גדולים ממני כבר אמרו "שאין חכם כבעל ניסיון", ונראה שגם גמר "המסעדה הבאה" נצמד לפתגם. אמש (שלישי) הגיעה לסיומה העונה הראשונה של ריאליטי תחרות הבישול, אך לעומת עונה שנפתחה בקול תרועה והצליחה להחזיק אותי מדי פרק מרותקת לגלות מה תהיה המסעדה הבאה של ישראל – הסתיימה באכזבה. לא חלילה בגלל הניצחון, שהיה צפוי וראוי כאחד, אלא בגלל ההפקה. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

כחובבת ריאליטי מושבעת, ובמיוחד כזה שמשולב בו גם אוכל משובח, אין כיף כמו לציין את פרק הגמר באווירה חגיגית. אז דאגתי לכוס יין, פלטת גבינות, והתיישבתי לצפות בפרק שכל כך ציפיתי לו. 

במבט לאחור, רוצים לדעת מה חשבנו על פרק הפתיחה של "המסעדה הבאה"? | כנסו וגלו>>>

אחרי אירוע הגמר שהתקיים יום קודם בתוכנית "רוקדים עם כוכבים", היה קשה שלא להשוות את הדרך בה בחרו בכל אחד מהפורמטים להכריז על המנצח. ונכון, מצחיק להשוות תחרות ריקודים נוצצת לתחרות מסעדנות שוחקת וסיזיפית, אבל בחייאת, גמר זה גמר. 

אל תחרות הסיום של "המסעדה הבאה" הגיעו שני הפיינליסטים: עידן בושארי, המכונה "פומפי", עם מסעדת "קילומטראז'?" ורינת ינסמן עם מסעדת "ANAND" ההודית. האחד בעל ניסיון של 9 שנים במטבח, ועוד באחד כזה שעליו מנצח השופט אסף גרניט, ומנגד מורה ומחנכת של כיתות א', שהגיעה ללא כל ניסיון במסעדנות אך עם המון אהבה לבישול. נשמע לכם כמו פייר פייט? תחליטו בעצמכם. 

וחלילה, אני ממש לא מזלזלת ביכולות ובתשוקה למקצוע של אף אחד מהמתמודדים. להפך, העונה הייתה רווית מתמודדים כישרוניים בעלי רקע שונה ומגוון בתחום, אך כשהתוכנית כולה מתנקזת לרגע הזה – נראה שהתשובה צפויה מראש.

גמר ''המסעדה הבאה'' (צילום: רשת 13)
גמר ''המסעדה הבאה'' (צילום: רשת 13)

הטבח הירושלמי או המורה ההודית?
פרק הגמר התחלק לשני חלקים, כאשר בראשון היה על המתמודדים להכין מנת "שואו" שתבנה על ידי השפים אל מול השופטים. רינת בחרה להגיש מנה מגושמת של רינג סמוסה מעוטר בפרחים, בתוכו הונחו שכבות על שכבות של כל מיני מאכלים שאפילו לא הספקתי להתרשם מהם, פשוט כי היה מהם יותר מדי. לעומתה בחר פומפי להגיש מנה קרה וחמה, מצד אחד טרטר דג ומצד שני דג במלח. 

כבר מהתגובות של השופטים על המשימה הראשונה אפשר היה להבין על מי יכריזו כמנצח בסוף הפרק. רותי, מושיק ויוסי עפו על המנה של פומפי, בזמן שאסף שמר על דמות האב הקשוח, ואילו במבחן של רינת קרה הדבר ההפוך ואסף היה היחיד שהעניק לה את 5 הנקודות שלו. 

המשימה השנייה של הפיינליסטים הייתה "סרוויס בהפתעה", שנראה היה שלא מאוד הפתיע אותם. 50 מנות, שעתיים וחומרי גלם מוגבלים – ואם זה לא מספיק, 45 דקות לפני הסוף התווספה גם מנה ראשונה לכל הסיפור. 

פומפי הלך על כיוון צמחוני והגיש מנה ראשונה של טרטר דג עם יוגורט ובייבי קישוא ומנה עיקרית של טורטליני בצל עם עוד קצת בצל, בתוספת של בצל. לעומתו, רינת הגישה למנה ראשונה חסה ממולאת פרגית ברוטב תמרהינדי, ולמנה עיקרית דג ברוטב יוגורט וירוקים לצד נאן צ'ילי ושומר צלוי. 

הכל היה מגרה, ולפי התגובות של השופטים והסועדים, נשמע שהכל גם היה טעים. ועם זאת, גם מי שאינו מבין גדול באוכל יכול היה להבחין בדיוק, המקצועיות והיצירתיות יוצאת הדופן של פומפי. היא חלילה לא פוגעת ביכולות הבישול של רינת, אבל בואו נחזור לנקודה בה התחלנו – "אין חכם כבעל ניסיון". 

פומפי ואבא אסף חוגגים את הניצחון (צילום: רשת 13)
פומפי ואבא אסף חוגגים את הניצחון (צילום: רשת 13)

הפקה ומה שמסביב
הבחירה של רשת ויוצרי הפורמט לצלם את אירוע הגמר מבעוד מועד ברורה לגמרי. הרי אין באמת היגיון להזניק את המתמודדים למשימת בישול ולצפות מהצופים לחכות את כל שלבי הבישול. ועדיין, זו בחירה שגבתה מחיר. 

כשפרק הגמר כבר צולם מראש נוצרת אווירה של "צפיתי בזה כבר" ולא כזו של "רגע האמת". ואם כבר בחרו כך, הרעיון לשלב את הצופים בבית מעט מיותר. ומה הקטע של רותם ישראל, שעמדה על גג אקראי בתל אביב, כשברקע רוחות פרצים, וחיכתה שכל הדבר הזה כבר יגמר? זו בדיוק מסוג הסיטואציות של הכל או כלום. ושאני בכלל לא אתחיל לדבר על כמות הפרסומות. 

מצחיק לחשוב שכשהתיישבתי לכתוב את הביקורת הזו הייתי בטוחה שיצאו ממני דברים אחרים לגמרי. תוך כדי תנועה, ממילה למילה, הבנתי שהליקויים הקטנטנים שהעדפתי לגמד לטובת אהבתי לפורמט דווקא תפסו נפח גדול. ועם זאת, אין ספק שמדובר ככלל באחת מתוכניות ריאליטי תחרויות הבישול הטובות ביותר שנראו על המסך בעולם.

אז אחרי כל המשימות, המבחנים, המסעדות והמתמודדים שעברו לאורך כל התוכנית והתנקזו לרגע הזה, פומפי ומסעדת "קילומטראז'?" גברו על כולם עם ציון משוכלל של 76.5 נקודות מהשופטים, הסועדים, המשקיעים והצופים בבית. ואם כבר השוונו לגמר של "רוקדים", הפעם מדובר בניצחון אמיתית ומשנה חיים. כזה שהייתי מגדירה ככל הנראה כמשמעותי ביותר בתולדות הריאליטי. 

זו הייתה הצצה קטנה אל עולם המסעדנות השוחק והאינטנסיבי, אך גם אפשרות להבין את המשמעות מאחורי כל ביס קטן שאנו לוקחים כשמגיעים להתארח במסעדה. התוכנית "המסעדה הבאה" בהחלט שינתה את התפיסה שלי, ושל עוד רבים, בנוגע לאחד התחביבים הכי פופולריים של ימינו. כעת רק נשאר לי להזמין מקום ולנסות בעצמי את כל המטעמים הסקסיים שצפיתי בהם בחודשיים וחצי האחרונים. 

להזמנת מקומות במסעדת "קילומטראז'?">>>