"הוקינג: אתם שומעים אותי?", YES VOD

לא תמצאו סרטים רבים דוגמת “הוקינג: אתם שומעים אותי?". ולאו דווקא משום שנושאם הוא פיזיקאי גאון שנולד אחת למי יודע כמה שנים ויש כאלה שמשווים אותו לניוטון, איינשטיין ועוד כמה בודדים מהליגה שדיברו בשפה שמיליארדים בעולם לא הבינו. לסיפור של סטיבן הוקינג נוסף גם האלמנט הדרמטי של ישיבתו המעוקמת על כיסא גלגלים וקול הסנתז האלקטרוני שנאלץ להשתמש בהם בעקבות מחלת ניוון השרירים שממנה סבל. ככה שסטיבן הוקינג היה הופעה. הוא בוודאי לא היה מאושר ממנה והיה מוותר עליה בשמחה, אבל לכל מקום שאליו הגיע נאספו המונים לראות אותו ולשמוע אותו מדבר על הנושאים שכאמור מיליארדים ברחבי העולם לא הבינו.

הסרט “הוקינג: אתם שומעים אותי?" מתרחק בחוכמה מהפיזיקה. הוא מניח את החורים השחורים בצד ומתרכז באדם עצמו, במשפחתו, באופן שבו מחלתו המורכבת השפיעה על חיי סביבתו - ויש בכל אלה חור שחור כשלעצמו. אחד־אחד מתייצבים כמעט כל בני משפחתו מול המצלמה ובאופן גלוי ורחב לב מספרים על החיים במחיצתו של האדם הגאוני והחולה סטיבן הוקינג, והתוצאה היא דיוקן חד, ולפרקים לא פחות מעוצר נשימה.

הוקינג, מתברר, אהב את ההמולה סביבו. הוא אהב את העיתונאים, את מצלמות הטלוויזיה, את הדיקנים ששיחרו לפתחו. כשהתקבלו הזמנות להרצות בחו"ל, הוא נענה בשמחה. כל אלו הטילו עומס טכני כבד על המשפחה ויצרו בבית הוקינג מתחים רבים וזיווגים בלתי שגרתיים, כמו למשל חבר אלמן שעבר לגור עם המשפחה והתפתח רומן בינו לבין אשתו של המדען החולה. אחות שטיפלה בהוקינג התאהבה בו והפכה לאשתו השנייה, עד שלתקשורת דלפו שמועות - שהוכחשו - שהיא מתעללת בו פיזית.

המכנה המשותף לכל אלו בסרט הוא העובדה שהסיפורים מסופרים. יש עיתונאי ששואל את השאלות הנכונות. יש מי שעונה עליהן. בלי כוונה להרע או לפגוע, מנקודת מבט אישית וכאובה, מתייצבים בני המשפחה מול המצלמה ומתארים את המציאות המורכבת ששררה בבית הוקינג, וכיצד גדולתו של האב הטילה צל כבד על חייהם.

לא עושים סרטים כאלה. כוונו את הטלוויזיה לערוץ כלשהו, כל ערוץ שמייצר כתבות דיוקן, ומה שיחכה לכם שם בכמויות מסחריות הוא הרישול, רדיפת הסנסציה, השמאלץ המתקתק, וכשעולה בסופו של הסרט הכותרת THE END, במקרה הטוב לא למדתם דבר על האדם נשוא הסרט. במקרה הרע רשעים יוצאים מלאכים נקיים מרבב וכולם פוצי מוצי דוהרים אל השקיעה. או אל הדוקו המתקתק הבא. זו הסיבה שראוי לצפות ב"הוקינג: אתם שומעים אותי?". אפשר לייצר איכות והיא לא לגמרי בשמיים.

לראות או לוותר: לראות. חובה לשוחרי טלוויזיה מצוינת.