"פגישה עם רוני קובן", עם הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, כאן 11

“אם בא אליי אדם להתייעץ ואומר שלבו נתון לקדוש ברוך הוא אבל בגופו הוא נמשך לגברים, אני אעשה כמיטב יכולתי למצוא לו דרך חיים בהתאם לתחושותיו ונטיותיו. מי שם אותי לומר לו אחרת? והתורה היא הרי תורת חיים, אז חובה עליי למצוא לו דרך, לא?".

לחילוני מבועת, הסופר תקציבים ומתבונן בסטטיסטיקת הילודה, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי היא קצה של תקווה שעדיין לא הכל אבוד בארץ הזו. הרבנית פיוטרקובסקי היא אישה חרדית שרבים ורבות מהציבור שלה באים להתייעץ איתה בנושאים שבעולמם, וגם בדברים שמתחבאים שם תחת השולחן. פיוטרקובסקי היא אישה מהפכנית שאינה מהססת להיכנס לנושאים כמו להט"ב, אמונה וחוסר אמונה, היא יוצאת נגד הממסד הדתי השליט ועושה את כל אלה בעדינות, בחוכמה וברוב קסם.

כשהיא מדברת על גיור וכשרות על פי ההלכה, מפיה שלה זה לא נשמע לאותו חילוני מפוחד כמו האפוקליפסה שמעבר לפינה. להלכה יש פתרונות מצוינים, אבל לא כולם חייבים לחיות לפיה. רק צריך להקשיב. לא להכריח. לא חייבים לחיות על פי שיטה אחת. רק צריך לחנך את האנשים כאן בארץ לכך שהמציאות מורכבת וצעקה אמוציונלית מיידית היא לא הפתרון לכל דבר.

פתאום מבין דבריה עולה איזה טון בלתי מוכר בארץ שנמצאת על סף התמוטטות עצבים דרך קבע. קול רגוע. רענן. חדש. או שאולי היה כאן פעם ונשכח. קול שיש בו תקווה. קול שנובע לא מתוך בטן על סף התפוצצות אלא כזה שנובע מהראש והלב. קוראים לו היגיון. וצריך, היא מוסיפה, להוציא את הדת מידי העסקנים. מידי הממסד הדתי. להרחיק אותם ממוקדי ההשפעה, כי לא טובת כל העם לנגד עיניהם. הם נלחמים בשיניים על השלל, זה בטוח, הם לא רוצים לוותר על הכוח, על הסמכויות, על הממון. כן כן, היא אומרת, על הממון.

כלומר, הרבנית, את אומרת, דרעי בחוץ? וגפני? וליצמן? והיא אומרת: כן. והחילוני המוכה מרים בזהירות ראש מתוך השוחות המופגזות בזהירות ואומר, כלומר ברור שלא נערוך את מצעד הגאווה בבני ברק, אבל דרעי לא יהיה על השלטר של התחבורה הציבורית בשבת? למה מגיע לנו כל האושר הזה?

רוני קובן לא היה צריך לעשות דבר. איש בוודאי לא היה כועס לו היה לומד את השאלות בעל פה במקום לקרוא אותן לאורך כל הראיון מן הדף, אבל כך או כך הנוכחות שלו הייתה כמעט מיותרת. כל שהיה צריך זה לתת את הבמה לאישה הקורנת הזו, מלאת התבונה והקסם, וכך הוא עשה. והיא בדרכה השקטה, האצילית, כבשה את המסך.

לראות או לוותר: אסור להחמיץ. לחפש בדיגיטל של כאן 11 ולהתאהב.