אם הייתם מוצאים אתכם עצמכם בעיצומו של משבר זוגי דרמטי, שעשוי להכריע את חיי הנישואים שלכם ולפרק את המשפחה, האם הייתם הולכים לטיפול זוגי? ונניח שהתשובה היא כן, האם הייתם בוחרים לכבס את כל הכביסה המלוכלכת בפני כל עם ישראל? כאן התשובה היא כבר מורכבת יותר. אז מה גרם לארבעה זוגות להתייצב מול מטפלת זוגית, ומול המצלמות, ולהעלות לדיון את כל הכשלים, החששות, התסכולים והאכזבות? צפו בטריילר של "טיפול זוגי": 

אתמול (שני), עלתה לאוויר תוכנית הדוקו-ריאליטי החדשה של כאן 11, שהושיבה על ספת הטיפולים ארבעה זוגות עם נישואים מתפוררים. שרון ברעם וולובסקי, פסיכולוגית חינוכית ומטפלת זוגית, גויסה למשימה במטרה לנסות ולשקם את חיי הנישואין של כל אחד מהזוגות, ועם איך שהתוכנית התחילה – אני אאחל לה הרבה בהצלחה. 

הזוג הראשון שהסכים לחשוף את עצמו לעיני המצלמות הם אגמון ותמר, זוג נשוי כבר 10 שנים שנכנס אל הקליניקה בסערה. מהרגע בו החל הפרק הראשון בני הזוג התנגחו אחד בשנייה וניכר היה בדיוק למה הם צריכים את הטיפול הזה. על אף שלא היה שום הסבר של הפורמט, העוצמה בה נכנסו אגמון ותמר הבהירה בדיוק במה הולכת לעסוק התוכנית, ובעיקר כמה עמוקים הקשיים שהונחו ועוד יונחו על השולחן. 

בדיוק כשאגמון ותמר כמעט סיימו לרסק אחד את השנייה עד עפר, ברעם וולובסקי תפסה את הסיטואציה והחלה לנווט את הספינה הטובעת הזו. כבר המשפט הראשון שאמרה, כמעט כמו קסם, גרם לתמר לחייך ולהסתכל קצת יותר פנימה. בשלב הזה, כמעט וכל צופה היה יכול לתפוס את הרגע ולצאת לסיבוב קצר בנבכי נשמתו. המסר ברור: טיפול זוגי הוא לגמרי אישי. 

בהבזק שכמעט ולא הבחנתי בו הגיעו הזוג השני, רינת ועמנואל שנשואים כבר 5 שנים, ולפתע הנושא השתנה לגמרי. כבר כשהתיישבו בחדר הטיפולים נראה היה שרינת שיננה כל הדרך אל הקליניקה את כל מה שיושב עליה, כאילו צברה מטענים ורק חיפשה איפה לפרוק. למען האמת, הצלחתי להבין לאן היא חותרת, אבל נראה שדווקא ברעם וולובסקי ראתה את הדברים אחרת. 

הייתה תחושה כללית בחדר, שרק הלכה והתחזקה לי מזוג לזוג, שקל לתפוס את הצד הגברי במשוואה. כאילו הם קלילים וזורמים והאישה היא שחושבת ומסבכת. לפחות אצל רינת ועמנואל זה לא המצב. אם בזוג מספר אחד הם רבים אחד עם השנייה, כאן היחיד שרב זה עמנואל. אבל אני לא אמהר לשפוט, יש לנו עוד 19 פרקים לפנינו כדי לפתור את כל הבעיות.

הזוג השלישי והאחרון להערב הוא מרקו ונטלי, שנשואים זה לזו כבר 6 שנים. כאן הבעיה שוב קיבלה תפנית אחרת מהקודמות לה ונראה כי פשוט התפוגגה התשוקה. לכל אחד מהזוגות בעיה אחרת וייחודית לו, אך לכולם יש אלמנט אחד משותף – השאיפה להשתפר. 

נטלי ומרקו מחפשים את התשוקה (צילום: צילום מסך כאן 11)
נטלי ומרקו מחפשים את התשוקה (צילום: צילום מסך כאן 11)

בסוף הפרק התרחשה סיטואציה שלי הייתה קצת מוזרה. המטפלת הלכה לפגוש מטפל. לא רק ברעם וולובסקי מנווטת את הטיפול הזוגי הזה, אלא שמאחוריה עומד פרופסור משה אלמגור טיקוצקי, שנראה כאילו הוא נותן לה עצות כיצד לייעץ. אני יכולה להבין את הצורך להוסיף עוד אלמנט מקצועי לתוכנית, אך בכאן 11 לא מיקמו אותו נכון. תפקידו לא לגמרי ברור, למי הוא עוזר – למטפלת או למטופלים?

בדיוק שנפרדנו מעונה ארוכה של "חתונמי", קיבלנו במקום מדי ימי שני ושלישי ניסיון אמיתי למצוא אהבה, אבל כזו שכבר הייתה קיימת. כבר לפני הליהוק אפשר לראות שמדובר בהבטחה מהלב של כל אחד מהמשתתפים להיחשף ולהתמודד עם השדים הכי מפחידים של עצמם. ניסיתי לחשוב לעצמי מה מעודד אנשים אנונימיים לגמרי לרצות לעשות זאת, הרי זה מה שכל הסלבס מנסים להימנע ממנו באור הזרקורים. אני יכולה לשער שהם ראו במשימה הזו כשליחות, מראה שהם בוחרים לשים לצופים שאולי הייתה עוזרת גם להם בימים קשים. 

ובמצלמה יש משהו מחייב. כזה שמאפשר לכל אחד מהזוגות להישאר דבקים בקונספט ולתת מעצמם כל שהם יכולים כדי להצליח, ואין ספק שאני סקרנית לגלות מה יהיה בהמשך. 

מה שכן, בהחלט אפשר לראות שמדובר בסוג התוכניות שאשכרה מועילות לצופה. במאה ה-21, כשמונחים כמו זוג גרוש או משמורת משותפת כבר הפכו לחלק משמעותי בתבניות החברה שלנו, כיף לדעת שיש מי שעדיין מנסה. רוח הלחימה הזו עשויה להיות תמריץ אמיתי למי שכן רוצה להצליח ולא יודע איך, או חושב שהבעיות שלו הן הכי מקוריות והכי מיוחדות. כל אחד מהצופים יכול למצוא לפחות דפוס אחד להזדהות איתו, שיגרום גם לו להתעמת עם ההרגלים המגונים שלו. כל שנותר הוא לקוות לסוף טוב-הכל טוב, כי אני כבר רואה איך הולך להישבר לי הלב.