בוועדת הכלכלה נערך היום (שלישי) דיון בנושא התפתחות שירותי הסטרימינג והשפעתם על שוק התקשורת הישראלי. לדיון עלה מיזם הסטרימינג של "קשת", FREETV, שארגוני היוצרים מתנגדים לעלייתו, לפני תיקון חוק התקשורת שמקדם שר התקשורת יועז הנדל, בגלל שהוא לא יחויב בהשקעה ביצירה מקורית כמו HOT ו-YES שמשדרות בכבלים. כמו כן, עשויות להיות מושפעות מהחקיקה נטפליקס, סלקום, פרטנר וגם דיסני+, שצפויה לעלות בקרוב בישראל.

השר הנדל אמר כי "חוק השידורים יפתור את הדילמות שניצבות על השולחן. נותרנו במצב שיש לנו אורווה אבל בלי סוסים. מימד האינטרנט נותר ללא רגולציה, ובכל העולם מתמודדים עם האתגרים הללו. הכוונה שלנו היא לייצר רגולציה על מי שמשדר באינטרנט, בעיקר בכל מה שקשור להפקות המקור. ככל שמהפכת הסיבים תצליח יותר, וישראלים יותר יעברו לסיבים אופטיים, כך גם קצב המעבר יגדל, והחברות הגדולות יעברו לשידור על סיבים. לכן הרגולציה חייבת לעבור כמה שיותר מהר. אחת הסיבות ש-30 שנה לא נגעו בזה - זה הפחד מהכוח של גופי התקשורת. אני בטוח שרבים מכם ינסו למנוע מאיתנו להעביר את החקיקה, אבל אנחנו במשרד התקשורת עובדים מהר מאוד וחוק השידורים יעבור בכל הכוח. ללא החקיקה, לא יהיו הפקות מקור. אני מאמין במינימום חקיקה, שוק חופשי ומינימום רגולציה, אבל איפה שצריך להתערב מתערבים".

יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון: "המצב הזה שיש חדירה מסיבית של חברות בינלאומיות כמו דיסני ונטפליקס, וגם חברות ישראליות שפועלות בעולם הסטרימינג, הוא מצב חדש שיוצר עובדות בשטח. בעוד הוט ו-יס מפוקחות על ידי רגולטורים, הפעילות בסטרימינג נותרה ללא פיקוח וללא חובות, בעיקר בכל הנוגע להפקות המקור. בנוסף, חברות כמו הוט ויס שעוברות לסטרימינג גם לא מחויבות בהפקות מקור. זו לקונה חמורה. אני חייל של היצירה הישראלית ואדאג שהפקות המקור לא ייפגעו. חוק התקשורת יונח בפני הוועדה בשבועות הקרובים. אנחנו נשמור על הפקות המקור, נחיל חובה שכל גוף שעוסק בסטרימינג, ישראלי או בינלאומי, יפריש כסף להפקות מקור".

מיכאל ביטון (צילום: נועם ריבקין, פלאש 90)
מיכאל ביטון (צילום: נועם ריבקין, פלאש 90)

מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין אמרה כי "ההשקעה בהפקות מקור לא תהיה בהתנדבות, ולא בחצי התנדבות. לצערי לא הצלחנו להיכנס לחוק ההסדרים. אני מקווה שבתוך שבועיים-שלושה נצא החוצה בשימוע ונקדם את חוק התקשורת ביעילות ובזריזות".

נציג חברת HOT אמר בדיון: "חייבים להביא תיקון חקיקה שיביא לשוק שידורים שוויוני והגון יותר, ולהביא לחקיקה כוללת ומסודרת כפי שמגבש משרד התקשורת ולא לאשר בחלקים ולקבוע עובדות בשטח. אנחנו משקיעים כל שנה את חובת ההשקעה החוקית ואף מעבר לה. שמונה אחוזים בכבלים בלבד, ללא שירותי הסטרימינג".

עו"ד מודי שרפסקי, נציג חברת YES: "הגיע הזמן למגרש משחקים מאוזן. צריכה להיות רגולציה בסיסית על כולם, שתגן על הצופה, שתגן על חובת ההשקעה בהפקות מקור. אנחנו ב-YES מאוד תומכים בזה, וברגולציה מסודרת בנושא שידורי הספורט. ועדת פולקמן קבעה מבחני הכנסות, שלמעשה חוץ מ-יס והוט, אף חברה לא נכנסת תחתן. אם הרגולציה חשובה - היא צריכה לחול על כולם. גם השחקניות הבינלאומיות לא נכנסות תחת החקיקה - אלא רק באופן וולנטרי, וזו לקונה שצריכים לתקן".

