לאחר הביקורת החריפה על כלי התקשורת בעקבות סיקור הפיגוע אמש בתל אביב ולאחר שמאות תלונות שהוגשו לרשות השנייה על שידורי החדשות אמש, מועצת הרשות השנייה התכנסה היום (שישי) לישיבה דחופה.

מהמועצה נמסר כי במהלך הישיבה הדגישו חברי המועצה כי הסיקור הטלוויזיוני אתמול במהלך הפיגוע חצה קווים אדומים תוך חשש ממשי לשיבוש ולפגיעה בפעילות גורמי הביטחון, כולל חשיפות מידעים ותדרוכים מבצעיים בזמן אמת וזהויות של יחידות ולוחמים. מדובר בפעולות שעלולות לפגוע בפעולות גורמי הביטחון לנטרול הסכנה המיידית לחיי אדם ואף לסכנם בעתיד. 

בעקבות כך, המועצה הורתה להנהלת הרשות לבצע בדיקה מעמיקה של אופן התנהלות הערוצים מול הכללים המחייבים אותם, וכן להביא המלצות למועצה בדבר הצורך בעדכון הכללים על מנת למנוע פגיעה בביטחון הציבור ובכוחות הביטחון בעתיד. יו"ר מועצת הרשות השנייה, עדן בר טל, מסר: ״זכות הציבור לדעת היא ערך עליון, אך היא אינה גוברת על זכותם של אנשי כוחות הביטחון לבצע את פעולתם בבטחה ובמקצועיות. בכל מקום בו חיי אדם מוטלים על הכף יש לנהוג במשנה זהירות ובאחריות״.

בתוך כך, המשטרה, צה"ל והשב"כ העבירו אל כלי התקשורת פנייה בה נכתב: "התקופה האחרונה מתאפיינת במציאות ביטחונית רגישה ומאתגרת, לה שותפים כולנו- הציבור הרחב, גופי הביטחון והחירום והתקשורת הישראלית. האירועים הביטחוניים מחדדים את התפקיד המיוחד שיש לכל אחד מאיתנו: התפקיד המקצועי לספק ביטחון, לסקר את המציאות ולהביאה לידיעת הציבור, ולא פחות מכך: לחזק את תחושת הביטחון ולמנוע הפצתו של מידע כוזב וכזה שיש בו כדי להעצים את החרדה והבהלה בציבור".

עוד נכתב כי "הפיגוע הקשה שהתרחש ברחוב דיזינגוף והעובדה שזירת הפיגוע 'לא נסגרה' באופן מיידי, גרמה, לצערנו, להתנהלות תקשורתית שהזכירה מראות מתוכניות טלוויזיה שאין בינן ובין סיקור תקשורתי של אירוע ביטחוני כל קשר. חלק מערוצי התקשורת הפכו את המרדף אחרי המחבל לתוכנית ריאליטי של ממש, ללא צנזורה או ביקורת עצמית".

כלי התקשורת שידרו בשידור חי את המתרחש, צילומי המרדף אחרי המחבל הנתעב שודרו ללא כל מסננים, לכל בית בישראל, ולצערנו גם לאויב. בין היתר, פורסמו ונחשפו, כבדרך אגב, גם פניהם של לוחמים ביחידות מיוחדות, שיטות פעולה, אמצעי לחימה וציוד. למרות בקשותינו החוזרות ונשנות לכתבים ולצוותי הצילום, נחשפנו לתיעוד שיש בו סכנה של ממש לכוחות שפעלו ולבטח גם לאנשי התקשורת. לא יעלה על הדעת כי צוותי תקשורת יצרפו את עצמם ללא אישור לפעילותם של כוחות מיוחדים ומסווגים, לסריקות מדלת לדלת כשהם משדרים מעבר לכתפיהם של הלוחמים בזירה, תוך שהם מסכנים את הפעילות המבצעית ואת הכוחות עצמם".

בסיום נכתב כי בכוונתם "לפעול בהקדם על מנת להפיק לקחים ולשפר את פעילותם של הגופים שאנו מייצגים בזירת אירועים ביטחוניים. זוהי חובתנו. עם זאת, אנו סבורים שישנו הכרח כי יופקו לקחים גם בכלי התקשורת באשר לסייגים מסוימים שיש להציב בעת סיקור זירת אירוע ביטחוני בזמן אמת. לצד הרצון וההכרח להביא את המידע לציבור מוטלת על כולנו אחריות כבדה לאופן בו נעשים הדברים".

שר התקשורת, יועז הנדל, אמר מוקדם יותר היום כי כי התקשורת צריכה לגלות אחריות לאומית במצבים כאלה. "יש לקחים רבים להפיק מניהול הזירה גם ברמה התקשורתית. אעשה זאת מול המשטרה והגורמים הרלוונטיים. אמש היתה הפקרות. צילומי כוחות תוך כדי פעילות, שידור סרטונים של הפיגוע".

יו"ר הוועדה לביטחון הפנים בכנסת, מירב בן ארי כינתה את התנהלות התקשורת באירוע מבישה. "צילומי תקריב של לוחמים ביחידות מובחרות, כניסות לדירות פרטיות של אנשים, שידור פאניקה והיסטריה בלי הפסקה. בשלב מסוים פשוט כיביתי אבל חשבתי על ההורים של החיילים או אפילו אנשים מבוגרים שנמצאים לבד בבתים שלהם".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס גם הוא לביקורת ובתום הערכת מצב אמר: "אני קורא לכלי התקשורת - תגלו אחריות. לא לזרוע פניקה מיותרת בציבור, זה לא תוכנית ריאליטי אלא החיים שלנו".