בשבת אחרי החדשות, תעלה בקשת 12 עונה חדשה של "הזמר במסכה", והבמאי משה קפטן מצהיר ש"יש למה לחכות". לטובת מי שלא זוכר, או מי שמחפש מנהג משפחתי חדש, "הזמר במסכה" הינה תוכנית מציאות שעוקבת אחר קבוצה של אישים מפורסמים בעילום שם ובתחפושת מלאה. מידי שבוע הפיינליסטים מתחרים בתחרות שירה ולפני כל הופעה של מועמד, מופיעים רמזים לזהותו. על השופטים והצופים בבית לנסות לגלות מי מסתתר מאחורי המסכה ואילו זהות המפורסם מתגלה רק כאשר הוא מודח מהתחרות. 

לכבוד עליית העונה החדשה התיישבתי לשיחה עם הבמאי המוערך, ושמענו ממנו מה מצפה לנו, קצת על התיאטרון, ואיך ממשיכים להיות מעניינים אחרי שתי עונות מוצלחות? 

משה קפטן הוא כבר מזמן לא רק במאי אלא "גם וגם". גם המנהל האומנותי של התיאטרון הלאומי, הבימה, וגם הבמאי של "הזמר במסכה", האירוויזיון ועוד. קפטן בנה את עצמו בעשר אצבעות ומוכיח כל יום ביומו כי היכולת לייצר איזון בין תשוקותיו, האמביציה והעשייה המגוונת היא שהופכת אותו לכל כך מוצלח. 

לאורך השנים קפטן צירף לקורות חייו מספר לא מבוטל של טייטלים מבטיחים והגדרות ממלכתיות, אבל קפטן מצהיר: "אני לא מתכוון להצטמצם. שנים שהיינו מורגלים שבמאי הוא רק במאי, שחקן הוא רק שחקן, אבל לדעתי, המשבצות עבר זמנם מן העולם". בין הטייטלים השונים שמחזיק קפטן עומד בגאון הכינוי "המושיע של התיאטרון". זה לא סוד של שהתיאטרון עבר תקופות קשות, השחקנים דאגו לפרנסה ואנחנו תהינו אם המוסד התרבותי הולך לסיים את תפקידו. אבל אז הגיע קפטן והזמנים השתנו. אם חששתם בנוגע לעונה החדשה, תדעו שאנחנו בידיים טובות.

משה קפטן (צילום: ז'ראר אלון)
משה קפטן (צילום: ז'ראר אלון)

ועדיין נשאלת השאלה, איך נשארים מעניינים גם בעונה ה-3?
אחד הדברים המעניינים בהפקה מהסוג הזה הדבר שאתגר אותנו זה איך להתחדש מעונה לעונה, איך אתה לומד לקחים מעונה לעונה, ובאופן טבעי אנחנו כל הזמן נמצאים במגמה של השתפרות והתקדמות. אתה כל פעם בודק מה היה לא טוב בעונה הקודמת כדי שהעונה הנוכחית תהיה יותר מבריקה. אתה כל הזמן לומד עוד דבר ועוד דבר. אבל מגמת ההתקדמות היא הדבר המרכזי שמעסיק אותנו בהכנות לקראת הדבר אם זה בליהוקים, אם זה בתלבושת, אם זה באפקטים ואם זה בווידיאו ארט. 

איך שומרים על סודיות?
זה הדבר הכי מפחיד בעולם משוגע ומסוכן, כי אתה נמצא בתקשורת כל יום כל היום ואתה כל הזמן בלחץ שיתפלק לך בטעות, אבל ככל שאתה גדל אתה מבין עד כמה הדבר הזה קריטי להצלחת התוכנית, זה מה שמשאיר אותה חזקה בתודעה של הציבור. אתה לומד להנות מזה, מה שהפחיד אותי נורא בהתחלה, אתה הופך את זה לדרך חיים מעונה לעונה וזה מגניב בטירוף. את יודעת איפה זה מגניב אותי הכי הרבה? הצפייה עם הילדים שלי בבית. אתה חווה צפייה משפחתית ואתה רואה איך הפרטנרים שלך מסתכלים על זה. אתה מבין כמה זה חשוב שזה יישאר סודי וגם זה מגניב עבור כולם.

מה היה הכי מאתגר?
בעולם חדשני כמו היום אתה כל הזמן מאתגר את עצמך טכנולוגית, תמיד בהתבוננות ובהשוואה בין דברים מהעולם לבין מה שקורה פה בארץ. אבל אם לשים אצבע אני חושב שהדבר הכי מאתגר מבחינתי זה להפוך את הפריים על המסך למרהיב עוד יותר, איך לגדול על המסך, איך לתת לצופה את החוויה הכי גדולה שהוא יצפה בה. אותי מאתגר לייצר תוכן שביום למחרת הקהל ידבר ויגיד "וואו איזה מדהים היה אתמול,התלבושות, הפריים, הכל" 

זה קצת קשור לזיקה שלך למחזות זמר? 
כן. יש משהו בלהסתכל על משהו כגדול מהחיים שהופך את החוויה של הצופה גם בתיאטרון וגם בטלוויזיה כמשהו שגרם לו לשמוח ולהתרגש. זה מה שאני אוהב, כשיש אירועים כאלה, מופעים שמשקיעים מיליונים שהפריים יראה כל כך מדהים לקהל. זה כמובן מתחבר אלי באופן טבעי מהתיאטרון, מהמחזות זמר.

