רגע לפני הבחירות הזמין יאיר לפיד ללשכתו את צמד המנחים אופירה וברקו. אינני יודעת אם פיו וליבו היו שווים לכל אורך הראיון, כי פוליטיקאים הם לא תמיד דוברי אמת ואפילו שקרנים לא קטנים, אולם אמש הוא שידר כנות, בטחון עצמי, נינוחות, וענה תשובות משביעות רצון ואמיתיות. הוא אפילו נראה מגחך על צמד המנחים עם השאלות הילדותיות שלהם, כמו ששאלה אופירה איזה ציון אתה מחלק לעצמך, תיתן מספר, "אני לא נותן לעצמי ציון השיב לפיד". יאללה אופירה תשחררי מהשאלה האינפנטילית הזאת, זה פשוט מביך עבורך ולכל מרואיין שמשתף פעולה עם זה. 

עכשיו תגידו שגם לפיד הוא שקרן כי הוא שיקר בקשר לשירותו הצבאי. תהרגו אותי אם אני מבינה למה מזבוב עשו פיל. מה אכפת לי היכן הוא שירת. מה עם שאר הטאלנטים שרצים לבחירות ובכלל לא שירתו?

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>
יאיר לפיד בפסגת המנהיגים של מעריב. צילום: ג'רוזלם פוסט

אז מה אמר לפיד שעבר לי די חלק בגרון, מבלי שאשתנק או אתיז לכל עבר את הקפה שאני שותה בזמן שאני מקשיבה לבלבולי השכל של פוליטיקאים שמשקרים במצח נחושה בלי למצמץ, עד כדי כך שאני מסמיקה בשבילם.

למשל, דני דנון שאף הוא הוזמן אמש לאולפן של הצמד, נשאל למה שהליכוד לא יבטיח לאיילת שקד תפקיד משמעותי במפלגה, אם היא תפרוש מהמירוץ. הוא ענה שאמנם דרכה של שקד לליכוד סלולה, רק אם תפרוש. אולם יש בעיה קטנה: צריך לבדוק את החוקיות של הבטחות שניתנות לפני הבחירות. שני המראיינים גיחכו, ואני איתם. כאילו לא הבנו שעבור איילת שקד המערכה אבודה מראש ולא משנה כמה היא תתרפס ותתחנף ותקשור אלף כתרים לנתניהו. תמיד הם יחפשו תירוץ כזה או אחר, ובלבד שלא לשלב אותה בתוכם. במאמר מוסגר, האמת היא שאני אפילו חומלת עליה. ככל שהיא מתחנפת יותר, כך הם מראים לה יותר אצבע משולשלת. ממש כמו אותה בחורה שמחזרת במרץ אחרי בחור, והוא רק נרתע יותר מחיזוריה.

ונחזור ליאיר לפיד. כשנשאל, האם יסכים לשבת עם החרדים באותה ממשלה, הוא ענה שהוא ישב עם כל מי שיסכים עם קווי היסוד שלה, כמו לימודי ליבה ונישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת. 

ברקו הזדעק וטען כי טומי לפיד מתהפך כעת בקברו . "ברקו אני מת עליך, אל תדבר בשם אבא שלי" השתיק יאיר את המנחה שחצה את גבול הטעם הטוב בראיון.   

ולכל המצקצקים בלשונם שנהנים לשנוא בכל מחיר את מי שמייצג את השמאל/מרכז, מה לא תקין בתשובה של לפיד? מבחינתי, ענה לעניין. בואו נודה על האמת. אני משערת שביבי מספיק חכם ונבון בשביל לדעת שלהצטלם בסחבקיות עם בן גביר, לא ממש יתרום לפרסטיז'ה שלו, ולכן העדיף לא להופיע ביחד איתו על אותה במה. ובכל זאת, הוא אפילו יבטיח לבן גביר משרת שר בממשלה שיקים, כי הוא זקוק לו, ולא בגלל שהוא מת עליו. אז למה ללפיד אסור לחבק גם את החרדים, אם הוא זקוק להם על מנת להרכיב ממשלה?

ועוד הוסיף לפיד שהוא ראש ממשלה של כולם, גם של אלה שלא מסכימים איתו ולא מצביעים עבורו. תשובה מספקת.

לפיד הביע הסתייגותו וחשש מבן גביר ואמר שהוא אדם מסוכן, מסוכן לחיילי צהל, מסוכן למדינה. ברקו התקיל אותו עם השאלה: ומה עם עאידה תומא סלימאן? היא לא מסוכנת? על כך ענה לפיד תשובה לגמרי הגיונית ואפילו פרקטית, מבחינתו. בעצם הוא אמר: היא לא תהיה בממשלה שלי, כי ברגע שהיא קראה למחבלים של "גוב האריות", שהידים, היא יצאה נגדי ונגד שותפיי כי אנחנו פעלנו נגדם וחיסלנו אותם. במילים אחרות: למה שאשב בממשלה אחת עם מישהי שהיא נגדי? אני לא טמבל עד כדי כך.

תשובה הגיונית אחרת שלפיד הנפיק, היתה כאשר נשאל למה דווקא עכשיו, לפני הבחירות, הוא חתם הסכם עם לבנון? למה לא אחרי הבחירות? לפיד הסביר שב-31 באוקטובר לא תהיה ממשלה בלבנון ונשיא לבנון עוזב את תפקידו ואין לו מחליף, כך שלא יהיה מי שיחתום על ההסכם.

אז תגידו שהוא חירטט כי ההסכם עם לבנון נחתם בעיתוי שהתאים ללפיד לפני הבחירות על מנת לחזק את תדמיתו בציבור. ואני שואלת: so what? כאילו שמפלגות אחרות לא יוצאות בכל מיני הכרזות שהן אפילו לא ברות ביצוע או ריאליות, ובלבד להשיג כמה שיותר מנדטים.

יחד עם זאת, לא יכולתי שלא לגחך, כאשר לפיד נשאל האם יסכים שגנץ יהיה ראש הממשלה, והוא ענה ש"את הממשלה צריכה להוביל המפלגה הגדולה בממשלה".אומר מי שהקים ממשלה עם בנט שקיבל רק 6 מנדטים בבחירות הקודמות. אבל כמו שאמר יפה לפיד במהלך הראיון, אנחנו גם נעשה טעויות בדרך ונתקן ונלמד ונשתפר, אז בהחלט נראה כי הוא למד מהטעות של הממשלה הקודמת. 

ואני האזרחית התמימה חושבת, שלא רק המפלגה הגדולה בממשלה צריכה להוביל, אלא 2 המפלגות הגדולות משני הגושים, צריכות להתאחד על אף הניגודים שביניהן, ובא לציון גואל, וסוף לשנאה התהומית בין ימין לשמאל שהורסת בנו כל חלקה טובה. 

עוד נקודה למחשבה. לפיד לא חסך שבחו מביבי והחמיא לו על פועלו כשהיה ראש ממשלה. מעולם לא שמעתי מילה טובה או פירגון מצד הליכוד והעומד בראשו, על תפקודה של הקואליציה שבכל זאת עשתה לא מעט דברים טובים בזמן כה קצר.