"צ'ארלי צ'פלין האמיתי", יס דוקו, יס VOD

איך יודעים כמה גדול הוא היה? כשאפשר בכל יום להתיישב מול סרט שלו ולשזור משפטי פנינים משכילים כמו “מגוון הרגשות שידע לייצר על המסך", "מצחוק ועד דמע" ועוד מיני כאלה, אבל מה שיקרה בפועל הוא שנתגלגל מצחוק.

גם כעבור מאה שנה נתגלגל מצחוק. וזה משום שצ'פלין היה איש מקצוע ענק. לא הרבה כאלה מסתובבים כאן במאה השנים האחרונות, כמו לורל והארדי למשל, כמו הגשש החיוור, שאתה מתיישב מול המסך ופשוט צוחק.

הסרט “צ'ארלי צ'פלין האמיתי" הוא ביוגרפיה מלטפת וקסומה של הגאון המצחיק, החל מילדותו בשכונת עוני בלונדון, עד לנסיעתו לאמריקה עם להקת בידור, התגלותו במקרה ממוזל על ידי איש קולנוע מקומי והיעשותו לאליל המונים שלא יכול היה לחצות רחוב בלי ליווי משטרתי.

מי שמכיר היטב את הביוגרפיה של צ'פלין יתענג בוודאי על הפגישה המחודשת עם האיש ועל קטעי וידיאו ישנים מיצירתו. מי שהיכרותו עם צ'פלין מצומצמת להופעותיו על המסך בוודאי יאסוף כאן ידע חדש ומעניין. הדבר שאלה גם אלה לא ימצאו בסרט הוא בדיוק את מה ששמו מבטיח: את צ'ארלי צ'פלין האמיתי.

צ'פלין הצעיר היה ילד מסוגר ובודד בשכונת עוני בלונדון. אחרי שאביו הסתלק עם נערת מקהלה ואמו נלקחה למוסד לפגועי נפש, עבר צ'פלין למעין מוסד ליתומים. בימים קיבץ נדבות ובערב חזר לישון במוסד. כשגדל וכבר היה כוכב בארה"ב, נישא ארבע פעמים ולא פעם נשים האשימו אותו בכך שהוא טורף מיני.

גישתו האוהדת לקומוניזם הביאה עליו את זעמו של ראש ה־FBI האימתני, וכשצ'פלין הפליג לקבלת פרס באירופה, ניצל את ההזדמנות וסגר את דלת הכניסה חזרה לאמריקה בפניו. צ'פלין הגולה בנה את ביתו בשווייץ, שם חי עד מותו. ילדיו מספרים שנוכחותו בחייהם הייתה עצומה, ולא אפשרה לאיש מהם - לרעייתו ולשלושתם - לגדול ולהתפתח באופן מבריא ומלא רווחה.

גם צ'פלין עצמו היה מדוכדך ועל פי עדותו מלא ספקות. הוא הגיח מעצבונו רק כשהייתה מצלמה בסביבה ואז חזר להיות הנווד הנצחי מלא החיים והשמחה שכבש את העולם עשרות שנים לפני כן. כשכיבו את המצלמה, חזר להיות צ'פלין המדוכדך השקוע בספקותיו.

כל זה לא נאמר מפיו של צ'פלין עצמו. הוא מתואר בפי קרובים ומקורבים. עצבותו של האיש, אי־היציבות בחייו האישיים, טבעם של הספקות שכרסמו בו נותרים לא מפוענחים ב"צ'ארלי צ'פלין האמיתי". צ'פלין האמיתי נותר מרוחק, לא מוסבר, בדיוק כמו בתמונת הסיום של הסרט - הנווד, כשגבו למצלמה, מושך בכתפיו ונוגע ללב הולך ונעלם במרחק.

לראות או לוותר: ממתק ביוגרפי חביב ולא מזיק. לראות.