העיתונאית סיון כהן סבן תציג הערב ב"רשת 13", סרט חדש בסדרת "רגע האמת" - "מדינה בהפרעה": ישראל 2023 הפכה למערב פרוע, זה התחיל מאובדן משילות בנגב והתפשט בכל הארץ. אזרחים מרגישים לא בטוחים, פניות למשטרה נותרות ללא מענה, תמונות של שוטרים בורחים מזירות מתפשטות ברשתות ולובשי מדים מדווחים שהם מפחדים להגיב באירוע, אחרים פשוט נוטשים את המשטרה. שנת 2021 העידה על נקודת המפנה - יותר שוטרים נטשו את המשטרה, מאשר שוטרים חדשים שהצטרפו לשורותיה.

סרטה של סיון כהן סבן, ״רגע האמת - מדינה בהפרעה״, חושף את הסודות והמחדלים שמאחורי ההתפרקות של השוטרים הכחולים ושוטרי מג״ב ומביא הצצה נדירה למה שקורה בחדרי חדרים ומשפיע על כל בית בישראל. בשיחה עם איריס קול ב-103FM סיפרה העיתונאית על הסרט והציגה נקודה של אופטימיות.

מתי התחלת לעשות את הסרט?
"האמת שאנחנו התחלנו בערך לפני שנה כבר. זה התחיל מעדויות של לוחמים, של שוטרים, שמתחברים למצב שאותו כולנו חווים. יש פה שר לביטחון לאומי שעשה קמפיין שלם על ביטחון אישי ולא בכדי הגיע להישג שהוא הגיע, אבל בגדול, הנקודות עוד לא התחברו בהתחלה. זה התחיל מזעקה של שוטרי מג"ב, התרחב לשוטרים רגילים. אני לא יודעת אם יצא לך לראות, סרטונים ותיעודים של שוטרים שפשוט בורחים מאירועים, מושפלים". 

"קרה כאן משהו שמתגלגל ישירות לביטחון האישי שלנו", הוסיפה כהן. "שהוא גם ברמה המבצעית, אבל גם באונס בגדרה, וגם ברצח של יורי וולקוב במעבר החצייה בחולון, בעצם משטרה בהתפרקות. למה זה קורה? כשיצאנו למסע הזה לנסות ולהבין למה זה קורה, ראיתי את העדויות, שמעתי את הדברים של אנשים שהיו במח"ש הרבה מאוד שנים והייתי בהלם".

יש קו משותף לכולם?
"יש מדיניות, יש דברים שקורים מאחורי הקלעים. אני לא יודעת אם צפית בסדרה 'מנאייכ', הדברים שתראי מחר בסרט יגרמו ל'מנאייכ' להחוויר. אני רוצה אבל דווקא לתת לך איזושהי תקווה. בימים האלה, ימים של חרדה ודאגה אמיתית של כולנו, אני חושבת שאפשר לשנות".

אפשר לשנות גם כשיש הרגשה שכל מי שממונים על הדבר הזה מושכים לכיוונים אחרים, המפכ"ל לפה, בן גביר לשם, יש כאילו ויכוחים אידאולוגים גם? את אופטימית דווקא היום?
"כן, תאמיני או לא. לפעמים זה אפילו לא עניין של אידאולוגיה. בימים שאנחנו כל כך קרועים מבפנים וכל כך צבועים בשחור ולבן או ימין ושמאל, דווקא בשפע המוטרף הזה, לפעמים חוזרים, אם תרצי, לדברים שהם לא מעודדים, אבל הם רעות חולות מהעבר, של ש"ג, של דרג בכיר ודרג זוטר, של דרך התנהלות שמעידים עליה שהיא מסמרת שיער, אבל אפשר לשנות אותה. אני מאוד מאמינה בחשיבות של הסרט, הזה ולכן קראנו לו 'הסרט שכל אחד צריך לראות'. אנחנו צריכים לראות איפה אנחנו חיים, רק בשיח ציבורי ער ובהשפעה מאוד גדולה נוכל לשנות דברים ואני מאמינה שאת זה נצליח לשנות, ובסוף, מעבר לרמה הערכית והרצון שלנו להתנהל כחברה מתוקנת, זה גם משהו שישתלם באמת לכל אזרח".

אני יכולה להתסובב היום בתחושה שיש לי למי לפנות, אם חלילה קורה משהו?
"לא. חד משמעית לא. את גם רואה את זה בסרט. יגידו לך את זה, אנשים גם שהחליטו לקרוא לילד בשמו ולהציף את הדברים. אנשים בדרגים מאוד גבוהים במשטרה, שמכירים את הארגון הזה מצוין הרבה מאוד שנים, הם אומרים לך, 'אזרח שרוצה לפנות למשטרה, אני אומר לו אל תפנה'. היום, ברמת כוח האדם שנותן שירות, יש לך 20 אחוז ממה שצריך".

זה מאוד מפחיד.
"מאוד".