"במעגל סגור", יס דוקו

ביקור מקרי במתחם שרונה הביא את הבמאית הצעירה טל ענבר לאסוף סרטי אבטחה וליצור מסמך אותנטי יוצא דופן של הפיגוע שהתרחש שם בשנת 2016

ביום רביעי, 8.6.16, החלו שני מחבלים לירות לכל עבר במתחם שרונה בתל אביב, רצחו ארבעה מבלים ופצעו עוד 16, ונלכדו כעבור מספר דקות. שנים אחר כך הגיעה למתחם הבמאית טל ענבר, שחיפשה בחנות סטימצקי ספר לעיבוד לסרט הגמר שלה בבית הספר לקולנוע ולטלוויזיה של סם שפיגל. לענבר זה היה ביקורה הראשון במתחם שרונה. באופן מקרי, כפי שסיפרה בראיונות מאוחר יותר, הרימה את ראשה וראתה את שפע מצלמות האבטחה המותקנות במתחם ולפתע נפל לה האסימון. היא ביררה מה הנגישות אל החומרים שצולמו ביום הפיגוע, וכשהתברר לה שהחומרים קיימים ונשמרו ותוכל לצפות ולהשתמש בהם, החליטה להפוך אותם לסרט.

“במעגל סגור", שהוקרן לראשונה בפסטיבל דוקאביב השנה, הוא סרט המתעד בפירוט יוצא דופן את ההתרחשויות ביום ובמהלך הפיגוע. בין צילומים אותנטיים של שני מחבלים היורים לכל עבר, מרואיינים אנשי צוות של המסעדות והאורחים שביקרו בהן באותו ערב שענבר איתרה.
התוצאה כאמור יוצאת דופן. הפיגוע מצולם בפירוט נדיר, עד כדי כך שנראים בו צמד המחבלים מגיעים למתחם, לבושים בחליפות ובידיהם תיקים שכמותם נושאים בדרך כלל אנשי עסקים, שואלים ומקבלים הדרכה למסעדת השוקולד "מקס ברנר", מתיישבים לצד שולחן, מבצעים הזמנה מהמלצרית, ואז פשוט שולפים תת־מקלעים מתיקיהם ומתחילים לירות לכל עבר. מרבית היושבים במסעדה מצליחים להימלט, אלה שנפגעו באורח קשה מדי או נרצחו נותרים מוטלים על הארץ.

הסרט מביא עמו רגעי מסך נדירים. קשה להיזכר בתמונה דומה לזו שבה חוקר משטרתי שנקלע לזירת האירוע מבין כי משפחתו העניקה זה עתה מקלט מהרחוב המסוכן לאחד המחבלים, שכמובן לא הזדהה ככזה, ועתה הוא מוכה הלם מהאירועים כשאר בני הבית. פריצתו של החוקר לביתו שלו ולכידתו את המחבל היא תמונה המזכירה בעוצמתה סרטי מתח.

במקביל לעוצמתו של הסרט ניתן להבחין ללא מאמץ שבין השאר מולדתה של הבמאית היא ארץ האינסטגרם והטיקטוק. לכל אורכו גדוש הסרט בכמויות פירוטכניקה ותעלולי מסך שאינם תורמים לצפייה ולרגעים עושים אותה למייגעת. חלוקת מסך לחלקים, ברקים חוצי מסך המתפוררים לנקודות, לחישות הרוח שמסתננת מבעד לתריסים ושאר ירקות שאפשר לחיות בלעדיהם חיים ארוכים ובריאים, ורצוי היה לנפות אותם.
לראות או לוותר: לראות. נדיר ואיכותי.