"כל מה שביבי והממשלה שלו מנסים לעשות זה לשים את עצמם מעל החוק", כך תיאר אמש (שישי) גדעון סער אצל אופירה וברקו את הממשלה בראשות נתניהו.

דני דנון חשף אצל אופירה וברקוביץ' את הבדיחה שנקראת ממשלת נתניהו | ביקורת
ברקו התעלה על עצמו אמש, אבל הפתרון שהציע למשבר רחוק מלהיות "מטאורי"

כשאופירה וברקו הקשו עליו ושאלו מה יקרה אם בג"ץ יפסול את החוקים שהם יחוקקו, ענה סער כי "אז זוהי ממשלה שמתנהגת כארגון פשע, שלא רק מפרה את צו בית משפט, אלא רוצה להשתלט על בחירת השופטים". סער קורא לקולות השפויים בתוך הליכוד, כמו גלנט, אדלשטיין, דיכטר וניר ברקת, שינהגו באחריות ולא ירימו את האצבע כאשר תיפולנה החלטות גורליות שיהפכו את ישראל למדינה אחרת.

הוא יכול היה להוסיף לאותה רשימה גם את דוד ביטן, שמגלה סימנים של אי שביעות רצון וכבר הודיע בשבוע האחרון שאם אמנם יתממשו כל האזהרות של בכירי המשק על קריסת הכלכלה, ואזהרות בכירים מהשב"כ ומנגנוני הביטחון, אזי "הליכוד גמר את הקריירה שלו". כך אמר ביטן ביושר ובכנות. על כן, לא אתפלא אם הוא יצטרף למתנגדים להפיכה, ברגע המכריע. אלא אם כן, יובטח לו תפקיד שמן ומפתה.

גם אם סער לא אמר את הדברים בצורה מפורשת, בעצם הוא קרא למרד בליכוד מצד אותם קולות שקולים במפלגה. בנסיונות השכנוע שלו להתקומם כנגד החקיקה, נקט סער בטקטיקה של חשיפת רגשות שבדרך כלל לא מאפיינת אותו, וברגע של וידוי אישי שמעולם לא שמענו מפיו, הוא  סיפר למה הוא עזב את הליכוד לפני שנים, כי הוא ראה לאן נתניהו מוביל את הליכוד. לטענתו, אותם אנשים בליכוד שמפחדים להרים את קולם היום, עוד לא באמת מבינים מה קורה למפלגתם בראשותו של ביבי, מה שהוא עצמו הבין וחזה לפני שנים.

ולעניין השר גלנט שעמד להכריז באותו ערב דרמטי, שהוא מבקש להפסיק את החקיקה, וברגע האחרון השתתק ונדם. מעניין מה קרה בחדר, רגע לפני ההכרזה שלו בתקשורת, בשיחה בינו ובין נתניהו? אם אמנם ביבי גרם להשתקתו, אז מי ביקש דיקטטורה וסתימת פיות ולא קיבל? אפשר רק לנחש שביבי ביקש ממנו לסתום. יש שיגידו שראש הממשלה פחד שהוא יאבד את יריב לוין שלא מפסיק לאיים שהממשלה תיפול אם חלומו לרפורמה לא יתגשם.

אישית, אני חושדת שנתניהו הריח שגלנט עומד לגנוב לו את ההצגה אם הוא יצטייר כמי שרק לו אכפת מגורל המדינה והשסע הנורא שפקד אותה. במילים אחרות, ביבי לא רצה שמישהו אחר בליכוד מלבדו, יקטוף את הכתרים על כך שקם ועשה מעשה על מנת למנוע את הקרע בעם, ואילו הוא, נתניהו, ברח לו לאנגליה. 

בכל מקרה, אומרים שאדם יכול לאבד את עולמו ברגע, או להרוויח אותו, ופה, שני האישים, גם נתניהו וגם גלנט איבדו את עולמם ברגע. אם ביבי היה בנאומו מכריז שהוא עוצר את החקיקה כי רק טובת המדינה לנגד עיניו, הוא היה חוזר להיות ביבי של פעם, המוערך גם על ידי העולם שהיום מראה סימנים מובהקים שהוא מתנער ממנו, גם בברלין, לונדון וארה"ב.

