"סיירת מטכ"ל", הוט 8, ימי ראשון, החל מ־12.2, עמרי אסנהיים, במאמץ מרשים, יצר סדרה לא על גיבורי־על אלא על בני אדם. עוד לא אבדה תקוותנו

אזהרה: מי שמחפש בסדרה “סיירת מטכ"ל" אקשן נוסח היקום של מארוול, לא ימצא כאן את מבוקשו. אין כאן סיפורי צניחות מופלאים בעורף האויב, גם לא אגדות על חיילים ישראלים מחופשים לבורקס מסתובבים בשוק של בגדד. יוצר הסדרה, עמרי אסנהיים, במאמץ מרשים, קיבץ וראיין לא פחות מ־50 בוגרי היחידה, חלקם בעמדות הנהגה בכירות במדינה בהווה ובעבר, ויצר סדרה בת ארבעה פרקים במידת אדם. לא גיבורי־על, לא ספיידרמן וסופרמן, בני אדם. היו שם, לחמו שם, פיקדו שם, בלי נסים ונפלאות. ויצאה לאסנהיים יצירה משובחת.

לא זוכר שהתקבץ אוסף מרואיינים כה מרשים בתוכנית או בסדרה אחרת. אומנם אחרי שנים רבות במחיצתם גיליתי במהלך הצפייה שגם בתוכנית המנותקת מסדר יום פוליטי קשה לי באופן אישי להאמין אפילו למילה אחת היוצאת מפיהם של אהוד ברק (פיקד על היחידה) ובנימין נתניהו (פיקד על צוות ביחידה), אבל גם מי שכמוני מצטמרר משני אלה, ימצא לעצמו פיצוי רב במרואיינים האחרים.

מי שעתיד להיות מאושר מול המסך הוא מיודענו אבישי בן חיים. בשנותיה הראשונות של סיירת מטכ"ל שלטה בה ההגמוניה, ומרביתם המכריעה של לוחמיה היו אשכנזים בהירי שיער ועור. אומנם עתיד ידידנו אב"ח להתאכזב מעט, כי הייתה לכך סיבה פרוזאית: כמעט אף אחד לא ידע על קיומה של היחידה, ובגיוסיה התבססה על שיטת חבר מביא חבר. ומכיוון שראשוניה היו בני מושבים וקיבוצים, שהיו ידועים באשכנזיותם והביאו את חבריהם מהרפת והלול, יצא שהסיירת השתייכה להגמוניה הבלתי מודעת וכו', וישראל השנייה נאלצה להסתפק ביחידות כמו גולני וכו', ורק ברבות השנים הצליחו להסתנן אל יחידת־העל.

מבחן אחד גדול צולחת הסדרה בהצלחה מרשימה. השמועות על הבעייתיות בהתאמתו של יוני נתניהו ז"ל לתפקיד מפקד היחידה מרחפות דרך קבע באוויר. את מרבית הפרק השני מקדיש אסנהיים לדיון בשאלה זו עם קציניו של יוני המנוח, שאומנם מפגינים אי־נוחות רבה, אבל באופן שהוא אולי חסר תקדים מוכנים לדון על כך בגילוי לב. אגב, מי שחושש שמדובר כאן בעוד מופע של רק לא ביבי יכול להסיר דאגה מלבו. גם ליוני עצמו היו ספקות גדולים בדבר התאמתו לתפקיד, ואם להתבסס על המכתבים ששלח לברוריה, בת זוגו, על סף מבצע יונתן היה נתון בלחץ פנימי עד כדי משבר של ממש.

ככלל, מחולל פה אסנהיים נס קטן: לא נחשפו הרבה דברים חדשים על היחידה, בעצם כמעט כלום - לא פשיטות שושו נועזות בעומק שטח האויב, לא כלי נשק ג'יימס בונד סטייל כמו, נגיד, רובה יורה הצדה, ועדיין היא מרתקת. ומי שעושים אותה לכזו אלו האנשים המשתתפים בה: העברית הצחה, המוח החושב, הרעות - כן, אותה רעות נשכחת - שמבצבצת באופן שקט, מאופק, בלי צעקות אבל שם, בהחלט עדיין שם. ככל הנראה לא במקרה הולידה היחידה הזו - באופן נדיר כל כך בארץ ובעצם בעולם כולו - מספר רב כל כך של ראשי ממשלות, ראשי שב"כ ומוסד ובעלי עמדות בכירות בארגונים רבים. חלקם אומנם תעו בדרך ברבות השנים, אבל לפחות בצעירותם היו בהחלט בחורים טובים.

# לראות או לוותר: לראות. בהחלט. אולי עוד לא אבדה תקוותנו.