אתה מעורב בכתיבת הרמזים? בחירת האנשים?
כן, אבל אני לא עובד לבד. יש את עורכת התוכנית רהב לוסטיגזון שהיא מדהימה וכישרונית בצורה בלתי רגילה, אנחנו שותפים בכל דבר ומלווים אחד את השני החל מהשלבים הראשונים ועד לסוף, היא בנאמברים ואני במאחורי הקלעים של הרמזים והדמויות. אנחנו כמו שני שותפים יוצרים שעובדים זה לצד זו אבל רהב היא הדבר שעומד מאחורי כל הדבר הזה. מעבר לזה יש צוות ענק ומדהים לכל התוכנית וזאת הסיבה שהיא נראית ככה.

איך העבודה לצד פאנל השופטים?
אני מכיר היטב את השופטים, זה כבר עונה שלישית. יש משהו בחוויה עם העבודה עם השופטים שהוא מרתק. כיוון שזה בעצם המבחן הראשון שאנחנו עושים לעצמנו - איך הדמויות, הרמזים והסודות מתקבלים אצלם. זה נותן לנו אינדיקציה לראות איך כל מה שבנינו במשך חצי שנה של ההכנות לצילומי העונה, בשיחות שלי איתם אני שומע מה עובר להם בראש ואחר כך לראות את התגובות בלייב, זה מפגש מרתק. פרט לזה, הם חבורה אדירה שעושה שואו, כיפי מצחיק מרגש על המסך וזה הדבר הכי חשוב.

איך לעבוד עם סטטיק ובן אל לאור הסכסוכים ביניהם? האם הסיפור שלהם הורגש בשולחן?
כל הסיפור איתם היה אחרי צילום התוכנית, הפרסום על בן אל קרה יום לפני צילום הגמר, זה היה ממש בסוף העונה וזה לא היה נוכח מאחורי הקלעים בשום דרך שהיא.

התחלת ממחזות זמר, הפכת להיות המנהל האומנותי של הבימה לצד במאי של תוכניות מציאות, איך מרגיש המעבר בין השניים?
העולם שבו אנחנו נמצאים ב2022 הוא עולם מולטידיסיפלינרי, מה שהיינו רגילים לראות פעם לא קיים יותר. אני חושב שהניסיון לקטלג אותנו בתוך משבצות זה כבר עבר מן העולם. אני חושב שאנשים שמנסים גם וגם וגם הופכת את העבודה שלהם לטובה יותר. העבודה שלי בתיאטרון מפרה את היצירה שלי בטלוויזיה והפוך. גם בקשרים שהאירועים האלה יוצרים וגם ביצירתיות. היום נדרש משחקן להיות גם זמר גם שחקן. אז לי נדמה שכשאתה מתנסה בכל אתה הופך את היצירה שלך לטובה יותר. כמובן שלא צריך להתפזר, אבל לטעמי את הדבר הזה אני עושה נכון, שומר על איזון מדויק בין התפקיד הממלכתי לבין הצורך והרצון לעבוד באפיקים הנוספים שמעניינים אותי.

פרומו הזמר במסכה, באדיבות קשת

בהקשר זה, מה חשבת בנוגע למחאה על ליהוק כוכבי רשת לתפקידי מפתח בתיאטרון?
אני מבין את נקודת המבט של כולם, אבל בסוף צריך להסתכל על מבחן התוצאה, בשמונה בערב עולה המסך ואין מקום לפרוטקציה. זה לא מספיק רק להיות כוכב. אני תמיד אומר שאי-אפשר להעניש את האנשים המוכשרים רק בגלל שהם כוכבי רשת ולא למדו משחק. אני תמיד ממליץ ללמוד לימודי משחק כי זה מעשיר ומלמד, אבל לא כולם צריכים את כל הדרך הזאת, ויש שחקנים שהמעבר בין התפקידים הוא תהליך הלימוד שלהם, ואין בזה דבר פסול. יש ליהוקים שעשיתי שאנשים ציקצקו אבל בסוף אלה היו הליהוקים הכי טובים שהצליחו באופן בלתי יתואר. ולכן אני מבין את לגמרי את הביקורת בליהוק של כוכבים, אבל בעולם שבו המדיה שולטת אי-אפשר להתעלם מהצורך של התיאטרון להביא אנשים שרבים מעוניינים לצפות בהם.

אז מה מצפה לנו בשבת?
אני יכול להבטיח שמדובר בעונה שהיא סופר מרהיבה וסופר מפתיעה. ואני חושב שהצלחנו לשמור על צפייה משפחתית של קהל רחב, ילדים, בני נוער, סבים, סבתות. הרעיון של להביא צפייה משפחתית עומד בלב ליבה של התוכנית הזאת, יש בה משהו כל כך כיפי והניסיון לנחש מסעיר את כולם. אני חושב שהעונה הזאת מביאה את זה ביג טיים. גם ברמת הגודל של ההפקה וגם ברמת ההפתעות הגדולות של הליהוקים, שיש לנו הרכב השנה מה שנקרא מאמא מיה, הרכב היסטרי. כבר בפרק הראשון יחשף אחד מתוך הקבוצה וכבר בדקה הראשונה ישנה הפתעה שקשורה באופן מסויים לחשיפות דבר שהפתיע מאוד את פאנל השופטים. 

לסיכום?
אני רוצה לומר, שבעולם בו הכל, כל כך מופרע וקיצוני התוכנית הזאת מאפשרת נחת, כיף ואת האפשרות לצבוע עולם פנטסטי צבעוני ומקסים. אני ממש מתרגש ומצפה לשמוע את התגובות של כולם.