בראשית ימי הטלוויזיה המסחרית בישראל, אחד הפרצופים הכי מזוהים עם ערוץ 2 והצלחותיו הרבות היה ארז טל. איש הטלוויזיה הוביל שורה של פורמטים מצליחים שנכרתו בזיכרון הקולקטיבי, ביניהם "גלגל המזל", "רק בישראל" ו"הכספת", ונחשב למי שיש לו מגע קסם, כאשר כל תוכנית שהוא נגע בה הופכת להצלחה אדירה. נראה כי בשנים האחרונות מעמד זה התערער, עם הכישלון המהדהד של הריאליטי הגרנדיוזי "2025", ולאחרונה עם תוכנית הבידור "זה לא אולפן שישי" שנקטלה על ידי המבקרים. בדקנו עם מבקר הטלוויזיה של "מעריב המוסף", דורון ברוש, ועורך וואלה! ברנז'ה, דוד ורטהיים, מה קרה למגע הקסם של ארז טל.

"ארז טל מבטא יותר מכל את השינויים בטלוויזיה בשני העשורים האחרונים כשהוא בעצם היה ה-DNA של ערוץ 2, הגל"צניק האולטימטיבי", אומר דוד ורטהיים. "בעשור האחרון חלו המון שינויים, באופן בו גל"צ הפך לפחות מכתיב מי יהיה במרכז, הטלוויזיה נפתחה לפוליטיקת זהויות. כשנוצר מוסד הריאליטי שהביא הרבה מאוד דברים חדשים, פחות משנה מי מנחה ומי מגיש, הכוכבים בטלוויזיה הפכו להיות פליטי הריאליטי ולא הגלצניקים. העם עצמו הרבה יותר בטלוויזיה והמגישים פחות במרכז". 

"בזמנו היה לו קדנציה קצרה בערוץ 10, היה לו חוזה טאלנט, והוא לא יצר כלום שנתיים, הייתה אז מחשבה שיש קוסמים, ויש התפכחות ממנה", מוסיף ורטהיים. "היום יש פחות קסמים, ההבנה נפלה כשהוא ניסה לעשות את '2025' וניסה להמציא מחדש את הריאליטי וזה לא עבד. והבנו שגם קוסמים הם לא קוסמים, וזה בסדר ואף אחד לא לוקח לו את מה שהוא עשה".

2025 (צילום: צילום מסך)
2025 (צילום: צילום מסך)

זה ממש לא אולפן שישי

כמבקר טלוויזיה, דורון ברוש מתייחס לאיכות של תוכנית הבידור של טל בשישי בערב, "זה לא אולפן שישי", ואומר: "התוכנית שלו עם קטורזה זה רק כדי לחסוך כסף. לא אולם, לא אולפן, לא קהל, נותנים לשניהם לקשקש בתקווה שיהיה בסדר, וזה לא בסדר. הם לא משמיעים בדיחות מצחיקות, מחיאות הכפיים מוגזמות וזה לא מכסה על זה שאין שם חומר, זה דל, זה ריק. אתה שואל אם הוא איבד את מגע הקסם - אומר שזה קרה מכיוון שכמוצר בידורי זה הדרדר. זה ממשיך את הקו הקודם, הייתה לו תוכנית בידור עם כמה סטנדאפיסטים, 'מועדון לילה', הם היו משמיעים בדיחות לא מצחיקות, הצחוק היה מופרז, מחיאות הכפיים היו מוגזמות. לעשות הומור זה דבר שצריך להשקיע בו עבודה רבה".

