המאבק סביב הרפורמה המשפטית שמתחולל בישראל בשלושת החודשים האחרונים זוכה גם לתשומת לבם של יותר ויותר כלי תקשורת זרים, שמסקרים מכאן את ההפגנות נגד ובעד ואת המהלכים הפוליטיים סביבן.

"ישראל נשרפת": העולם הערבי חוגג בעקבות המחאות והסערה הפוליטית בארץ
"השלב הבא - מלחמת אזרחים": כך מסקרים באיראן את המחאה נגד הרפורמה המשפטית

כך למשל, בתחילת השבוע, עם הפרסום על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו פיטר את שר הביטחון יואב גלנט לאחר שהאחרון קרא לעצירת החקיקה ולפתיחה בהידברות לנוכח הסכנות לביטחון ישראל, במהדורת החדשות הבריטית SKY NEWS קטעו את השידורים הרציפים על מנת לדווח על פיטוריו של גלנט ושידרו את הצהרתו; גם ברשת החדשות האמריקאית CNN קטעו את השידורים כדי לדווח על פיטוריו של שר הביטחון.

ברשת “אל־ג’זירה" דווח: “תפנית חדשה למשבר המשפטי בישראל – נתניהו פיטר את שר הביטחון"; ב"וושינגטון פוסט" נכתב על נתניהו כי “הכישרון הפוליטי שלו חומק ממנו בזמן שישראל מסתחררת לכאוס"; ובסוכנות הידיעות האיראנית “תסנים" כונה גלנט “הקורבן הראשון של הרפורמה המשפטית בישראל". יש כלי תקשורת זרים שאף כינו את המתרחש בישראל כ"אביב הישראלי" תוך התייחסות לאירועי “האביב הערבי" של העשור הקודם.

סיקור המחאה נגד הרפורמה המשפטית ב-SKY NEWS (צילום: צילום מסך SKY NEWS)
סיקור המחאה נגד הרפורמה המשפטית ב-SKY NEWS (צילום: צילום מסך SKY NEWS)

“יש מספר סיבות לכך שמה שקורה עכשיו בישראל תופס את הכותרות בארצות הברית", אומר העיתונאי סטיב הנדריקס מ"וושינגטון פוסט", שבמהלך שיחתנו נמצא בירושלים ומסקר את ההפגנות לעיתונו. “ראשית, הקהילה היהודית הגדולה בארצות הברית מאוד מתעניינת במה שקורה בישראל, והרבה מהאזרחים היהודים אצלנו מאוד מודאגים ממה שקורה בישראל. הם לא מתלהבים מהצעדים של הממשלה לקידום הרפורמה שנתפסת בעיניהם כאנטי־דמוקרטית.

"יש להם ויכוחים עם גורמים שמאלניים מאמריקה שטוענים שישראל לא ראויה לתמיכה של ארצות הברית בגלל שהיא לא תומכת בדמוקרטיה, והוויכוחים האלה רק מתעצמים ככל שהרוחות בישראל מתלהטות. יש חתך נוסף בציבור האמריקאי שמתעניין במה שקורה בעולם, לא ספציפית בישראל, אך כיוון שאנחנו מסקרים לעתים תכופות את כל מה שקורה בישראל, זה עשורים רבים, הוא נחשף לכך. משום שהמצב הנוכחי בישראל הוא מהשנויים במחלוקת שאי פעם ראינו וסיקרנו – כולם רוצים לעקוב אחרי מה שקורה, בייחוד מי שחרד לדמוקרטיה".

איך אתה רואה את המחאה כעיתונאי?
“אני מסקר את מה שקורה בישראל כבר ארבע שנים, ולאורך הזמן הזה ראיתי הרבה הפגנות ומשברים פוליטיים, אך זה מרגיש לי מאוד שונה, בייחוד לנוכח הקולות המגוונים והשונים שיוצאים להפגין, גם כאלה שלא ראיתי או שמעתי לפני כן. זה ללא ספק האירוע הכי מכונן ומשמעותי שבו נתקלתי בקריירה שלי כעיתונאי שמסקר את מה שקורה בישראל, ומהאירועים המכוננים שזכיתי לסקר בקריירה שלי כעיתונאי בכלל".

סיקור המחאה נגד הרפורמה המשפטית בוושינגטון פוסט (צילום: צילום מסך וושינגטון פוסט)
סיקור המחאה נגד הרפורמה המשפטית בוושינגטון פוסט (צילום: צילום מסך וושינגטון פוסט)

מאבק על האופי

“הרפורמה נתפסת בעולם כמשהו שנוגד את הדמוקרטיה. לאורך השנים ישראל התגאתה להקרין כלפי חוץ את היותה מדינה דמוקרטית עם ערכים משותפים עם ארצות הברית ומערב אירופה, ועכשיו נראה שהיא סוטה מהנתיב הזה", אומר בן לינפילד, עיתונאי “הגרדיאן" הבריטי המתגורר בירושלים.

“עולות שאלות בעולם אם הרפורמה תשנה את הערכים המשותפים שחלקנו עד היום. העובדה שהמחאה כל כך גדולה רק מעצימה את התחושה הזו. כשביבי פיטר את גלנט, זה הפך לסיפור כלל־עולמי ולסיפור הבולט ביותר באתרים של עיתוני ארצות הברית ובריטניה. כפרילנסר, יש פעמים שאין לי מספיק עבודה, ואני פונה לעורך בתקווה שיאשר לי כתבה, אבל הוא לא מאשר, ואז אני מרגיש תסכול. עכשיו זה ההפך. העיתונים רוצים יותר ויותר כתבות בנושא הרפורמה והמחאה בישראל, ויש יותר מדי לחץ. את שלושת הימים האחרונים הייתי מגדיר כשיא ההתעניינות של כלי התקשורת הבינלאומיים במה שקורה בישראל".

