העונה החמישית של "חתונה ממבט ראשון" מסיימת את שידוריה במוצאי השבת הקרובה, ונראה כי ב"קשת 12" הצליחו גם הפעם לשחזר את ההצלחה ולהביא את הקהל את המסכים. בדקנו עם שלוש מומחיות, מה היה מוצלח במיוחד העונה, במה היא לא עמדה בציפיות ובמה היא הפתיעה יותר מכל.

"העונה החמישית של 'חתונמי' ביססה לעצמה מעמד של כבוד על סמך העונות הקודמות כתוכנית נצפית ומוערכת ולכן הפעם הורגשה יותר תעוזה מצד ההפקה כשאפשרו לעצמם לתת מקום לזוגות פחות פוטוגניים ולקהילות שנויות במחלוקת", מסבירה ורד גרנדיר פרוכטמן, יועצת זוגית ומפתחת מודל מציאת היהלום הפנימי. "הייחודיות של העונה הנוכחית היא בכך שהזוגות העונה אינם בהכרח רזים, יפים ופוטוגניים כפי שקרה בעונות קודמות ובזכות כך קיבלנו כצופים הצצה לעולמם של סוגים שונים של טיפוסים שמייצגים קולות מגוונים בעולם הפנויים והפנויות".

"מעיין במידה 44 מקבלת הזדמנות להעלות שיח על דימוי גוף וסמל סטטוס בהקשר הזוגי, ובאמת בן שהוא בן זוגה לא מצליח להתאהב ולהתמסר רגשית משום שמבנה הגוף שלה אינו תואם את הטעם שלו", מוסיפה גרנדיר פרוכטמן. "הוא אומר זאת שוב ושוב בעקיפין, למרות שאין ספק שהוא נהנה מחברתה ואף נמשך מאוד, מה שיוצר אצלו בלבול פנימי. זהו דיון חשוב שלא היה לו מקום בעונות הקודמות. גם הזוגיות הפוטוגנית של זוג הלהט"בים העונה מוסיף ייחודיות דרך מה שהיו 'טאבו' עד העונה הנוכחית, וכמובן מעלה דיון חברתי על הלגיטימיות של חופש הבחירה במי להתאהב ובאיזה מגדר. זו, ללא ספק, עונה אמיצה שהביאה עימה קולות של זוגות שמורכבים מאנשים שלא תמיד קולם נשמע".

מעיין, חתונה ממבט ראשון (צילום: צילום מסך קשת 12)
מעיין, חתונה ממבט ראשון (צילום: צילום מסך קשת 12)

ענת שטיינר, אשת יחסי ציבור ו"מכורת חתונמי", מוסיפה: "מאחר וזאת כבר עונה חמישית, האנשים שהגיעו לתוכנית, הגיעו מאוד מוכנים ומוכוונים למצוא אהבה. הרגשתי שכמעט כולם הגיעו עם לב פתוח ורצון לתת צ'אנס אמיתי. גם אלה שהיה להם קצת יותר קשה מול המצלמות או אחד עם השני (למשל עידית ורפאל) נתנו הזדמנות למערכת יחסים. בחלק מהמקרים זה התברר כהחלטה נכונה ובחלק פחות (ליעד ולימור)".

"עידית ורפאל היו החידוש הגדול של העונה", אומרת קטי נאור, מומחית זוגיות ודייטינג. "יש זוג אחד שגרם לנו להאמין שאפשר גם אחרת. ב-2022 כולם אלופים בלוותר, לפסול ולשלול. אנשים מחפשים קיצורי דרך ורוצים קליק מיידי, תשוקה מטורפת והמון רגשות מתפרצים כאן ועכשיו. עידית ורפאל הוכיחו לנו שאפשר גם אחרת, ובסיפור הזה הזמן גם יעשה את שלו, הם כאן להישאר ולהקים בית. זה התחיל ממש חלש והיה קשה לתת לזה סיכוי. מצד שניהם. אבל, שניהם הגיעו ממוקדי מטרה ושניהם משימתיים ורוצים להצליח, והם מחויבים ב-100% לתהליך. לכן הם לא היו מוכנים לוותר בשום שלב. לא היה ספק שהם נלחמים ומנסים למלא את החסר, ומה שעזר להם באמת זה שההתאמה שם הייתה כל כך מושכלת. היא היתה מנותחת היטב, עם המון חשיבה. ברור להם שיש ביניהם כל כך הרבה במשותף ומכאן אפשר רק לצמוח. מיד ראינו את הבסיס של הכבוד, ההקשבה וההכלה המלאה זה לזה, הם יצרו מסגרת זוגית הרבה לפני שהרגישו זוג. 