יעקב נדברוני, מנכ"ל FREETV אמר, כי "התחרות בעולם הטלוויזיה הרב ערוצית נמצאת בעצימות נמוכה מאוד, בשונה מעולם הסלולאר. FREETV תהיה קטליזטור תחרותי, שיציע מוצר תוכן רב מאוד, שישקיע בתעשייה הישראלית, בהפקה מקומית, ביצירה ישראלית. אנחנו נשקיע עשרות מיליוני שקלים בשנה ביצירה ישראלית. בכל מקרה אנחנו נחיל על עצמנו מראש ובהתנדבות את כל החובות שיש על חברות הכבלים והלווין. התמחור שלנו יהיה עשרות שקלים, שיאפשרו לכל צרכן להצטרף ולצפות בתוכן איכותי".

יו"ר הרשות השנייה, עדן בר-טל: "צריך להיות מגרש משחקים שווה לכולם. הרגולטור לא נרדם, הרגולטור עובד לפי החוקים שהכנסת חוקקה. יש אנומליה גדולה מאוד, מאחר והחקיקה הישנה הייתה מוטת טכנולוגיה. הרגולציה צריכה להיות אדישה לטכנולוגיה, כבלים, לווין, או אינטרנט. הרשות השנייה תהיה ערוכה לקבל החלטה בנוגע לFREETV בתוך מספר שבועות. היצירה הישראלית שואבת מעוגה שהולכת וקטנה. הגנה על יצירה ישראלית דורשת שהנחת העבודה של המחוקק היא שהעוגה תקטן ולכן צריך לדאוג ליצירה הישראלית. ככל שיש יותר שחקנים, ככה יורדות ההכנסות וההשקעות".

ניר שוויקי, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין: "בכוונתנו לקבל החלטה בנוגע לfreetv  בתוך כשבוע".

מנכ"ל איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה איתמר אביטן אמר כי "בשנים האחרונות היצירה הישראלית נאכלת ונגמרת. יושבים פה רגולטורים שמגלים היום שרירים, ומבטיחים תשובות בתוך שבוע, אחרי שחודשים אנחנו רודפים אחריהם. למה ? כי יש פה מונופול דורסני וחזק, קשת, שמפחיד אותם. אנחנו צריכים לשמור על היצירה הישראלית. אנחנו מדממים, 100 מיליון שקלים בשנה נגרעו כבר מהפקות המקור. אסור לתת כוח למונופול בתחום החדשות במדינת ישראל לפני שיש אסדרה כוללת. אנחנו לא מתנגדים לאיזונים בין כל החברות, אבל אנחנו דורשים חקיקה. אסור ללחוץ על רגולטורים לשים פלסטר זמני עד שיש אסדרה. אנחנו בעד הוזלת מחירים, בעד שהצרכן ישלם פחות, אבל צריך להיות שוויון, וצריך לשמור על היצירה הישראלית. אין צורך בחקיקה שתשחרר את רוב השחקנים מרגולציה. גם מי שיש לו היקף פעילות קטן, צריך להשקיע בהתאם לגודלו".

יו"ר שח"ם-ארגון השחקנים והשחקניות ריקי בליך הוסיפה כי "היצירה הישראלית היא מדורת שבט. ההפקה הישראלית מייצגת את ישראל בגאווה גדולה ברחבי העולם. אני מכירה אנשים שהגיעו לבקר בארץ רק בזכות סדרות שראו. אלפי ישראלים מתפרנסים מהתעשייה הישראלית החשובה הזו. אנחנו בפתחו של עידן חדש, ההלוויה של שידורי הברודקאסט כבר יצאה לדרך, וחייבים להסדיר את ההשקעה בשירותי הסטרימינג".

ריקי בליך (צילום: אביטל פלג)
ריקי בליך (צילום: אביטל פלג)

יו"ר הפורום הדוקומנטרי חגית בן יעקב אמרה: "אנחנו מדממים כסף. הסכמים שהושקעו לפני 20 שנה הם אותם סכומים, העלויות עלו פי כמה וכמה. אני לא מאמינה להתחייבויות וולנטריות, ולא להגדרות וולנטריות".