"גיימסטופ: הסחיטה הגדולה", יס דוקו

בינואר 2021, בשיאה של אחת מהתפרצויות מגיפת הקורונה, החל שוק המניות העולמי להשתולל לפתע. מניות של חברות כושלות זינקו במאות אחוזים, ובראשן מניות גיימסטופ, חברה אמריקאית למוצרי אלקטרוניקה ומשחקי מחשב.

המניע לחגיגה הפתאומית בימים של כלכלה מנומנמת וזהירה היה מעין מרד של משקיעים צעירים שאיכשהו הצליחו להתארגן ביחד ולהפעיל לחץ על המשקיעים הענקים בשוק, שהם אלה שביומיום חזקים דיים כדי להשפיע על שערי מניות בשוק.

מי שאינו מעמיק ברזי שוק המניות מעבר ל“המניה עלתה" ו"המניה ירדה" - כמו למשל כותב שורות אלה - מוזמן בזאת לא לטרוח לצפות בסרט. באותה מידה הוא יכול לצפות ב"משחק הדיונון" בלי תרגום. יהיו שחקנים שימותו, יהיו כאלה שלא, ולמה זה קורה ככה ולא אחרת, רק השד מבין ויודע.

נשבע לכם שהקשבתי בריכוז למילים שיצאו מפיהם של הדוברים השונים - הכרישים והדגיגים - ולא הבנתי כלום. 50 דקות תמימות לא הבנתי כלום.

דבר אחד הבנתי בבירור בסופו של הסרט: משקיע אחד גדול רואיין מארמון הפאר שלו במיאמי על שפת הבריכה. הוא היה שזוף, לבוש בגדי ספורט-אלגנט, מחלונות הבית הענק נשקפו הבריכה הפרטית והאוקיינוס הסמוך, ואת הראיון הוא נאלץ לקטוע מספר פעמים כשהורה לברוקר שלו בטלפון לרכוש עוד 20 אלף ממשהו, ולנסוע להחזיר את אשתו משיעור פילאטיס.

משקיע אחד קטן רואיין בחזית הקרוון שלו, מודה בעיניים עצובות שהפסיד את כל חסכונותיו המועטים, כל הפנסיה שלו, ואין לו כרגע כסף לשלם במכולת. מה אני אגיד לכם - אפילו הרומאים לא היו מדכאים מרד באכזריות כזאת.

# לראות או לוותר: אפשר לראות. מי שמבין “בורסאית" אולי ילמד איזה טריק. מי שלא מבין, ילמד ממה לברוח כמו ממגיפה.