"הסוד של רשב"י", הוט 8, הוט VOD

בכל ימות השנה, מסביב לשעון, החיים במתחם הקבר של רבי שמעון בר יוחאי לא פוסקים. נשים וגברים עשו את המקום למגוריהם הקבועים. סצינת רשב"י רותחת

בצפון הארץ, במתחם רבי שמעון בר יוחאי, בוערת סצינה. באופן יומיומי, בעוצמות בלתי מוכרות במקומות אחרים בארץ, בטמפרטורה רגשית רותחת לא פחות ואולי גם יותר מזו שבכותל המערבי, ולא זו בלבד - כמו שסובר החילוני שבעיניו מדובר באתר המרוחק מעבר להרי החושך, אלא בכל השנה, 24/7, גם בשעה שהוא, החילוני, נם על מיטתו וחולם על "חתונמי", מסתובבים שם במתחם לא כאלה הסובלים מנדודי שינה, ולא פוליטיקאים הבאים לתפוס פוטו־אופ, אלא בני אדם, כאלה מהשורה, המגיעים לקיים את השגרה הרגשית המנהלת את חייהם עם רבי שמעון בר יוחאי.

בדיוק שנה אחרי האסון בקברו של רבי שמעון בר יוחאי, שחררו בהוט 8 את “הסוד של רשב"י". ליוצרת הסרט ולבמאית שירלי צ'צ'יק מגיע צל"ש, הסרט המצוין שלה בעל ערך לא רק כאזכרה ל־45 ההרוגים באסון, אלא בכל יום בשנה. צ'צ'יק עשתה את זה בגדול: נרתעת מהזול, מלוטשת, חסרת אגו טורדני, נעלמת מאחורי המצלמה בלי להשמיע הגה, עם עין חדה היודעת את חשיבותם גם של פרטים זעירים לתמונה (רגליים מתנועעות בחוסר מנוח, אצבע מוחה דמעה) הצליחה צ'צ'יק לספר את סיפור הסצינה רבת־העוצמה המתרחשת דרך קבע בקברו של רשב"י, ולהעתיק אל סלון ביתו של הצופה - גם ובעיקר זה שאינו מבקר בקבר יותר מפעם בחייו לראות מה זה שם שמדברים עליו, אם בכלל - את הרושם העז של יורת הרגשות המבעבעת שם.

המעגל הראשון והקרוב של גיבור הסרט הוא הקבועים/קבועות במתחם. בעיקר אלה שפשוט מתגוררים במתחם. מקימים אוהלים, או סתם רובצים על הבלטות והנה לכם בית. נציגי האחראים על המתחם מגיעים מזמן לזמן ומגרשים, מחריבים את האוהלים, אבל דיירי המתחם לא מתרגשים. רובצי הבלטות חוזרים לרבוץ על הבלטות. האחרים רוכשים אוהלים חדשים ומקימים אותם בזריזות עוד לפני שהמתפללים הקבועים חוזרים למינגלינג היומי עם הרבי.

עוד מאות אלפים מגיעים לאורך השנה להתפלל על קברו של הרבי, שנפטר כבר לפני כ־1,900 שנה, במאה השנייה לספירה. כבר באותם הימים נחשב רשב"י לתנא גדול ותלמידו של לא פחות מרבי עקיבא. יש פעמים שהצדיק שומע ומשתדל אצל הקב"ה לקבל את התפילה - למשל אסנת, עובדת בביטוח, ממבקרות הקבר הקבועות, מתחננת אל רשב"י כבר שנים רבות שיסדר לה זיווג. מה לא עשתה אסנת: היא בכתה, היא נדרה, והנה אחרי כל השנים הללו ערכה סעודת מלווה מלכה בקבר, כאילו כבר מצאה חתן, והפלא ופלא: למחרת הסעודה בקבר הגיעה הצעה לשידוך.

אצל סמדר, עוד קבועה, זה עבד פחות טוב: חמש שנים מאז חתונתה לא נפקדה, והנה לאחר השתדלויות מרובות בקבר רשב"י נפקדה בבת מקסימה ושמה נעמי. אלא שחלפו מספר שנים ונעמי חלתה בסרטן אלים. הרופאים הרימו ידיים וסמדר הביאה את נעמי אל הקבר באופן קבוע כדי לקבל תרופה, אבל הבקשות לא התקבלו. נעמי הצעירה הלכה לעולמה. איך זה משפיע על האמונה ברשב"י ובאלוהים, נשאלת סמדר בסרט. כמו בכל סיפור אהבה, היא עונה. לפעמים כועסים אחד על השני אבל תמיד חוזרים זה לזרועות זה.
לראות או לוותר: לראות. לא להחמיץ.