשבוע עשתה עלייה לנטפליקס. מרכז העלילה מתרחש בעיר ישראלית כלשהי, בבית ספר ששמו “מורשת רבין", או כפי שקוראים לו בקצרה “מורשת". בפיגוע ירי במהלך טקס יום הזיכרון נרצחים ארבעה מתלמידי י"ב בבית הספר.

החקירה מתמקדת בתחילה במישור הלאומני, עד אשר החוקר המנהל את החקירה, ניצב משנה רמי דוידי (גורי אלפי), מגיע למסקנה שאת הרצח ביצעו תלמידים מתוך בית הספר עצמו. כעת מתנהל מאבק מוחות בין דוידי לתלמידים הרוצחים, ודוידי משיג יתרון ראשון כשהוא חודר לאפליקציה סודית שדרכה מתקשרים ביניהם התלמידים. שם האפליקציה הוא BlackSpack.

יצוין מיד: "BlackSpace" היא סדרה טובה. היא קצבית, מעניינת ויוצרת אצל הצופה את הרצון להמשיך הלאה - לסצינה הבאה, לפרק הבא. היא סובלת פה ושם מפגמים בתסריט כמו קפיצות לא מנומקות, אבל לא צריך לרדת כאן לקטנות. את העבודה היא עושה, אז דיינו. בהחלט דיינו.

הפגם היחיד הגדול שבולט בה הוא ש"BlackSpace" נוצרה מלכתחילה לייצוא. שם עברי רשמי לא ניתן לה בכלל. על המסך מופיעות כתוביות תרגום באנגלית שלא ניתן להיפטר מהן דרך תפריט נטפליקס. אבל יותר מכך - ולפעמים צורם ממש - נפתוליהן של הדמויות הם בדיוק, אבל בדיוק, מאלו שתמצאו בסדרות חו"ל עד זרא.

רמי דוידי החוקר הראשי הוא טיפוס לא ממושמע, מופנם ובלתי ידידותי עקב טראומות עבר, שמהרגע הראשון של הפרק הראשון מפר את הוראותיה של הקצינה הממונה עליו, שלא ברור מה תפקידה בסדרה מלבד לצרוח עליו שזו הפעם האחרונה שהוא עושה את מה שעשה עכשיו, לא חשוב מה.

רמי כמובן מתעלם ממנה, ונותן יחס רע לכולם באופן שווה, גם לאשתו שמצויה בחודש התשיעי להריונה על סף לידה, שאיתה הוא שוכח לעשות את הדברים ההכרחיים כמו ללכת איתה לבדיקת אולטרסאונד, כי הראש שלו רק בתוך העבודה. הוא מתעלם גם ממורג, חוקרת הנוער שהוצמדה אליו למורת רוחו האינדיבידואליסטית, עד שמורג מוכיחה לו את ערכה ואז הוא נפתח אליה, כמין סמל של אדם הנפתח אל העולם.

ואחרון ולא בטוח שחביב, הרוצחים לבושים בסרבלים וחובשים לראשם מסיכות חד־קרן. אולי שלא בכוונה, ואולי זה רק הראש שלי שחושב מחשבות רעות, קופץ כאן לגמרי במקרה זיכרון הסדרה “בית הנייר" הספרדית, שמסיכת השודדים הפכה לסמלה הבינלאומי ונמכרה כמרצ'נדייז במי יודע כמה מיליונים. אבל כאמור, אולי זה רק הראש שלי שחושב מחשבות רעות ונטפל לכשרים. כשמתעלמים מכל אלה, "BlackSpace" היא בהחלט שימוש מוצלח בזמן פנוי.

# לראות או לוותר: לראות. בהחלט. 