זו הייתה תוכנית שחוללה מהפך בטלוויזיה הישראלית, אמנם לפניה שודרו תוכניות ריאליטי אחרות, ואף זכו להצלחה גדולה, אבל אף אחד לא יכול היה להכין את ישראל למה ש"האח הגדול" תעשה למסך הטלוויזיה שלה. העונה הראשונה של תוכנית המציאות, שהגיעה במקור מהולנד, עלתה לאוויר בספטמבר 2008, כמעט עשור לאחר ששודרה לראשונה במדינת במקור וכבשה את המסכים מסביב לעולם. לפניה שודרו בישראל בהצלחה גדולה "קחי אותי שרון" וגם "הישרדות" שהגיעו לאחוזי רייטינג גבוהים במיוחד, אך העונה הראשונה של "האח הגדול" יצרה שיח ציבורי שלא היה כדוגמתו לפניה, וחילקה את עם ישראל במאבק בין ה"פרידמנים" ל"בובלילים".

עד היום שודרו בישראל 12 עונות רגילות של התוכנית שהוגדרה כ"ניסוי חברתי", וארבע עונות VIP בהשתתפות סלבס, אמנים ופוליטיקאים. גם בעונתה האחרונה הצליחה "האח הגדול" ליצור עניין לא מועט, אך נראה כי אף אחת מהעונות ששודרו מאז לא הצליחה לשחזר את מימדי השיח של העונה הראשונה. החלטנו לחזור למתמודדים הבולטים של העונה הראשונה של "האח הגדול" ולבדוק מה קורה איתם היום.

שפרה קורנפלד

כשהדיירת היוצאת בשאלה שהתה בבית המצולם במדינה נהגה קורנפלד לסרוג על עצים ובעיקר להתווכח עם בני משפחת בובליל. היריבות בינה ובין עינב ויוסי בובליל החזירה את ישראל לדון בשד העדתי, והוכיחה, שוב, שהוא לא חי ובועט. בתום גמר מותח במיוחד הביסה קורנפלד את בובליל וזכתה במיליון שקלים. מאז הזכייה פיתחה המנצחת קריירה טלוויזיונית, כשהיא הגישה את תוכנית הבוקר של "קשת" לצד לינוי בר גפן, והשתתפה בשלל ספיישלים ותוכניות. 

קורנפלד הוציאה ספר בשם "החצי השני של הלילה", הגישה את תוכנית הרדיו "ציפורי לילה" בגלי צה"ל, לצד קובי אריאלי, וכתבה טורים ב"לאשה" וב"מעריב". רבים התעניינו דווקא בחייה האישיים של קורנפלד, שזמן קצר אחרי הזכייה החלה לצאת עם המפיק, העורך והתסריטאי מולי שגב, שידוע בעיקר כיוצר של "ארץ נהדרת", איתו הביאה לעולם שתי בנות. 

התפקיד הגדול האחרון של קורנפלד היה בתחילת שידורי של תאגיד השידור הישראלי "כאן 11", כשהגישה לצד אסתר רדא, לוסי איוב ודפנה לוסטיג את התוכנית היומית "מועדון תרבות", שזכתה בטקס פרסי הטלוויזיה בקטגוריית "תוכנית התרבות הטובה ביותר". בנוסף לאחרונה השתתפה דיירת העבר בתוכנית "שאלה תשובה", לצד מרלין וניג שחזרה בתשובה, לשיחה אישית על דת וחיולוניות. אנו מרגישים כי קורנפלד עוד לא אמרה את המילה האחרונה על המסך.

יוסי בובליל

בובליל האב, היה אחת המתמודדים הזכורים ביותר בהיסטוריה של התוכנית, האהבה שלו לשיר "תזהר ממנה" של ליאור פרחי, שיצא חמש שנים מוקדם יותר, גרמה לשיר להפוך שוב ללהיט ולפרחי להוציא גרסה מחודשת שלו יחד עם סאבלימינל. הסכסוך הטלוויזיונים שלו עם קורנפלד היה אחת מקווי העלילה המרכזיים של העונה, שהביא את שניהם לרגע המותח ביותר בהיסטוריה של התוכנית, כשהם ישובים על הספה ומחכים להכרזה של ארז טל ואסי עזר על הזוכה הגדול.