"למה זה מיוחד?", מוסיפה נאור. "כי כל יום גברים ונשים יוצאים לדייט ראשון, ומיד פוסלים את האפשרות לדייט שני. הם נמצאים בלופ הזה המון זמן, ואז מתייאשים ומאבדים את האמון שזה יצליח להם. אילו רק היו יוצאים לדייט שני ושלישי. מצטטת לכם את עידית בארוחת ערב עם רפאל: 'אם היינו יוצאים לדייט ראשון, לא היה דייט שני'. והיום, 7 חודשים אחרי, הם מציגים זוגיות יציבה ובריאה אחרי מסע ארוך ומתיש. אם שואלים אותי, זה הולך לחתונה וילדים.

רפאל ועידית, חתונה ממבט ראשון (צילום: צילום מסך קשת 12)
רפאל ועידית, חתונה ממבט ראשון (צילום: צילום מסך קשת 12)

חידוש בפריים טיים

מבחינה טלוויזיונית, נראה כי המהלך הנועז והחשוב ביותר של העונה היה ליהוק של זוג גאה לקאסט של התוכנית. עוד עם פרסום הפרומואים שכללו שני גברים יושבים ואחד מניח את ידו על ברכו של השני, החלו רבים ברשתות החברתיות לגנות את המהלך ולאיים כי לא יצפו. נראה, שכפי שחזה אסף גיל בראיון ל"מעריב" ("המון פעמים אנשים אומרים שיפסיקו לראות זה ויפסיקו לראות זה, מי שרוצה יכול להשתמש בשלט. אבל אני מאוד סקפטי אם זה יפגע ברייטינג, להיפך") הרייטינג באמת לא נפגע, וזו הייתה אחת התוכניות המצליחות של התקופה האחרונה.

"הבחירה בזוג הגאה הנוכחי הייתה מצוינת משום שהם פוטוגניים ויפים מספיק על מנת שהקהל שם בבית יתאהב בהם", אומרת גרנדיר פרוכטמן. "כמובן שנשמעו קולות של בעד ונגד. בעיניי, זהו הניצחון הגורף של העונה הנוכחית. היכולת להביא לפריים טיים זוג גאה ולאפשר להם להשמיע קול כה חשוב המקדש את חופש האדם הוא ניצחון העונה הזאת על העונות הקודמות".

"ההפקה של 'חתונמי' עשתה טוב בלנרמל כל דבר שפחות הראו עד היום על המסך", מוסיפה שטיינר. "זוג גייז בפריים טיים זה בהחלט ראוי להערכה והלוואי שזאת תהיה העונה האחרונה שעושים מזה אישיו. גם להביא את מעיין כבחורה שנראית כמו כל בחורה ממוצעת בישראל, היה מהלך מעולה. קצת פחות אהבתי את העיסוק הבלתי פוסק סביב זה, אבל גם רק לראות על המסך דמות כזאת, זה חלק מהשינוי שצריך לקרות".

"ההחלטה להביא סוף כל סוף זוג גייז ולתת לאנשים מבט קרוב ואמיתי לזוגות חד מיניים היא הכי אותנטית שיש והכי מתבקשת שיש", מוסיפה נאור. "הם ריתקו אותנו למסך ונתנו להם להיות חלק מאיתנו. מעבר לזה שכיף להסתכל על שני הגברים היפים והנכונים האלה, יש שם סיפור אהבה קסום שאמנם לא בטוח שיצליח במבחן המציאות, אבל עובר מסך מאוד מאוד יפה. גיא טיפוס שלוקח את הדברים לאט מה שיוצר אצל מתן תחושה שהוא לא מספיק רוצה אותו או נמשך. הם מדברים ומשתפים בכנות אחד את השני, ונוצר אצל מתן האמון בגיא. הוא הבין שזה לא שייך אליו זה משהו של גיא בלבד".

גיא דלאל ומתן וייס (צילום: קשת 12)
גיא דלאל ומתן וייס (צילום: קשת 12)

מהי בעיניכן הטעות הגדולה של ההפקה בעונה הזו?
גרנדיר פרוכטמן: "הטעות הגדולה הייתה החיבור של רינת ודניאל בו לא הקשיבו לרצון שלה בעיקר, ויצרו חיבור מביך שכל אחד מהצופים בבית, ללא ידע מקצועי, הבין שאין כאן התאמה מראש".

שטיינר: "ההפקה טעתה לדעתי בשני דברים מרכזיים: הראשון הוא בזה שהם לא הפרידו את ליעד ולימור לפני כן אלא וודאי דרבנו אותם להמשיך ולנסות עד שכבר התרחש פיצוץ. הדבר השני, הוא שיש נטייה מסוימת למומחים לבחור צד בטיפולים הזוגיים (ככה דני עם בן מול מעיין ויעל עם דניאל מול רינת). אני חושבת שהם צריכים להגיע ממקום יותר אובייקטיבי מול שני הצדדים". 

