הפעילה החברתית אורטל בן דיין התראיינה בתוכניתה של איריס קול ב-103FM לקראת הסרט "אורות וצללים – מאבקה של א.ק" ואמרה: "תמיד הייתי משוכנעת שהוא הרוצח ויש מערך יח"צ מטורף שנועד לזכותו. נוצרה תנועה מבוססת על פייק ניוז ושקרים". סרט המשך לסרט "צל כבד" -  "אורות וצללים – מאבקה של א.ק" שישודר ביום חמישי ב-כאן 11, מתעד את מאבקה של אולה (א"ק), שסומנה כחשודה מרכזית ברצח תאיר ראדה, באלו שעדיין רודפים אותה וממשיכים להפר את זכויותיה. בשיחתה עם איריס קול, סיפרה בן דיין על זמנה עם אולה קרבצ'נקו בשנים האחרונות.

הסרט מאיר באור חדש? מחדד את חפותה של אולה?

"אני חושבת שהסרט, הוא בעצם הנקודה שבה אולה מתחילה להתמודד עם כל המערכות בעקבות כל תהליך ההפללה והרדיפה שנוצרו אחרי השידור גם של הסדרה 'צל של אמת', וגם הרדיפה של עורך הדין. כל המערך הזה שנוצר כדי להפליל אותה על מנת לזכות את זדורוב, מעבר לטראומה הקשה והקושי הנפשי, גם היא פתאום צריכה להיות עדה בבית משפט. עדה בבית משפט שעורך הדין של הרוצח מחליט לצלוב אותה על הדוכן, ובמקביל היא מנהלת תביעת דיבה נגד האנשים האלה, כולל נגד האקס, היוצרים והעורך דין".

 

איך את פוגשת אותה?

"אני מלווה את אולה כבר הרבה שנים".

איך הגעת אליה?

"אני עקבתי אחרי הסיפור של זדורוב בלי קשר לאולה המון זמן, תמיד הייתי משוכנעת שהוא הרוצח ויש פשוט מערך יח"צ מטורף שנועד לזכות אותו. נוצרה איזו תנועה כזאת שמבוססת על הרבה פייק ניוז ושקרים. אמא של תאיר גם הולכת לקוראות בקפה שאומרות לה שהרוצחת בלונדינית, זה מתועד באחד הסרטים הראשונים שהתחילו את כל תיאוריות הקונספירציה. היא תמיד רצתה שזה יהיו החברות, היא רצתה להאשים את החברות, היא לא רצתה שזה יהיה רצח שרירותי. כולם קינאו בה, זה עדיף מסתם רצח. החברות או אנשים בבית הספר תמיד היו המטרה".

את כועסת על אילנה?

"תראי, יש דברים שהם טאבו בישראל ובעולם, אסור לכעוס ולשפוט מי שחווה אובדן כל כך גדול, ואני לא חושבת שיש אובדן גדול מזה. אני גם אומרת את זה בשיא הכנות, אם היה קורה לי דבר כזה אני לא חושבת שהיית יכולה להמשיך לחיות. לכן ברור לי שמה שהיא עברה הוא דבר מאוד קשה. יש איזו נקודה שבה הקורבן יכול להיות מקרבן, וצריך לזכור שאי אפשר לתת לקורבן לקרבן. יש איזו נקודה שבה עם כל הכבוד למשפחה של קורבן העבירה, אי אפשר לתת לקורבן לייצר קורבנות אחרים. במשך שנים החברות של תאיר היו קורבנות, על המוקד נמצאת אולה המון שנים. נכון שאילנה ראדה לא זו שהניעה את הרדיפה אחרי אולה, והיא גם לא מאמינה לסיפור של אולה, היא אף פעם לא האמינה לו, היא תמיד רצתה שאלו יהיו אנשים מהבית ספר. היא רוצה שיעסקו בזה, כל עוד עוסקים בזה, והיא אמרה את זה במפורשות, מבחינתה הסיפור של תאיר חי".

הסרט עשה צדק? ניקה אותה?

"אני חושבת שהסרט הקודם ניקה את אולה. הפרקליטות ניקתה אותה מכל אשמה, אולה לא צריכה להוכיח את חוסר אשמתה, אין שום גוף רציני, לא קונספירטיבי מאיזה פורום מפוקפק באינטרנט שחושב שיש לה קשר לרצח הזה. הסיפור הוא מבחינת הציבור, מה שקורה ציבורית אחרי שעורך הדין ירום הלוי והאנס אדיר חבני והיוצרים כולם יושבים ונותנים להם במות, אז ברור שיצרו לה נזק מאוד גדול. אז כן, אני חושבת שהסרט הזה נותן לה לחשוף לא רק את חוסר אשמתה אלא גם תוצאות של רדיפה, שיימינג ופייק ניוז".

תיעוד חדש מאחורי הקלעים בעדותה של קרבצ'נקו בסרט "אורות וצללים". באדיבות כאן 11
מה מצבה היום?

"תמיד משתפרת ומתחזקת, אבל זה מאוד תנודתי. השבוע הזה מאוד מלחיץ, ביום חמישי תינתן הכרעת הדין ואפילו שברור לנו שאולה לא אשמה ושלא יהיו שום הליכים נגדה אבל כן אנחנו יודעים שיש חבורות מאוד גדולות בחוץ וברשת, שאם רומן יזוכה, יכול להיות שזה יתן להם יותר תחושת לגיטימציה".

התביעות שלה פתוחות?

"התביעה הגדולה, תביעת הדיבה כן. היא תביעה פתוחה, דיון ראשון צריך להתקיים ממש בקרוב. משפט גדול. היא גם צריכה עזרה בגיוס כסף להליך המשפטי, יש לה אתר, ספר אגדות מקסים שהיא כתבה וקיבל ביקורת נהדרת.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM