11 שנה חלפו מאז פרצה לחיינו "משחקי הכס", עם שלל דרקונים, עלילות מותחות ורגעים שנחרטו לנו בזיכרון. למרות סיומה העגום, בלשון המעטה, של הסדרה, צופים רבים עדיין זוכרים לה חסד בזכות לא מעט סצנות זכורות. כעת, כשסדרת הבת "בית הדרקון" כבר ממש מעבר לפינה, הגיע הזמן לחזור אל 10 סצנות המוות שנחקקו בזיכרון. זהירות – זה הולך להיות מלא בדם.

רגע לפני שנתחיל חשוב להגיד: בסדרה הזו לא הצליחו להעביר כמעט פרק בלי מקרה מוות, ככה שלבחור רק 10 זו מטלה מאוד קשה, לא מסכימים עם הרשימה? תרשמו בתגובות!

מקום 10: אריה סטארק נוקמת בבית פריי

לאחר שאביה הוצא להורג ב"מעלה מלך", אריה הייתה קרובה להתאחד עם משפחתה בערב חתונת דודה אדמור טאלי עם בת למשפחת פריי. למרות זאת, לוולדר פריי הזקן הייתה תכנית אחרת והוא הוציא להורג במהלך החתונה את כל בני הצפון שנכחו במקום, בהם גם קייטלין ו"המלך בצפון" רוב סטארק – אמה ואחיה של אריה.

זה לקח לה כמה עונות טובות, אבל בתחילת עונה 7 אריה מגיעה חזרה אל "התאומים" ונוקמת את נקמת הצפון בבית פריי. במהלך ארוחת ערב, אריה מתחזה למשרתת, מרעילה רבים מבני המשפחה ואף נותנת לוולדר לאכול את בניו בפשטידה בטרם היא רוצחת אותו בדם קר.

מקום 9: ריקון סטארק

האח הצעיר ביותר בבית סטארק, שעזב את הסדרה בתום העונה השנייה, חזר אליה בעונה השישית כאשר הוא מוסגר על ידי שומריו מבית גלובר לידיו של הסאדיסט הגדול ביותר בווסטרוז – ראמזי בולטון. כשבוי של בולטון, הוא רואה איך אחיו החורג ג'ון סנואו מעמיד צבא של פראיים ואנשי צפון מעטים כדי לקחת בחזרה את וינטרפל.

ראמזי, כהרגלו, מחליט לשחק עם הטרף שלו ומשחרר את ריקון לרוץ לידי ג'ון, רק בשביל  לשלוח חץ קטלני שיהרוג את הצעיר מול עיני אחיו הגדול ובכך יפתח אחד הקרבות האפיים ביותר בסדרה. נכון, דמותו של ריקון לא הייתה משמעותית יותר מדי לסדרה, אך מותו הטראגי ומה שקרה לאחריו גרמו לו להיחקק בזיכרון הצופים.

מקום 8 –  ג'ופרי לאניסטר

בנם הממזר של ג'יימי וסרסיי לאניסטר, שעלה לכס המלכות לאחר מותו של מי שכולם האמינו שהוא אביו האמיתי, מצא את מותו ביום חתונתו בעונה הרביעית של הסדרה. בעוד הוא חוגג עם מאות אורחים את ניצחונו במלחמה נגד בית סטארק והצפון, ג'ופרי הורעל למוות ונחנק מול עיניה הבוכות של סרסיי לאניסטר.

הופעתו הנהדרת של ג'ק גליסון בתור ג'ופרי הפכה אותו לאחד האנשים השנואים ביותר בטלוויזיה, אך רגעיו האחרונים על המסך לא יכלו שלא להביא למעט רחמים כלפי המלך הצעיר, שלמרות שהיה שנוא על כולם, אפילו לו לא הגיע מוות כזה.

מקום 7: דאינריז טארגאריין

אוקיי, מקום יחסית נמוך – אבל זו הסיבה: המוות של אחת משתי הדמויות המרכזיות ביותר בסדרה, לפחות בעונותיה האחרונות, נצפה מקילומטרים על ידי כולם בערך. אחרי 8 עונות בהן הורגלנו שאף דמות לא מקבלת את מה שהיא מצפה לקבל, המוות של דאינריז היה הפתרון היחיד לדמות הזו. 

בפרק האחרון בסדרה, רגע אחרי ששרפה את "מעלה מלך" על תושביה, דאינריז מוצאת את מותה דווקא מידיו של אהוב ליבה (והאחיין שלה) ג'ון סנואו – ולא, השם שלו זה לא אאיגון טארגאריין (אולי ההמצאה השטותית ביותר של כותבי הסדרה לאחר שנאלצו להסתדר בלי הספרים האחרונים). ג'ון מעביר את חרבו בליבה של דאינריז ומונע מווסטרוז לעבור לידיה של מלכה משוגעת נוספת.

מקום 6: הודור

אם הייתה רשימת "10 מקרי המוות הטראגיים ביותר במשחקי הכס" – כנראה שהודור היה באחד משני המקומות הראשונים (המקום הראשון בהמשך). הענק החביב ורפה השכל, שהגן על בראן סטארק מהרגע הראשון, מצא את מותו כשהגשים את המשימה לה נועד – להגן על בראן.

בעונה השישית נחשפנו להיסטוריה של הודור, דרך כוחותיו של בראן, וגילינו מדוע הוא מסוגל להגיד רק מילה אחת שתהפוך גם לשמו. הצרה היא שכוחותיו של בראן גם משכו את מלך הלילה אל מקום המסתור של החבורה וכך, כשהוא שומר על דלת המערה בזמן שחבריו בורחים והצופים מגלים מהי בכלל משמעות השם הודור – המתים קורעים אותו לגזרים ולוקחים מאיתנו את אחת הדמויות החביבות ביותר בסדרה.

מקום 5: סרסיי לאניסטר מוכיחה מי השליטה האמיתית

היריבות בין הבתים לאניסטר וטיירל הגיעה לשיאה בעונה החמישית של הסדרה. מרג'רי טיירל הצעירה תפסה את מקומה של סרסיי כמלכה לאחר נישואיה לג'ופרי בעונה הרביעית (קצרי המועד) ולאחר מכן לטומן אחיו הצעיר. סרסיי סירבה להשלים את הגזרה והחליטה לעשות הכל כדי להחזיר לעצמה את תפקידה, מה שגרם לה למצוא את עצמה במאסר אצל "הדרור העליון" – הסמכות הדתית העליונה בווסטרוז.

משפטה של סרסיי היה אמור להיפתח בפרק האחרון של העונה, אך למלכה היו תוכניות אחרות. בעזרת לא מעט תחבולות היא מצליחה לפוצץ את הספט הגדול של באילור ומביאה למותם של מרג'רי, הדרור העליון ורוב בני משפחת טיירל. גם היועץ הוותיק פייסל מוצא את מותו באותם הרגעים, לאחר שבגד בסרסיי. עם זאת, ניצחונה של סרסיי כלל גם הפסד עצום – בנה האחרון והצעיר ביותר טומן ראה את החורבן שהביאה אמו והתאבד בקפיצה מהמגדל בארמון.

נכון, מדובר בסיקוונס שנמשך כמעט 10 דקות שלמות, אבל הסאונדטרק שמלווה את הפרק ואת הסצנה הארוכה באופן ספציפי - שווים כל רגע.

מקום 4: טיווין לאניסטר

השליט הכל יכול של בית לאניסטר ומי שבשלבים רבים של העלילה בעונותיה הראשונות היה האיש החזק בכל ווסטרוז, מצא את מותו במקום הכי משפיל שאפשר לחשוב עליו – על כס הכבוד בשירותים. לאורך ארבע עונות התעלל טיווין בבנו הגמד טיריון, האשים אותו בכל מה שרע בחייו וטען כי טיריון הוא עונש מהאלים על מנת ללמד אותו צניעות.

