חורבן בית שני. כולנו למדנו את הסיפור הזה מתישהו בחיינו, ואז נזכרנו בו שוב בחגים או בחלומות בהקיץ. מרד היהודים באימפריה הרומית, שהידרדר למלחמת אחים שקרעה אותם מבפנים והובילה להרס בית המקדש. זה על קצה המזלג. כשהמורים בבית הספר היסודי תיארו לנו את המתרחש, הם תמיד היו מסכמים עם 'תראו מה שנאת חינם עשתה לנו'. הרבה זמן לא הבנתי מה היא שנאת חינם ולמה היא חינם בכלל, כי בעצם שילמנו עליה המון. אחרי הרבה זמן, סוף סוף הבנתי. כמעט שנה ממבצע שומר החומות, שאתגר את כל מה שידענו על דו קיום ואחדות מבית, 'אגדת חורבן' שיצא בקיץ לאקרנים ושודר אתמול ב'כאן 11' נגע בי באופן הכי מצמרר שאפשר. 

'אגדת חורבן', סרט דרמה היסטורית מונפשת עם ציורים מטורפים ומושקעים, הוא פרי יצירתו של הבמאי גידי דר, שכתב את התסריט לצד שולי רנד המשמש בין היתר כמדבב. בין הסצנות תוכלו לשמוע גם את זאב רווח, עמוס תמם, מוני מושונוב, יעל אבקסיס ויגאל נאור בדיבוב הדמויות הראשיות, שכל אחת מהן מסבירה, בלי לומר זאת במילים, שהכל הולך להתפרק. 

השנה היא 66 לספירה, המקום - ירושלים. הרומאים שולטים ומקפידים להתחנף לעשירי העיר, שיהפכו לאט לאט למושחתים ובעלי שררה. בניגוד לאלו החיים בגבוה, היהודים העניים מתחילים להבין שלא משתלם להם לשתוק. אז הם יוצאים ממיוט. הזעם שנותר מרוסן כל כך הרבה זמן מתחיל לבעבע, עד שההתפרצות פשוט בלתי נמנעת. בן בטיח, יהודי צעיר המתגורר עם אמו וחי בצמצום, מבין שהחיים שהוא נולד אליהם בלתי נסבלים, ושלא עוד. הוא מחליט להשאיר מאחור את המתונים, והופך לסמל המאבק בכל מה שחולה בחברה. 

משם כבר אין דרך חזרה. אלימות, טבח בערימות על ערימות, רומאים שוחרי טרף ויהודים עם אש בעיניים, שכל מה שמוביל אותם הוא לקנות חיים טובים יותר, גם אם ישלמו על כך בדם. הסוף, לצערי, ידוע מראש, אבל אני מבטיחה לכם - כך לא חשבתם שנראה חורבן בית. אם הנחתם שמדובר בבוקס קטן בבטן ובעצב אמיתי עלינו, למרות שאבות אבותינו אפילו לא היו בתמונה, לא ראיתם כלום. קשה, כואב, אבל עשוי בקפידה וחשוב כל כך. חובה לצפייה לכל ישראלי שאי פעם חשש שהשנאה תהפוך לכדור שלג שיהרוס הכל, וגם לאלו שעוד בטוחים שדבר כזה יקרה רק בדמיון. בקיצור, לכולנו.