אורח הכבוד של תוכנית ברקו ואופירה אמש, היה שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. לפני תחילת התוכנית, צצה אופירה לרגע קצרצר במהדורת החדשות של גדעון אוקו והכינה אותנו לקראת בואו של לפיד לאולפן, ואמרה שבפיו הודעה דרמטית לגבי סיוע לעצמאים.

מיד לאחר מכן, התראיין אלירן ברדוגו מארגן אירועים אצל גדעון אוקו, וסורפרייז סורפרייז, סיפר שלפיד אפילו לא טרח להגיע לפגישה איתם, ובשום פורום הוא לא מדבר בעניינם. זה היה רגע טלוויזיוני די קומי. כמעט סאטירה חברתית. מצד אחד לפיד עומד להכריז חגיגית אצל אופירה וברקו על סיוע לעצמאים, ובמקביל, אצל מגיש חדשות אחר, מכריז נציג העצמאים שלא היה ולא נברא.  

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

הופתעתם? לא. לפיד גם הבטיח אחרי הבחירות שהוא "מתחייב במאה הימים הראשונים של הממשלה, לעשות כמה דברים, שלפי מיטב ידיעתי, רובם לא מומשו. 

יאיר לפיד (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
יאיר לפיד (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)


ולעניין אחר, הכי מרכזי של הערב, לפחות בעיניי: אייל ברקוביץ' פתח אמש את תוכניתו עם אופירה בקריאה לדודי אמסלם "לצאת מחיינו וביי". מילים קשות ללא ספק, אך אני לגמרי יכולה להבין מאין נובע הכעס של ברקו. אתמול כיכבה הכותרת שציטטה את אמסלם אומר: "כל האשכנזים הם גזענים, זה בית גידול כזה". 

שימו לב: "כל האשכנזים". לא חלק מהם או קומץ, אלא: כל. אם הכותרת הזאת לא חטאה לאמת ואמנם מילים אלה יצאו מפיו, זוהי הכללה מקוממת ומכוערת.

ואני שואלת, מאין האיש הזה אמסלם שואב את השנאה הזאת כלפי עדה גדולה בישראל שרבים מבניה היו ממקימי הארץ?, אותה ארץ שבה הוא יושב היום כחבר בבית הנבחרים שלה, וככזה, מרשה לעצמו להפיץ שנאה וארס. מה לעזאזאל אני האשכנזיה, ואלפים שכמותי, עשינו לו שהוא מפנה כלפינו שטנה כזאת? שטנה כלפי אשכנזים שהם לא פחות יהודים ממנו ואולי יותר. 

מה עוד שכאשר הוא משמיץ את האשכנזים כגזענים, עצם האמירה הזאת היא גזענית לכשעצמה. לי היא אפילו נשמעת כמו אמירה אנטישמית. ואנחנו עוד קובלים על אנטישמיות כלפי יהודים בעולם, כאשר בתוכנו יהודים שונאים יהודים אחרים. 

כשסבא וסבתא שלי מצד שני הורי, הגיעו לארץ מפולין אחרי מלחמה נוראית שבה איבדו את כל בני משפחתם, הם חשבו שהגיעו למקום מקלט מפני השנאה והאנטישמיות, והיום הם מתהפכים בקברם לשמע דברי ההסתה האלה.

כמו כן, אני מואסת ובוחלת בתיאוריה ההזויה והמקוממת של אבישי בן-חיים, שמקבל שוב ושוב במה להפיץ אותה. מה זה הקשקוש הזה על "ישראל הראשונה והשנייה"? מי אתה שתקטלג אותי לסוג מסוים של ישראליות? כשאני שירתתי בצה"ל, שירתתי עבור ישראל אחת בלבד, לא שתיים ולא שלוש, ואם יש לך מין תחביב מוזר לקטלג ולתייג אנשים, לאיזו קטגוריה אתה דוחף את ערביי ארץ ישראל? לישראל השלישית? או לאיזו קטגוריה אתה מכניס את אותם חרדים קיצוניים אנטי ציונים שלא מכירים בכלל בזכותה של ישראל להתקיים? או לאיזו קבוצה אתה משייך את האתיופים, שהרב אבינר, כפי שכתב בעבר באתר כיפה, בכלל חושד שחלק מהאתיופים לא יהודים? (יש לציין כי אבינר הבהיר לבסוף את הדברים והדגיש כי שנכדתו נשואה לבן העדה האתיופית). 

סבי וסבתי ברחו ממכונת ההשמדה הנאצית והגיעו באניה רעועה לארץ, ולא העלו על דעתם שיום אחד מישהו ימציא מין מושג מעוות שכזה של ישראל הראשונה והשנייה, כי מבחינתם הם הגיעו לחוף מבטחים של מדינת יהודים אחת, לא שנייה ולא עשירית.

אם הם היו צריכים לבחור בין ישראל אחת או אחרת, הם כנראה היו בוחרים באופציה שלישית ומהגרים לאמריקה. תראו לי מדינה אחרת בעולם שבה מתפשט בתודעה הציבורית מין מושג כזה של שם המדינה בכמה וריאציות. 

אחרי הקריאה של ברקוביץ' לאמסלם לצאת מחיינו ולהפסיק את הפילוג, השסע וההסתה, חתמה אופירה את דבריו בשתי מילים: "אמסלם, תתבייש לך". 

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

באותה נשימה, גם אריה דרעי צריך להתבייש.  האיש חתם במו ידיו על עיסקת טיעון ובעצם הודה שהוא אשם, ויום אחרי, תוקף את מערכת המשפט שעשתה לו עוול. אז למה חתמת? לא צריך להיות גאון בשביל להבין שאנחנו צופים פה בתיאטרון האבסורד במיטבו. רק חבל, שהבדיחה היא על חשבוננו, על חשבון משלמי המסים שכספם מוזרם לכסות הוצאות משפט ועסקאות טיעון וכל הבבל"ת המשפטי הזה.  

במצעד האיוולת והבושה צריכים להתבייש גם חברי הליכוד שאף אחד מהם לא קורא לאמסלם, שחצה על קו אדום, להפסיק את השתלחויותיו חסרות הרסן. ואם זו המוזיקה שבוקעת מספסלי הליכוד, אני אמשיך לא לרקוד לצליליה הצורמים.