ואם גלנט ברגע האחרון השתפן ונסוג כשזנבו בין רגליו, אני לא בטוחה שפחדנות היא תכונת אופי המתאימה לשר ביטחון, במדינה שכל כך הרבה סכנות בטחוניות מאיימות עליה. ניתנה לו כאן הזדמנות פז להוכיח מנהיגות אמיתית והוא פיספס ומיסמס אותה לחלוטין. ניתנה לו כאן גם הזדמנות לטפס לראש סולם הפירמידה בליכוד ואולי אפילו לעמוד בראשו ביום מן הימים, כי אנשים מעריכים אומץ לב ונחישות ולהערכתי עוד ועוד ליכודניקים היו תומכים בו. אלא אם כן, גלנט לא ניחן באמביציה מטורפת להגיע לפסגה ולהישאר שם לנצח כמו נתניהו.

אופירה טענה שגלנט בטוח התפקח ושה"אסימון כבר נפל אצלו" והיא צופה שבימים הקרובים הוא יכריז לעצור את התהליך החקיקתי. גם גדעון סער סומך על גלנט שינהג כך כי הוא אחראי על צבא העם ואם אותו צבא מתחיל להתפרק, אין לגלנט ברירה אלא למנוע את ההידרדרות.

אני אישית, מפקפקת ביכולתו של גלנט לשנס מותניים ואשכים ולהפגין אומץ אמיתי, אחרי שברח משדה הקרב הפוליטי, דווקא ברגע שמדינה שלמה עצרה את נשימתה וייחלה שסוף סוף מישהו יביא מזור ורוגע לפציעתה העמוקה. ואם לא תגיע הכרזה כזו מצידו, רגע לפני ששעון החול אוזל והחוקים ההזויים החדשים יוצאים לדרך, אזי תפקיד שר הביטחון גדול על גלנט בכמה מידות טובות.

רגע מעניין נצפה אמש אצל אופירה וברקו, כאשר גדעון סער נשאל האם מכתב התוכחה של היועמ"שית שפורסם אחרי נאומו של ביבי, מחזיק בכלל מים, אם ממילא יריב לוין ואחרים בליכוד מפגינים זלזול מוחלט בה, ענה סער בטון, כאילו הוא מסתיר איזה סוד: "לא הייתי מזלזל במה שגלי בהרב-מיארה כתבה ופירסמה". 

ברגע זה, יכולתי לראות את נורות הסקרנות נדלקות אצל אופירה שחיפשה כותרת ודרשה מסער להבהיר את הדברים. סער ברצון רב,  מיד נידב הסבר ופסק חד משמעית שמי שמפר ניגוד עניינים כפי שעשה נתניהו, זו עבירה על החוק שבעטייה פותחים בחקירה פלילית. בנוסף לכך, ביבי יהיה חשוף לעבירה נוספת הקשורה לבזיון בית המשפט.

אם אלו הם פני הדברים, ואני סומכת על מקצועיותו של גדעון סער כשר המשפטים לשעבר ונסיונו הרב, הייתי שואלת את נתניהו: מה קרה לך? חסר לך צרות ומשפטים? למה שלא תעצור את החקיקה המטורללת הזאת? מה לעזאזל יקרה אם תעצור, על מנת לאפשר הידברות? ליריב לוין יצמחו פרונקלים על האף מרוב עצבים? גם אם לטענתך ולטענת חבריך בליכוד, הצד השני לא מעוניין בהידברות, למה לא תמחל על כבודך, תהיה אתה הגבר ותרים את הכפפה, ותוכיח לכולם שטובת העם קודמת לטובתך והפרסטיז'ה האישית שלך, ותזכה לתהילת עולם וסוף סוף תוזמן ברוב כבוד והדר לבית הלבן.