"רובין הוד של המאה ה־21", הוט 8

בסך הכל לקח אנריק דוראן חצי מיליון יורו מ־32 בנקים וחילק אותם לארגונים שונים, ומאז הוא חי כבר שמונה שנים במחתרת. אז איך מכל זה יצא סרט משעמם?

בסך הכל אנריק דוראן הוא בחור טוב. התמונות של משפחות מושלכות מבתיהן בעקבות משבר האשראי העולמי של שנת 2008 הוציאו אותו מדעתו, והספרדי הצעיר והזועם היה ככל הנראה האדם היחיד בעולם כולו שהחליט להעניש את הבנקים על מתן האשראי בלי חשבון שהוליך למשבר.

זו לא הייתה נקמה שהפילה בנקים. בסופו של דבר דוראן היה לא יותר מזבוב טורדני על ישבנו של פיל, שמצא שיטה ללוות מ־32 בנקים כחצי מיליון יורו בסך הכל, שאותם לא התכוון להחזיר וגם לא החזיר. הוא גם לא היה רובין הוד שביחד עם העלמה מריאן והנזיר טאק חילק את הכסף לעניי הממלכה. הוא השתמש בכסף כדי לנסות לעורר מרי אזרחי נגד תשלום מסים וחובות לבנקים ולמה שבעיניו נראה האויב הגדול של בני האדם - הקפיטליזם הדורסני המודרני.

לאגדה המודרנית הזו אין, לפחות בינתיים, סוף טוב. אנריק נלכד, ישב חודשיים במעצר עד ששוחרר בערבות, וכשהיה אמור להתייצב למשפטו הפלילי, שם עתיד היה כמעט בוודאות להיות מורשע ולהישלח לשמונה שנות מאסר, ירד למחתרת ומסתתר כבר למעלה משמונה שנים.

אויבו הגדול של דוראן - הקפיטליזם המודרני - מוכרז כמנצח בסיפור הזה. הוא גדל ומשגשג, הרגולציה על הבנקים היא לא כזו שמגבילה אותם באורח משמעותי מלהגדיל עוד ועוד את הונם על חשבונו של הלווה הקטן. גם בסרט דוראן מפסיד. יש ל"רובין הוד של המאה ה־21" כל המרכיבים להיות ללא מאמץ דרמה סוערת על אדם בעל אישיות יוצאת דופן, אבל בערך כעבור חצי שעה מתחילתו הצופה הסביר מבחין שהוא נאלץ להילחם שוב ושוב בעיניו הנעצמות, עד שהוא מודה בפני עצמו שבאופן תמוה ומאכזב מדובר בסרט פשוט משעמם. יוצרת הסרט ניחנה בקול אטי וחרישי. דוראן עצמו - שאליו היא מגיעה לבסוף לראיון במקום מסתור - אטי וחרישי לא פחות ממנה ואינו ורבלי כמו שניתן לצפות ממורד שסחף אחריו בשעתו אלפי צעירים.

רק הוגן לצפות מרובין הוד המודרני הזה שיגלה לנו מעט מהאש שבוערת בקרבו והוליכה אותו למקום ולדרך החיים שבהם בחר, אבל הדמות המצטיירת על המסך היא של לא יותר מנעבעך מזוקן שלא היית הולך אחריו גם למכולת. דוראן מצריך הסבר נוסף מיוצרת הסרט, אבל זו, מלבד לשטח בקולה העצל את מעט הדרמה המציצה בסיפור, לא מספקת אותו וחבל. אנחנו תמיד זקוקים לרובין הוד מוצלח בסביבה ולא בסרט הזה נמצא אותו.
לראות או לוותר: לא לראות. רובין הוד קשיש, משעמם, תחליף צמחי לבונדורמין.