דווקא הריאליטי יכול להביא את השינוי החברתי מהשטח אל המסך הקטן

למה אין אפרו־אמריקאים ב"סיינפלד"? מדוע האוכלוסייה הערבית מודרת מהפאנלים? ואיך זה שאת חברי קהילת הלהטב"ק נראה בעיקר ב"האח הגדול"? הטלוויזיה כבר לא משקפת את יחס החברה לקבוצות השונות – היא מכתיבה אותו

טליה לוין צילום: ג'רמי לדנר
טלוויזיה
טלוויזיה | צילום: יצחק הררי, פלאש 90

מסך הטלוויזיה שלנו כבר לא רק משקף אלא אף מכתיב את הלך הרוח הציבורי בכל מיני תחומים, ובפרט בתחום הגיוון החברתי. והנה דוגמה נפלאה: ד"ר עלינא ברנשטיין, מרצה בבית הספר לתקשורת במסלול האקדמי המכללה למינהל, מספרת ששנה אחרי שנה היא שואלת את תלמידיה בשיעור המתייחס לטלוויזיה, מהו אחוז האפרו־אמריקאים בארצות הברית. שאלה מפתיעה, עם תשובה מפתיעה עוד יותר.

“התשובה שאני מקבלת נותנת לנו אינדיקציה לגבי הכוח שיש למסך", אומרת ברנשטיין. “המספרים שהסטודנטים נוקבים בהם בדרך כלל עומדים על 50%־60% מהאוכלוסייה האמריקאית, כשבפועל במציאות מדובר ב־13% מהאוכלוסייה בלבד. לצורך הדוגמה, אפילו ההיספנים הם מיעוט גדול יותר".

והרי לכם שיעור בכוחה של הטלוויזיה. במשך שנים נטען כי אפרו־אמריקאים אינם זוכים לייצוג הולם על המסך, ובצדק. וגם כשהגיעו - הוצגו כסטריאוטיפ נוח לעיכול באותה התקופה - עוזרי בית.

“כשמדברים על ייצוגים טלוויזיוניים, מתייחסים לשני רבדים", מסבירה ד"ר ברנשטיין. “קודם כל הכמות, הנראות. כמה בכלל מראים על המסך אוכלוסייה כזו או אחרת. הרובד השני הוא כיצד מראים אותן. אז בשלב הראשון, לא צריך ללכת רחוק. בסדרות סופר־פופולריות כמו 'סיינפלד' ו'חברים' לא היו ייצוגים לאפרו-אמריקאים. בנוגע ל'איך', אז במשך שנים הנשים האפרו־אמריקאיות למשל הוצגו באור מאוד מסוים: מאמא או פתיינית. הגברים היו פושעים ודמויות מפוקפקות. זאת אומרת, היו כמה סטריאוטיפים שלא רבים סטו מהם".

נקודה נוספת שחשוב להזכיר בהקשר זה היא מי יוצר את התכנים או מחליט לגביהם. ד"ר ברנשטיין טוענת כי בדרך כלל מדובר באנשים שזה חלק מתפיסת עולמם. “אולי כותבים ממוצאים מגוונים יכולים לקדם את השיפור, כי נקודת המבט שלהם אחרת. מצד שני, תראי מה קרה ל'זגורי אימפריה' עם הביקורת כלפי מאור זגורי על ייצוג המזרחים בסדרה. ואז הוא קם ואמר: ‘מה אתם רוצים, זו המשפחה שלי'. בסופו של דבר, תמיד יהיה מי שיגיד לך שאתה לא בסדר". 

אנשים עם מעוף: יזמות כהתמודדות נפשית

תוכנית מעוף של עמותת אנוש, העמותה הישראלית לבריאות הנפש, פותחה על ידי העמותה במטרה לסייע למתמודדים עם פגיעה נפשית שקיים בהם חיידק היזמות, להקים עסק עצמאי בתחומים שונים. התוכנית, שאושרה ב־2008 על ידי משרד הבריאות ונתמכה על ידי המוסד לביטוח לאומי כתוכנית שיקומית־תעסוקתית, מספקת ליווי עסקי ושיקומי במסלול אישי ומרכזי, הכולל תהליכי קבלה, בניית תוכנית שיקום אישית, ליווי וקורסים המותאמים לכל יזם ויזם.

בנוסף, התוכנית מעודדת פיתוח חדשני של מיזמים חברתיים, בשיתוף עם יזמיים עסקיים מהקהילה. המתמודדים משולבים במיזמים בתפקידים שונים, כולל הדרכה וריכוז, שותפים לתהליכי הפיתוח וברווחי המיזמים.

תגיות:
טלוויזיה
/
מעריב סופהשבוע
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף