הסדרה המונפשת "משפחת פנסטה" עלתה השבוע בקול תרועה לפלטפורמות הדיגיטל של תאגיד השידור "כאן" והיא בדיוק מה שהיה חסר לכם בחיים. מדובר בסדרת רשת משוגעת עם טקסטים שנונים, פאנצ'ים למכביר והמון אינטראקציות מבדרות ואנושיות שגורמות לנו להרגיש בבית, לא בהכרח מהסיבות שהייתם חושבים. 

עלילת הסדרה עוקבת אחר משפחת פנסטה, משפחה ירושלמית חביבה ו"נורמטיבית" שמתכנסת בנסיבות מוזרות למדי. נח, סב המשפחה, מזמין את בני משפחתו אל דירתו הצנועה, על פניו כדי להיפרד מהם לפני מותו הממשמש ובא, אך די במהרה אנו מבינים שלא בכך מדובר.  הסיבה האמיתית למפגש היא יצר הרס סדיסטי של הסב והרצון לראות את בני משפחתו מתקוטטים בפתטיות מכמירת לב על הדירה יקרת הערך שהוא עומד להוריש.

כמובן שהוא דאג להפוך את המפגש למעניין עוד יותר - בר המזל שיזכה בדירה הנחשקת הוא האחרון שישאר במשחק הדחות מהגיהנום.  כך גם רומזת לנו תת הכותרת של הסדרה - "משפחה בוחרים". המירוץ אל הדירה מוציא מהמשתתפים את התכונות הכי שפלות, תחמניות ואנושיות, מה שהופך את הצפייה לממכרת במיוחד.

סבא נח, סבתא חפצה, מזל האמא, איליי הבן, אירית הדתייה, תמרה הנכדה והחברים המתחלפים (בינתיים פגשנו את תום וירדן) הם יצוג גרוטסקי של המשפחה הלא מתפקדת של כולנו. כל זה מגיע ביחד עם הנושא האקטואלי - מצוקת הדיור והחלום הרטוב על דירה בארץ הקודש שמלווה את העלילה וזוכה לטוויסט קומי. 

כבר לאחר צפייה בפרק הראשון ניתן להבין שמדובר בסדרה אינטליגנטית, חסרת מעצורים שמאחוריה עומדים אנשים שיודעים בדיוק מה הם עושים. עם הליהוק הגאוני של דב נבון, אורנה בנאי וניב מג'ר, סדרת הרשת הזו היא בגדר חובת צפייה. היצירה האנימטיבית הזו החלה את דרכה בחממת הפיתוח של "המיזם לקולנוע ולטלוויזיה ירושלים", והופקה בסטודיו הירושלמי "דה הייב" היא התבשלה במשך שלוש השנים האחרונות, כן אנימציה לוקחת הרבה זמן.

הסדרה נוצרה על ידי שליו בן אליה, ענן גיבסון ונדב שפר. דיברנו עם שלושתם כדי להבין מאיפה הכל התחיל.

שליו בן אליה (משמאל) ענן גיבסון (במרכז) ונדב שפר (ימין) (צילום: פרטי)
שליו בן אליה (משמאל) ענן גיבסון (במרכז) ונדב שפר (ימין) (צילום: פרטי)

קודם כל, למה בחרתם בשם המשפחה פנסטה?
"רצינו שזה ירגיש ספציפי, אבל שלא יהיה אפשר לשייך אותו לעדה מסוימת, בנוסף שיהיה קשה לבטא אותו ושיזכיר תרופה".

איך קרה שהתחלתם לפתח דווקא סדרת אנימציה?
"לפני שלוש שנים סיימנו את הלימודים בבצלאל ולסרט הגמר שיצרנו היו וייבים של סדרת רשת: שלושה סיפורים קצרים של שלוש דקות. כשעמדו להיפרד חשבנו שאולי נרצה להמשיך לעבוד יחד על הפרויקט ובמקרה באותו זמן יצא קול קורא של החממה של כאן בשיתוף עם "המיזם ירושלים" שנקרא "כאן יוצרים" ואמרנו טוב, מתחילים לפתח סדרת רשת".

שליו בן אליה הוא הכותב הראשי של הסדרה ביחד עם אופיר ששון ("היהודים באים" ו "סוף הדרך"), ומספר מאיפה הגיע הרעיון: "אני מאוד אוהב הישרדות, אני רואה הישרדות מגיל 15, הישרדות האמריקאית כלומר, אני חושב שיש משהו בתוכנית שהיא כולה מבוססת על מדרג חברתי שעניין אותי לבחון בדינמיקה משפחתית. בהתחלה כשהצעתי את הרעיון לענן ולנדב הקונספט היה משפחה על אי שלא ברור בדיוק מה הפרס אבל יש להם ארוחת שישי והם מצביעים לנפות מישהו. בתקופה הזאת גם עלו הרבה שיחות על ענייני ירושות אז חשבנו שאולי הפרס יהיה לזכות בדירה, כך הרעיון התגבש והתחלנו לרוץ איתו".

איך נראה תהליך הפקה של סדרת אנימציה?
"נרשמנו לחממה והיו לנו כל מני רעיונות ואז ביחד עם נדב פרישמן (הכותב של "קופה ראשית") שהיה אחד המנטורים שם פיסלנו את הרעיון ויצרנו עיצובי דמויות, פרוף אוף קונספט (POC) של דקה והראנו את זה לתאגיד. בזמנו זה היה טריילר לסדרה שעוד לא הייתה קיימת ולצערנו שום דבר מהטריילר המקורי לא נשאר בסדרה שיצאה".

מכמה פרקים יש לנו עוד להנות? האם צפויה לנו עונה שניה? ומה עם אנגלית חשבתם על זה?
"כרגע מתוכננים שישה פרקים כל שבוע עתידים לעלות שניים. וכן, יש לנו עוד המון רעיונות, היינו שמחים לעוד 15 עונות, יש גם מחשבות על לדבב או לתרגם את הסדרה לאנגלית למרות שהצורה בה חשבנו על הסדרה מלכתחילה היה בעברית. מבחינתנו אחת הדרכים לקדם את האנימציה בארץ, במיוחד שיש פה כל כך הרבה טלנטים מוכשרים, היא להנגיש אנימציה לכלל האוכלוסיה, בעינינו זה חלק בלתי נפרד מלגרום לתהליך הזה לקרות ולתת את ההבנה ליוצרי אנימציה בארץ שזה אפשרי וגם הם יכולים".

בשנה האחרונה אנו עדים לפריחה אדירה בתחום האנימציה בארץ :"מכתב לחזיר" של טל קנטור שזכה בפרס אופיר, "מגלשה שחורה" של אורי לוטן שמועמד לאוסקר, "הולי הולוקוסט", דוקו האנימציה של אוסי ולד ונועה ברמן־הרצברג אשר נרכש ע"י שירותי הסטרימינג של הניו-יורקר, הפיצ'ר הישראלי-בלגי "איפה אנה פרנק" של ארי פולמן שהופץ ברחבי העולם ועכשיו גם מצטרפת לחגיגה "משפחת פנסטה" שהספיקה להפוך לקאלט ומראה לנו כשזה נוגע לאנימציה השמיים הם הגבול ומעבר לו.

בימים אלו עתיד לעלות הפרק השלישי, ניתן לצפות בו בערוצי הדיגיטל של כאן - בפייסבוק, ביוטיוב ובאתר.