"סיזיפוס", נטפליקס

סדרת מדע בדיוני נוספת מגיעה אלינו מקוריאה הדרומית, והפעם גיבורה הוא מהנדס מבריק שאיבד את אחיו לאחרונה, נתון במשבר נפשי, ואז פוגש אישה שמתברר לו כי הגיעה מהעתיד, ונחשף לסודות מסוכנים. למרות לא מעט בלגן בפרקים הראשונים - העתיד, בניגוד למחשבות הטובות שיש לנו בעניינו, כנראה די מבולגן - “סיזיפוס" מחברת היטב את הצופה למושבו.

העלילה טובה, מקורית, שומרת על קצב טוב ואינה נסחבת. כמו אחותה הידועה, “משחק הדיונון", הדמויות בקוריאה הדרומית ככל הנראה אינן בעלות חשיבות רבה ליוצרים ולקהל הצופים. גם הדיאלוגים, שוב כמו ב"משחק הדיונון", הם בעובי של קרטון, ובאיכות שנוצרת בידי תלמידי בית ספר יסודי.

בסדרה סקנדינבית למשל, תסריט או דיאלוג דומים לא היו עוברים את השומר בשער אולפן הצילום. גם דמות הגיבורה - הבלשית לעניין זה - היא לפחות אלמנה, בעלת תסמונת אספרגר, או משקולת רגשית אחרת שתפרו לה הכותבים. בקוריאה הדרומית, לפחות על פי הסדרות המגיעות אלינו בנטפליקס, אין ביקוש לסחורה הזו.

צופה דרום קוריאני לא מחפש חיבוטי נפש. הוא רוצה טלוויזיית אקשן ברור ופשוט, ואחר כך יעלה על משכבו, יישן שינה בריאה וחסרת מחשבות, ובבוקר ילך למפעל לתכנן ולייצר סמארטפון חדש. מהבחינה הזו “סיזיפוס" מייצרת לו בדיוק את המוצר המבוקש.

זו, אגב, חלוקת עבודה מצוינת. כשניסו הסקנדינבים לייצר מדע בדיוני משלהם לנטפליקס, התוצאה הייתה לא פחות מעינוי לצופה. מי שהחמיץ את הסדרה “קטלה" - שבמרכזה הר הגעש הידוע באיסלנד שכבר השחיר בהתפרצותו האחרונה את שמי אירופה - יכול רק לברך על מזלו הטוב.

העלילה זחלה, האווירה הייתה אפורה ומדכאת תחת השפעת פתותי האפר שריחפו באוויר ללא הפסקה, "קטלה" קטלה את צופיה ללא רחמים. כך שהחלוקה המצטיירת לאחרונה - סיינס פיקשן דרום קוריאני ובלשים מיוסרים מסקנדינביה - היא הטובה והנכונה, וצריך לברך את נטפליקס על כך.

# לראות או לוותר: לראות. סדרה יעילה ולא מטרידה.

או לוותר: לראות. סדרה יעילה ולא מטרידה.

פליק למושל הנכנס, הרשתות החברתיות

כבר ראיתם את הסרטון עם מושל המחוז האיראני שחוטף סטירה עסיסית מאיש משמרות המהפכה המעוצבן? לא ראיתם? חפשו מהר ביו־טיוב. מעורר את האדם למחשבה על תרבות הוויכוח, ועל תרבות בכלל, בקרב האומה האיראנית הגדולה ובמיוחד בקרב אנשי משמרות המהפכה. ודווקא הם ומנהיגיהם הרי ידועים במזגם הנוח ובשיקול הדעת שלהם, ופתאום, מין פליק כזה ישר בפנים למושל. מצער. כל כך מצער.

# לראות או לוותר: בטח לראות.