בשבוע שעבר שר התקשורת הנכנס שלמה קרעי הציג את המהפכה החדשה שלו בעולם התקשורת באולפן חדשות 12, במסגרת תוכניתם של עמית סגל ובן כספית בשבת האחרונה, כשהביע בנחרצות את דעתו על הערוצים המשדרים, ובפרט על תוכניתם של אופירה וברקו אותה כינה "בזיון אינטלקטואלי". כתב התרבות עמית סלונים ('וואלה') הסביר בשיחתו עם איריס קול ב-103fm מדוע בעיניו אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' הם עיתונאים אמיצים.

"אם נשווה את אופירה וברקוביץ' לאנשים שעובדים איתם באותו ערוץ. אם צופים במהדורות שמתחילות בשלוש בצהריים ונמשכות עד תשע וחצי בערב אז רואים קו מאוד ברור. יבואו אנשים יגידו שהם שמאלנים ויש אחד שהוא ימני אבל זה לא נכון. הנכון הוא שהם פשוט מנסים להעביר את הזמן. תחשבי שהתוכנית שלך הייתה משלוש עד תשע וחצי בערב, לא היה לך זמן להתחיל לבדוק כל מי שעולה לך לשידור, כל מי שאומר משהו, כל עובדה שצריך להגיד". 

אבל זה לא אותם אנשים כל הזמן.
"זה נכון, אבל בסופו של דבר אם תסתכלי את תראי שכן יש את אותם פרשנים שחוזרים בארבע, חמש, שמונה, כי בסופו של דבר זאת הסיבה שזה קורה. הסיבה שהם שם היא לאו דווקא כי הם הפרשנים הכי חכמים או הכי מבינים, אלא כי הם הכי מביאים רייטינג. שזה מה שקורה, זו טלוויזיה מסחרית בסופו של דבר וזה יותר בידור מאשר חדשות בסוף. זה לא שאני אומר עכשיו שאופירה וברקוביץ' הם עיתונאים יותר טובים, אני לא יודע אם אני יכול לכנות אותם בכלל עיתונאים. אבל בגלל זה דווקא ההפרדה פה היא מאוד מעניינת, אנחנו התרגלנו שעיתונאים זה משהו מעונב, עם ז'קטים ומדברים ברהיטות ובנימוס". 

אז מה הם אופירה וברקוביץ'? 
"תראי, הייתה להם תוכנית רדיו שמדברת על ספורט, שזה הפורטה שלהם עד היום, בכל זאת ברקוביץ' כדורגלן על והיא הגיעה מעולם תקשורת הספורט. ושוב זה הגיע עם קהל, מזה שהיו עולים לדבר איתם והיו ריבים וכמו שהיה פעם 'פופוליטיקה' בפריים טיים בערוץ 1, היו פשוט באים פוליטיקאים וצועקים ומקללים ואז היה שיר. אז ככה אופירה וברקוביץ' היו של ספורט ולאט לאט הם נכנסו גם לאקטואליה, ברגע שקשת נתנו להם את המשבצת שלהם. אני לא חושב שאבי ניר, שנתן להם את המשבצת ביום שישי בין שש לשמונה, חשב שזה יהפוך להיות מה שהוא היום. זה שמחרימים אותם אומר כמה הם משפיעים, אתה לא מחרים משהו שהוא לא חשוב". 

"וזה שבא שר התקשורת והדבר הראשון שהוא אומר בתפקיד שלו זה 'אני אעשה רפורמה והדבר הראשון שאני אעשה זה שלא יהיה אופירה וברקו', זה דבר מופרע אבל זה מה שהוא אמר. הוא אמר שהם ישלמו מחיר אם הם ימשיכו את החרפה האינטלקטואלית שנקראת אופירה וברקוביץ'.  זה לא משנה, עצם זה שהדבר הראשון שהוא אמר זה 'תאגיד השידור', שזה משהו שהוא עולה למשלם המיסים 600 מיליון שקל בשנה ו'אופירה וברקוביץ'', שלא עולים לי ולך שקל, זה ערוץ פרטי, זה ממומן על ידי הון. זה שבליכוד מתנגדים להם, עצם זה אומר כמה הם חשובים, כמה הם מפריעים להם". 

הם חד צדדיים נכון? אנחנו יודעים את דעתם, האם אתה חושב שזה נכון? 
"אני חושב שכמו הרבה דברים בתקשורת, זה לא אידיאולוגיה, זה יותר אינטרסים. זה נכון בהרבה מקומות גם בחדשות וזה בטח נכון אצלם. אני לא חושב שברקוביץ' הוא שמלאני, יש לו עבר ארוך ואפל של התבטאויות גזעניות. אז מה שאני אומר זה שיכול להיות שעמוק בלב הוא ימין בכלל, אבל בסוף יש גם עניין של אינטרסים ואם הליכוד מחרים אותם אז האינטרס הוא לחבוט בליכוד. שוב, אני לא יודע, אני מפרשן את זה הכי שטוח שיש". 

לדעתי הם מדברים באמת מדם ליבם.
"אז ככה זה מרגיש ושוב, אם זאת הצגה אז הם שחקנים מאוד טובים, אז הוא שחקן תיאטרון כמו שהוא היה שחקן כדורגל. בהחלט מדבר מדם ליבו. אני יכול להגיד שאני אישית לא חובב גדול של הז'אנר, אני לא יודע מאיפה זה באמת הגיע, זה התחיל מאיזו תוכנית רדיו שהפכה להיות מפלצת. אבל עצם זה שזה שיחות לא ברמות הכי גבוהות שיש ואפילו אני מדבר על העברית. הדיונים הם לא עמוקים, זה בעיקר אנשים שמדברים מהלב שזה נחמד וזה אותנטי. הם שואלים שאלות שהקהל בבית גם רוצה לשאול, זה הרבה פעמים מה שחסר במהדורות. אתה לא מסיים ראיון של ברקוביץ' עם מישהו ושואל 'רגע, אבל למה הוא לא אמר ככה וככה'".

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון, 103fm