למה בעצם אכפת לציבורים זרים ממשבר פנימי ישראלי?
“זה נתפס כמאבק על אופי המדינה: אם ישראל תמשיך להשתייך לדמוקרטיות המערביות או שהיא, בהשפעה של נתניהו, תהפוך למשהו אחר, לא דמוקרטי".

איך החוויה שלך של הסיקור מהשטח?
“זה האירוע הכי סוער, מעניין ומרגש שסיקרתי בכל 35 שנותיי כעיתונאי המסקר מישראל, וזו אולי החוויה העיתונאית הכי חשובה שלי בקריירה".

לוקאס דה ווילפין (צילום: פרטי)
לוקאס דה ווילפין (צילום: פרטי)

רגע מיוחד

לוקה דה ווילפין, המסקר את מה שקורה בישראל עבור הטלוויזיה הממלכתית הצרפתית “France 2", מספר כי עד הימים האחרונים לא הייתה במהדורת החדשות של כלי התקשורת הזה התייחסות למצב הפוליטי בישראל. אלא שכעת חלה תפנית. “עכשיו הם רוצים יותר ויותר, וזה משהו שקרה רק ביומיים האחרונים", הוא אומר.

“הם רואים שהתחיל באמת בלגן, והיום זה מעניין אותם באמת. כשהם ראו שהקואליציה החלה להתערער וששר הביטחון יואב גלנט פוטר, זה התחיל לעניין את הצרפתים, אפילו שהם לא כל כך מעורים בפוליטיקה הפנימית בישראל. בחדשות הצרפתיות תופסים את הקואליציה של ראש הממשלה בנימין נתניהו כימין קיצוני ומכתירים אותו כ'ויקטור אורבן החדש’. הם מודאגים ממה שקורה בישראל. ההפגנות הספונטניות ביום ראשון בערב הפתיעו את הצרפתים ותפסו את כל הכותרות. גם בצרפת בימים אלה יש הפגנות ברחוב כי רוצים להעלות את גיל הפנסיה, ויש מי שמשווים בין ההפגנות בישראל להפגנות בצרפת".

ככתב איך אתה מרגיש בתוך הסיטואציה הזו?
“אני כתב בישראל כבר חמש שנים, אבל אף פעם לא נתקלתי במשהו כזה, אז זה מעניין. ההרגשה היא שהרבה דברים יכולים לקרות במדינת ישראל, ויש תחושה שאנחנו ברגע קריטי ומיוחד. אני עכשיו ברחוב ורואה רק בלגן".

הנריקה צימרמן (צילום: פרטי)
הנריקה צימרמן (צילום: פרטי)

“בהתחלה היה מאוד קשה למכור כתבה לחו"ל, אבל בשבוע האחרון כל כלי התקשורת הבינלאומיים שאני עובד איתם רוצים לעסוק רק בזה", מספר גם העיתונאי הנריקה צימרמן, המסקר את המצב בישראל לשלל כלי תקשורת בעולם, בהם בספרד, פורטוגל, ברזיל וארצות הברית.

“אני עובד עם מדינות שונות בחמש שפות - אנגלית, צרפתית, ספרדית, פורטוגזית ועברית - וגם כשהיו הפגנות היה לי קשה מאוד לאשר כתבות בכלי התקשורת, כי זה היה נראה להם כמו משהו מאוד פנימי, אך בימים האחרונים, ובעיקר מהרגע שבו גלנט פוטר, זה נראה בעולם כמו ניסיון הפיכה, כמו ניסיון להפוך את ישראל להונגריה, ומשווים את נתניהו לראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שאמר שהוא מייסד ‘דמוקרטיה לא ליברלית, המבוססת על יסודות לאומיים’.

"מסתכלים מבחוץ ושואלים: האם הפיכה צבאית יכולה לבוא בחשבון במצב כזה? אלו דברים שאולי בתוך ישראל לא מדברים עליהם בצורה הזו, אבל מבחוץ רואים את מה שקורה בישראל כמו ניסיון מצד גורמים שמוגדרים בעולם כימין קיצוני, דוגמת בן גביר, רוטמן וסמוטריץ’, לשנות את כללי המשחק של המדינה ששמרה על דמוקרטיה במשך 75 שנה. כלי התקשורת הבינלאומיים לא יודעים איך לאכול את נתניהו. במשך שנים הם ראו בו שמרן ימני אבל לא קיצוני, דמוקרט ופטריוט, ופתאום הם לא מבינים איך ייתכן שאולי בגלל אינטרסים אישיים הוא מביא את ישראל לעימות חסר תקדים.

"עוד דבר שמאוד מעניין את העולם הוא איך הצעירים כובשים את ההפגנות. בעבר חשבו שבעיקר מבוגרים מפגינים, אבל פתאום רואים בהפגנות הרבה ילדים, צעירים ונשים, וזה מרשים את העולם. פתאום רואים שהרוב החילוני קם לתחייה בסיטואציה שבה ישנה כוונה לפגוע במעמדו של בית המשפט העליון. עבור כלי התקשורת הבינלאומיים כל זה קורה בזמן שהרשות השופטת הישראלית נחשבת הכי פעילה בעולם הדמוקרטי".

אילו מדינות הכי מגלות עניין במה שקורה בישראל?
“בהתחלה אלו היו בעיקר אירופה וארצות הברית, ועכשיו גם באמריקה הלטינית מתעניינים מאוד בכל מה שקורה בישראל. ישראל כבר כמה ימים נמצאת בראש מהדורות החדשות בכל העולם. זו שאלה ישראלית פנימית שמעוררת עניין עצום בעולם. זה משהו שלא נתקלתי בו עד כה בכל שנותיי בתחום".