נאור: "הטעות הכי גדולה של ההפקה היא המאץ' של ליעד ולימור. נעשה פה נזק לשניהם. לא פעם הם חוו שם חרדות ופחדים. ליעד משתמש בכנות שלו לטעמי מעט בחוסר רגישות ולעיתים אפילו קצת באגרסיביות. זה פוגע בלימור בעוצמות גבוהות ומרחיק אותה יותר ויותר. ליעד נסגר בדיוק במקומות שהוא חייב להיפתח ולעזור ללימור להרגיש בטוחה. סצנת השייט מוכיחה את זה הכי טוב. היא בוחרת לקפוץ למים ולא להישאר שם איתו. זה מאוד קיצוני. דמיינו מה היא חוותה שם. הוא, אגב, בטוח שבהתנהגות שלו שם הוא שומר על עצמו ונאמן לעצמו. אם שואלים אותי, הנזק של להישאר ביחד עלה על התועלות, והפער הרגשי ביניהם הוא עצום ולא ניתן בכלל לגישור".

"ככל שלימור עשתה יותר נסיונות לאפשר לזה לקרות, ככה ליעד פגע בה יותר, ובעקיפין גם פגע בעצמו, מבלי להיות מודע", מוסיפה נאור. "לימור דרמטית מאוד צריכה המון תשומת לב. זה לגמרי לא תואם גיל. היא מתקשה להתמודד עם מצבים סבוכים ובוחרת להסתובב וללכת. אין סיכוי לתקשורת כשהיא כועסת או פגועה. היא מדברת ומפזרת אמוציות והוא מחליט לנעול את עצמו ולשתוק. הקצב שלהם שונה, סגנון התקשורת שלהם שונה, ולכן הזוגיות הזאת היא טעות אחת גדולה. זה היה צריך להסתיים מזמן… שלא לומר, לא להתחיל מראש".

ומה הייתה ההצלחה?
גרנדיר פרוכטמן: "ההצלחה הגדולה של ההפקה העונה הייתה באומץ להביא זוגות נורמטיביים ופחות פוטוגניים שגרמו להזדהות של הצופים עמם ולאהדה גדולה. זוגות שנראים כמוני כמוך וכל אחד מהצופים בבית מצא עם מי להזדהות".

שטיינר: "אני חושבת שההפקה הצליחה בזה שהיא ליהקה אנשים שהרצון שלהם הוא למצוא זוגיות ופחות להתפרסם. אני בטוחה שגם בעונה הנוכחית יש כאלה שנהנים מאור הזרקורים ומהפרסום הרגעי, אבל רובם באו 'לעשות זוגיות'".

נאור: "ההצלחה הייתה בחיבורים המרתקים שנעשו שם, אחד מהם הוא בן ומעיין. הם זוג יפה, מרתק טלויזיונית ומעורר המון רגשות. לא חושבת שאפשר להישאר אדישים למה שקורה שם. האם הדבר הזה יצליח? אני מהמרת שכן. אפשר יהיה ללמוד כמה כוח יש לתקשורת נכונה ושיח פתוח בין שני אנשים שרק עכשיו הכירו. הפער בין הקצבים של שניהם הוא שמרתק והופך את זה לכל כך אטרקטיבי. בן נכנס לסטרס כשמופעל עליו לחץ מכל כיוון שהוא,הוא חייב להרגיש שהוא מחליט לבד ואין להחלטה שלו השלכות. ברור לכולנו שהמציאות אומרת אחרת, תמיד יש השלכות. ובזוגיות עם מעיין הן רבות, מכוון שמעיין מקסימה את כולם וקושרת במהירות אנשים לאישיותה הכריזמטית והמוארת. מה שזה עושה לבן זה שוב,חרדה. הוא חושש מאוד לאכזב, הוא חושש שיש לו אחריות על רגשות של אנשים והכי הרבה הוא מרגיש שמעיין לעיתים לא משאירה לו מקום במרחב, ובעצם גונבת את מלוא ההצגה. וחשוב לו מאוד להיות גם במרכז העניינים, גם אם אלו עניינים רגשיים ודרמות, בן לעיתים יהיה מוכן לשבור את הכלים כדי להיות זה שעשה את הצעד וזעזע את המערכת".

"גם מאי ומשה שניהם עושים דרך מיוחדת, כשהם אוהבים זה חזק, כשהם רבים וכועסים זה ממש חזק", מוסיפה נאור. "זאת זוגיות בווליום גבוה,וזה מה ששני האנשים האלה צריכים. להרגיש לחוות ולהתמודד. כי משה לא מסוגל להיות בזוגיות סטטית שאין בה ריגושים ודרמה, ומאי רק רוצה שיאהבו אותה. מה שמשה בהחלט יודע לתת לה. מאמינה בזוג הזה ונותנת להם סיכוי מעולה".

נראה כי העונה האחרונה של "חתונמי" הצליחה לחדש ולהפתיע את הצופים, ולמרות כמה טעויות שנעשו על ידי המומחים, נראה כי היא יצרה עניין רב, וגם בפעם החמישית, גרמה לצופים להתמכר. כעת נותר רק לראות מה יחכה לנו בעונה השישית.