"ד"ר רודי: האמת העירומה", הוט 8, הוט VOD

שיחק לו מזלו המקצועי לדוד רודי, שפיתח את תורתו המקצועית וניהל את “המכון לפסיכותרפיה אנליטית" בשנות ה־70. היום היו מסתערים המונים זועמים על המכון ששכן בגליל ים. באותן שנות פעילות נחשב רודי לגורו שמשך אליו אלפי מטופלים ומטפלים שביקשו להתמחות בשיטות הריפוי הנפשיות היוצאות דופן שלו.

ד"ר רודי נקט שיטה שניתן לכנות אותה אלימות פסיכולוגית. אל מול בעיית הבעיות של המטופלים - המיניות, שלפי מורו של רודי ואבי הפסיכולוגיה המודרנית זיגמונד פרויד נמצאת בשורש העכבות הרגשיות של האדם - נהג רודי על פי המתודולוגיה המקובלת - פגישות לשיחות טיפוליות במועדים קבועים, אלא שעל כך הוסיף את השיטות הייחודיות שלו, כמעט חסרות המעצורים, כמו מפגשי קבוצות בעירום שלא יועדו לאורגיות המוניות דווקא אלא להסרת מחסומי מטופלים במגע מול עצמם ומכאן במגע עם האחר.

ד''ר רודי: האמת העירומה (צילום: באדיבות הוט 8)
ד''ר רודי: האמת העירומה (צילום: באדיבות הוט 8)

התגובות באותן שנים היו עזות. ההערצה לד"ר רודי במכון חצתה גבולות. הוא נחשב לכמעט גורו ונהג ככזה. הסדרה הקשה והמצוינת “ד"ר רודי: האמת העירומה" מביאה קטעי וידיאו שכמעט לא ייאמנו מטיפולים כאלה שנערכו במכון, וניתנו גם כ"שיעורי בית". נרשמו לה הצלחות: באחד משלושת פרקי הסדרה מתראיינים גבר ואישה שנחשבו וחשו “אבודים לזוגיות", ולאחר סדרת טיפולים כזאת התאהבו זה בזה, נישאו וחיים כבר 40 שנה ביחד.

השמועות על הנעשה במכון, וגם על מעשי מין המוניים שככל הנראה התרחשו בו, החלו לדלוף החוצה וגם הגיעו לתקשורת, מה שהעצים את ההילה סביב רודי ומשך אליו מטופלים ומעריצים נוספים. הדבר, קרוב לוודאי, הגדיל את ביטחונו העצמי של רודי לנקוט שיטות והתנהגויות שלכנות אותן לא מקובלות יהיה עלבון למילים בלשון המעטה.

ד''ר רודי: האמת העירומה (צילום: באדיבות הוט 8)
ד''ר רודי: האמת העירומה (צילום: באדיבות הוט 8)

לא ברור מתי חצה רודי את הרוביקון והחל לשכב עם מטופלות שלו, אבל המעשה נעשה ללא כל אופן לערער עליו. לאחת מהן - המופיעה בפנים גלויות בסדרה - הודיע כי הטיפול נקטע, ומאז קיימו שניהם מערכת יחסים שנמשכה שנה וחצי. עם אחרת, המעידה בפנים מוצללות ובאופן נוגע ללב, שכב באופן קבוע לאורך שנים. אחרות מצהירות בפשטות כי “רודי הרס לי את החיים".

מי שהיה המשענת הנפשית של נשים אלו, בדרך כלל צעירות ממנו בעשרות שנים, הפר את אמונן, ניצל את תלותן בו וניצל את גופן. בשש משנות חייו האחרונות חי ד"ר רודי עם אישה צעירה שהייתה בפועל שפחתו לכל מעשה, ושנים מאוחר יותר מתה בנסיבות מסתוריות.

רודי מת בגיל 80, בודד, לאחר שנטל בכוונה מורפיום בכמות גדולה. עד כמה הסטנדרטים בזמנו היו שונים ניתן ללמוד מהפסיכולוגים הרבים שהיו חניכיו ומתראיינים בסדרה. כולם אינטליגנטיים עד מאוד, דוברי עברית שניתן רק להתמוגג ממנה, ועדיין בשעתו לא היו מזועזעים ממעשי ראש המכון שבו התמחו ולו כה סגדו. היום כאמור, עם השתנות הסטנדרטים והקרב חסר הפשרות נגד ניצול נשים, מותר להניח שההילה שאפפה אותו הייתה נעלמת מהר מאוד וחייו היו קשים הרבה יותר.

• לראות או לוותר: לראות. ולספר. 