בשלב מסוים לטיריון נמאס. לאחר שהופלל בהרעלתו של ג'ופרי למוות ולאחר שאביו שפט אותו למוות, טיריון מחליט לעשות עצירה אחת קטנה בדרכו לבריחה הגדולה מחוץ לווסטרוז. עם רובה קשת בידו ולאחר שחנק למוות את שאי, נערת הליווי בה התאהב ושלאחר הפללתו הפכה לנערת השעשועים של אביו, טיריון מוציא לפועל את נקמתו באביו ויורה בו למוות בעת שהוא עושה את צרכיו.  לצפייה: החל מדקה 4:30 בסרטון.

מקום 3: נד סטארק

עבור רבים מדובר בסצנה ששינתה את עולם הטלוויזיה לנצח. אדארד סטארק, ראש בית סטארק וימין המלך מוצא להורג? איך זה יכול להיות, הרי הוא הדמות הראשית! אז לא, ב"משחקי הכס", לפחות בעונותיה הראשונות, לא היה דבר כזה דמות ראשית או דמות מוגנת ואין דרך טובה יותר להציג זאת מאשר לרצוח את מי שכולם חשבו שהולך להיות המלך הבא כבר בפרק 9 של העונה הראשונה.

ג'.ר.ר מרטין דאג לתפוס את כל העולם בהפתעה עם המוות של נד, כאשר עד היום הוא זכור בתור אחד הרגעים הטלוויזיוניים הגדולים ביותר. אז למה הוא רק במקום השלישי? בגלל שתי סצנות המוות היחידות, לטעמי, שהיו חזקות יותר.

מקום 2:  אוברין מארטל 

אולי הסצנה הברוטאלית ביותר שקיבלנו בסדרה. עונה 4 פרק 8, "ההר נגד הצפע" – משפטו בקרב של טיריון לאניסטר. אוברין מארטל מחליט לייצג את טיריון נגד גרגור  קלגיין, לא מתוך אהבה לטיריון אלא מתוך רצון לנקום במי שאנס את אחותו ורצח את ילדיה בשליחותו של טיווין לאניסטר.

לאורך כל הקרב אוברין מפציר בהר להכיר במעשיו, לחזור על שמות אלו שרצח ולהתוודות באשר למי שלח אותו לבצע את המעשה, אך ההר מסרב פעם אחר פעם. אך כאשר נדמה כי אוברין עומד לנצח ולהרוג את קלגיין, רצונו בנקמה הוא זה שגורם למפלתו.

קלגיין מצליח להשתלט על אוברין, לרסק את שיניו ולאחר מכן, תוך שהוא מתוודה על מעשיו, הוא מוחץ את עיניו של אוברין אל תוך מוחו ומרסק את ראשו. 

מקום ראשון – החתונה האדומה

ה-סצנה הזכורה ביותר של הסדרה. עונה 3 פרק 9. החתונה הגדולה בין משפחת טאלי לפריי, שאמורה להחזיר את בית פריי אל צבא הצפון, נגמרת במרחץ דמים בו נרצחים כל אנשי הצפון הבכירים ביותר. רוב סטארק, "הדמות הראשית" לאחר מותו של נד, מוצאת את מותה לצד אשתו ואמו ומשאירה את כל העולם מופתע (למעט קוראי הספרים שהכינו מצלמות כדי לתפוס את התגובות של חבריהם שלא יודעים למה הם נכנסו).

החתונה האדומה שינתה מקצה לקצה את הסדרה: הניצחון של בית לאניסטר הובטח, משפחת בולטון מקבלת את וינטרפל והצפון, בית פריי את כל אזור הנהר, ובית סטארק מתפרק כמעט סופית. אין צופה של משחקי הכס שמדבר על הסדרה ולא מזכיר מיד את "החתונה האדומה", מה שמכתיר אותה לסצנת המוות הזכורה ביותר.