שר התקשורת שלמה קרעי הציג היום (שלישי) את עיקרי תכנית העבודה של משרד התקשורת. בין היתר מתכנן השר להאיץ פרישת תשתיות סלולר מתקדמות דור 5, לפתוח את שוק השידורים לתחרות תוך עידוד שחקנים חדשים, ולסגור את הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין.

"בישראל פועלת היפר רגולציה בתחום התקשורת, הנוקשה ביותר בעולם. כשנסיר רגולציות - התחרות תכניס לשוק מגוון וריבוי דעות", טען השר. "לא באנו להגביל, באנו לשחרר". 

השר הוסיף כי בכוונתו לפתח מודל מדרוג חדש לשיקוף נתוני רייטינג אמינים, לפנות תדרי רדיו מהשידור הציבורי ולהעבירם לגופים פרטיים, להטיל חובת הפקות מקור שיוויונית על כלל הגורמים בשוק, לפתור את האפליה ברשתות החברתיות באמצעות חוק שיגן על חופש הביטוי, ולטפל בבעיית חוסר המוגנות של ילדים ונוער ברשת.

פירוט תוכנית העבודה, אותה כינה השר "ישראל מתחברת - רפורמת קרעי בתקשורת":

  • דור 5: 50 מיליון להאצת הטמעה של יישומים טכנולוגיים חדשניים והקמת צוות בין-משרדי לקידום פרישת תשתיות דור 5 בכל הארץ.
  • הפסקת ההתערבות במודל העסקי, בהרכב חבילות המנוי ובלוח השידורים. שוק חופשי ותחרותי שיביא לפתיחת ערוצי תוכן חדשים. 
  • ביטול הצורך ברישיון לשידור חדשות.
  • תקציב ייעודי לעידוד התחרות והמגוון בתחום החדשות והאקטואליה.
  • ביטול הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין. תם עידן הרגולציה ההיפר-אקטיבית. פחות התערבות. יותר תחרות וחופש.
  • פינוי תדרים מתחנות הרדיו של התאגיד לטובת הקצאתם לתחנות רדיו ארציות מסחריות.
  • הקלה על בעלויות צולבות ועל היכולת להקים קבוצות תקשורת לשחקנים בעלי נתח שוק קטן, במקביל להגבלה משמעותית של כוחם המונופוליסטי של החזקים.
  • החלת חובת הפקות מקור על כלל השחקנים, כולל שחקנים בינלאומיים. מגרש משחקים מאוזן ותחרותי, כולל אדישות טכנולוגית בנוגע לאמצעי השידור.
  • פיתוח מודל מדרוג חדש, שיתבסס בין היתר על טכנולוגיות חדשות ונתוני אמת מספקי התכנים, וישקף נתוני רייטינג אמינים לרווחת הציבור ותעשיית הפרסום.
  • פייסבוק, טוויטר וכו': הגנה על חופש הביטוי ברשתות החברתיות. חובת הנמקת חסימות ומחיקות ברשתות החברתיות בישראל, ומתן סמכות לבתי המשפט בישראל לדון בפגיעה בזכויות משתמשים ברשתות החברתיות.
  • מוגנות ילדים ונוער ברשת.
  • צמצום ההגבלות על ייבוא אישי של ציוד קצה.
  • "רפורמת הסלולר" מגיעה לשוק הטלוויזיה - הגדלת התחרות והוזלת מחירי דמי המנוי לצרכן.