ורטהיים, מנגד, מנתח את התוכנית מבחינת מה שהיא מביאה לזכיינית "קשת", ורואה את הדברים מכיוון אחר: "'זה לא אולפן שישי' נוחה למנהלים, בגדול זו בסך הכל עוד אחת מהתוכניות של 'קשת', וזו המיומנויות של קשת, שהופכת את התוכניות שלה שממנפות הכל לטובת הפריים טיים, ואת זה ארז טל מצליח לעשות טוב. לקחת תוכנית אירוח דלת תקציב, יחסית, שכל האורחים בתוכניות האלו הם הטאלנטים של 'קשת' כאילו אין עוד עולם חוץ מ'קשת' בישראל. זה משהו ש'קשת' המציאה, ו'רשת' היום הולכת בעקבותיה. רק השם מסתמך על תוכנית אחרת וברור מה הוא רוצה לקדם.

"היינו רואים את זה בכל מיני תוכניות אמצע היום, כמו 'פאולה וליאון' או 'יואב וגלית'. המטרה של התוכניות האלו היא לקדם את ה'קשת', וזה עלה מדרגה. זה כמו 'חי בלילה' שהיא כאילו תוכנית אקטואליה, אז הם עושים את אותו הדבר עם פחות יומרה. אז אם 'חי בלילה' זה 'כאילו אקטואליה' אז זה 'כאילו בידור', אבל המטרה שלה היא לפמפם באופן משוכלל את הכוכבים של 'קשת'. במבחן הרייטינג אף אחד לא חשב שזה יתקרב ל'ארץ נהדרת', הם אמרו 'בואו נעשה מקסימום בידור במינימום כסף'. אין פה יומרות להיות מעבר לזה כמו תוכנית חדשות אמיתית, או כמו 'ארץ נהדרת' שהיא יותר מתוכנית בידור".

"אפשר למתוח קו מ'זה לא אולפן שישי' ל-'2025'", מוסיף ברוש. "ב'2025' ניסו לעשות פיצוץ חדש ולא נורמלי, וזה היה כישלון שנתן לכולם מכה בפנים. אף חברה לא מעיזה מאז להשקיע כל כך הרבה מכיוון שהיא עלתה יותר מדי כסף, הרצון הוא להוציא כמה שפחות כסף. התוכנית של קטורזה וארז טל נמצאת בקצה הקו של לחסוך כסף, אבל הם הלכו רחוק מדי, יש גבול כמה אתה יכול לעושת שום דבר חסכוני".

''קטורזה וארז'' (צילום: צילום מסך קשת 12)
''קטורזה וארז'' (צילום: צילום מסך קשת 12)
 

לשלוף שפן מהכובע

כמי שהוביל שורה גדול של הצלחות טלוויזיוניות, נשאלת השאלה האם יצליח טל לשלוף מהכובע שפן נוסף שידביק את הצופים אל המסך. על כך משיב ברוש: "ארז טל לא עשה משהו שווה מאז 'מה יש' וזה רק הולך ומתדרדר עם השנים. השיא שלו, וגם השיא של אברי גלעד היה ב'מה יש'. וההבדל ביניהם הוא שגלעד מנסה מאז לעשות משהו שונה, הוא לא מהסס להביא דעה, הוא עבר מהשמאל לימין ומנמק את דבריו, ארז טל לא אומר כלום, הוא נמנע מזה. מתי שמעת את ארז טל אומר משהו על משהו שקורה בארץ? גלעד מבטא את דעתו על ענייני בריאות, ענייני רווחה ועוד, ארז טל הפך לצלופן".

מנגד, ורטהיים רואה את טל כאשף ההמצאות שיודע להתאים את עצמו לרוח התקופה: "אם יש משהו שאפשר להגיד עליו זה שהוא יודע להתאים את עצמו למציאות. הוא מאסטר להנדס פורמט לצרכים 'שיווקיים', הם צרכים של גוף השידור. ארז טל הוא אחד האנשים שיותר יודעים לעשות אדפטציה. אמנם '2025' נכשלה, אבל עצם זה שהוא ניסה לעבוד לעולמות הריאליטי מראה את היכולת הזו שלו. זה בסדר שזה נכשל. לאף אחד אין דבר כזה מגע קסם, כמו שאין מנהיגים שהם קוסמים, כך אין אנשי טלוויזיה שהם קוסמים".