בובליל לא המשיך בקריירה טלוויזיונית ענפה אחרי שהגיע למקום השני בתוכנית, אך השתתף בתוכניות ריאליטי אחרות. זמן קצר אחרי "האח הגדול" לקח בובליל האח חלק בתוכנית המציאות "הבובלילים בדרך לחופה" שלייתה את בתו עינב, איך לא, בדרך לחופה. עשור מאוחר יותר הוא חזר למסר בעונה השישית של הריאליטי "גולסטאר", לצד רז זהבי, פליקס חלפון, אושר קסרי, יונתן רושפלד, דוד רביבו, דין מירושניקוב, חיים (חמימו) שועי, אלכסיי (אלכס) מורוזוב וירון ברלד.

עינב בובליל

עינב בובליל זכורה גם היא, כמו אביה, בזכות המלחמה העקובה מצעקות מול שפרה קורנפלד ונציגי "הפרידמים". היא ללא ספק מי שפיתחה את קריירת הריאליטי הענפה ביותר מאז יציאתה מהבית. מיד לאחר יציאתה השתתפה בתוכנית "הבובלילים בדרך לחופה", השתתפה ב"מאסטר שף vip" וגם חזרה לאחר מספר שנים לעונה השישית של "האח הגדול", ואפילו הבליחה ב"אמא מחליפה", כשהתחלפה עם יוצאת "האח אחרת", טל גלבוע.

בנוסף למעברים התכונים מתוכנית מציאות כזו ואחרת הפכה בובליל להיות מאפרת ואושיית אינסטגרם עם מאות אלפי עוקבים. לאחרונה הודיעה הכוכבת כי היא ובעלה, אלי בניסטי (אותו אחד מ"הבובלילים בדרך לחופה"), מצפים לילדם החמישי. מזל טוב.

עינב בובליל (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
עינב בובליל (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

לאון שניידרובסקי

הדייר הגאה היה אחת הדמויות הצבעוניות ביותר בעונה הראשונה של האח הגדול והביא ייצוג מוחצן, לפריים טיים של ערוץ 2, בימים בהם הקהל לא ממש ידע איך לאכול אותו. הייצוג המוחצן לא הפריע לשניידרובשקי להגיע על לגמר הגדול של התוכנית ולהוכיח שאין לו במה להתבייש.

בשנה שאחרי יציאתו מהבית הנחה את מצעד הגאווה בתל אביב, במסגרת חגיגות 100 שנים לעיר תל אביב. במשך השנים בנחה יחד עם מעצב האופנה יואב מאיר את תוכניות סטיילינג ברשת, השתתף בעונה הרביעית של "גולסטאר" והקים את סוכנות הטאלנטים של טינק בשם "טאלנטין", המייצגת כוכבי רשת.

בנוסף לעשייה הטלוויזיונית והאופנתית הספיק שניידרובסקי לעשות גם הבלחה מוזיקלית קטנה, כששיתף פעולה עם פליטת "האח" אחרת, ליהיא גרינר, בלהיט הבלתי נשכח "הבוסית של הים".

ונסה אלוש

ונסה אלוש אמנם לא הגיעה לגמר העונה הראשונה של "האח הגדול", אך נראה שהיא הצליחה להשאיר רושם רב הרבה יותר מדיירים אחרים שהשתחלו לרשימה (מישהו זוכר מי זה איתי זיו?). אלוש הייתה אחת הדיירות היותר סקסיות של העונה, והביאה ניחוח צרפתי שלא כשהיא לא מתביישת במיניות שלה, ברומן עם מתועד מול המצלמות עם הדייר יוני וינקל וה"שבלול" הרעב שלה. אחרי התוכנית, בן זוגה בבית עבר להתגורר בביתה של אלוש במושב ביתן אהרון, אך עם חלוף השנים הזוגיות לא שרדה.

ונסה עשתה לישראל לא מעט כבוד כשהשתתפה בתוכנית הריאליטי "אי הכסף" בצרפת, ובפעם ההיא, בארץ מולדתה, אף הצליחה להעפיל לגמר הגדול. לקראת עליית העונה האחרונה נפוצו שמועות כי אלוש עתידה לשוב לבית המצולם במדינה, אך עם פתיחת העונה הנוכחית נוכחנו לדעת שנצטרך לחכות עוד קצת עד שנפגוש שוב בונסה.