חרף גילי הלא מאוד מופלג, צפיתי בלא מעט סדרות בחיי. חלקן הצחיקו אותי, אחרות הפחידו אותי ליומיים, והשאר דכדכו אותי וממש לא עשו לי חשק לחזור אליהן. לא ידעתי שאפשר לחוש כל כך הרבה סוגי רגשות במהלך סדרה אחת, ועוד לרצות לעבור עוד פרק ועוד פרק עד לסוף. וכמאמר הקלישאה, שבמקרה הזה היא פשוט הדבר המדויק ביותר שאני יכולה לומר - ואז פגשתי את 'מלכת היופי של ירושלים'

אם באופן ממש מוזר עוד לא התמכרתם, הנה השלמת פערים קצרה ועניינית. הסדרה הישראלית השורשית כל כך של Yes, שכבר זכתה להצלחה גם בנטפליקס מעבר לים, מתחילה מהבטן הרכה של כולנו – דרכה המייסרת של מדינת ישראל בדרך לעצמאות. גבריאל ארמוזה (מיכאל אלוני), נצר לשושלת ספרדית מבוססת, נאלץ להינשא לרוזה (הילה סעדה) למרות שהוא ממש לא רצה בה, כדי למנוע מקללה הרסנית לנחות על בני המשפחה. את אהובתו האמיתית רוחל (יובל שרף), הקפיד גבריאל לבקר מדי פעם, אבל כשאף אחד לא ראה. לכאורה. גבריאל ורוזה הופכים להורים לשלושה, לונה (סוול אריאל אור), רחליקה ובקי, כשמהלידות ואילך זז הזמן אחורה בין התבגרותן לתקופות בהן ניסה גבריאל להלך בין הטיפות. 

חוץ מהסיפור המשפחתי הסבוך בסמטאות העתיקות של ירושלים, הבריטים ניצבים על הגדרות המטאפוריות, ובעצם הופכים את החיים למאתגרים הרבה יותר. גם טרגדיות מייסרות הוליד החיבור הזה בין הצברים הטריים לחברי הממלכה המאוחדת, קרב שנותן את אותותיו מהפרק הראשון ועד לסוף העונה. 

אתמול, בפרמיירה החגיגית לקראת העונה השנייה שתחזור היום (ב') אל המרקע, כמעט ולא יכולתי לחכות עד לרגע שבו אני זוכה להמשיך עם הסדרה המופלאה הזאת. אחרי שקיבלתי הצצה קצרה מדי, אסכם לכם בכמה מילים – אתם פשוט חייבים לעשות את זה לעצמכם. וגם ממש אין סיבה לחכות.

"אני מאוד מתרגשת", סיפרה לי סוול כששאלתי אותה, נרגשת מאוד בעצמי, איך הגיבה להצלחה הכבירה של הסדרה. "אני שמחה שהקהל אוהב אותנו ואת מה שעשינו, הכנו לכם עונה מפתיעה ומרגשת, ואני כבר לא יכולה לחכות שיראו אותה. כשעבדנו עליה, פשוט עשינו מכל הלב, כמו שאומרים "שלח לחמך", זה מה שקרה, ויצא טוב מאוד".

על דמותה לונה, שמחליפה סטטוס ובדיוק מתחילה את חיי הנישואין שלה עם דוד פרנקו (ישראל אוגלבו), בן השכנים, שיתפה: "זה ממקום בוגר יותר הפעם. ממשיכים בציר המן מאיפה שעזבנו את לונה, היא כבר הופכת לאישה נשואה, והעבודה על הדמות הצריכה ראייה יותר בוגרת ומעמיקה. זו הייתה חוויה מאוד מעניינת. אני לא רוצה לגלות ספוילרים, אבל שווה צפייה". 

סוול אריאל אור  (צילום: רפי דלויה)
סוול אריאל אור (צילום: רפי דלויה)

הילה סעדה, המגלמת את רוזה, אמה של לונה ורעייתו של גבריאל, התקשתה גם היא להאמין שהעונה השנייה בפתח. "ממש מרגש, אני לא מאמינה שזה קרה כל כך מהר", תיארה. "כשצילמנו את העונה הראשונה ידענו שאנחנו עושים משהו כל כך מיוחד, אבל כשאתה עושה פרויקט חדש אתה אף פעם לא יודע לאן הוא יגיע. ההתרגשות כפולה כי זו סדרה שמדברת על ישראל שלפני קום המדינה, על מה שהיה פה, על ירושלים ב־1920, אנו מביאים פיסת היסטוריה וזה כיף שזה מגיע לכל כך הרבה אנשים בכל העולם". "יש גם משהו כיף בלשהות בתוך העצב, המלנכוליה והמורכבות", אמרה על דמותה, שהיא ללא ספק בין הטרגיות ביותר שמכירים לאורך הפרקים. 

אמנם כבר התאהבנו בנפשות הפועלות כפי שהן, אבל קבלו במחיאות כפיים את החבר החדש לבירה, הלוא הוא מייקל לואיס, שנכנס לנעליים אנגליות וקיבל על עצמו מבטא בריטי מצוחצח. "כבוד מדהים בשבילי להיות בפלטפורמה כזאת ענקית ועולמית", הודה. "אני כבבר מחכה לראות את עצמי ואת החברים על המסך, זו הולכת להיות עונה מדהימה. הדמות שלי היא של בריטי שמגיע לפלשתינה ב־1920 והוא אמור למלא תפקיד, אך עושה הכל חוץ מלמלא את תפקידו. בכל דמות ששיחקתי וחוויתי אני מזדהה איכשהו, אתה צריך להרגיש קווי דמיון שתוכל להזדהות איתם. אני חש הזדהות עם הדמות שלי שעברה מביתה למקום אחר כדי להתחיל חיים חדשים".  

יובל שרף, מיכאל אלוני והילה סעדה (צילום: רפי דלויה)
יובל שרף, מיכאל אלוני והילה סעדה (צילום: רפי דלויה)

רגע לפני שאני שולחת אתכם לצפייה בשרשרת, ויפה שעה אחת קודם, בירך גם שר התרבות והספורט הנכנס מיקי זוהר את העשייה, והבהיר בפניי קבל ועדה: גם הוא כבר התמכר ל'מלכת היופי של ירושלים'. "אני מרגיש שזו כניסה די חלקה לתפקיד, ושאני כן שוחה בעולמות גם של הספורט והתרבות. אני חושב שיש לי עוד מה ללמוד וגם אלמד תוך כדי תנועה, אבל יש לי הרבה תוכניות כדי ששני העולמות יראו שהגעתי עם בשורה שתקדם את הענפים השונים". 

"אתם פוגשים אותי בפרמיירה של 'מלכת היופי של ירושלים', שמבחינתי זו יצירה מאוד יפה ואיכותית עם תכנים מאוד מעניינים, וגם את הספר אני מכיר, קראתי אותו", הדגיש בסוף דבריו. "אני כשר התרבות והספורט צריך להופיע, לפגוש את האנשים, לגעת בכולם, אם זה השחקנים, הבימאים, המפיקים, התסריטאים ועובדי הבמה, כך לומדים את השטח ומחכימים לגבי ההמשך, ולכן אני כאן". לסיכום: אם בא לכם לחוות הכל ובבת אחת, בלי להתעייף ולו לרגע אחד, שימו את ירושלים על ראש שמחתכם. שנייה אחרי, לא תצליחו להבין איך עוד לא צפיתם בקסם המופלא הזה.