אז אחרי כמעט ארבעה חודשים, 14 מודחים, 12 מועצות שבט ו-16 ביקורות, מחר (שבת) תסתיים עונת הישרדות ה-12 של ישראל. סהר, טל, גל ואלית. מתוכם רק אחד יהיה הזוכה הגדול, אבל אם לרגע נאמר את האמת זה לא ממש משנה מי מביניהם יזכה, העונה הזאת פשוט הייתה מהטובות ביותר בשנים האחרונות בארץ.

חוסר היגיון: כיצד ייתכן שלא כל אלו שבגמר הישרדות ראויים להיות שם?
סקר הגמר: מי הזוכה שלכם ב"הישרדות"?

רבים בוודאי עוצרים ושואלים "מה?", "איך?", "על מה הוא מדבר?", "אבל היה משעמם", "היה מרדים", "לא הייתה דרמה מיוחדת". אז קודם כל זה לגמרי נכון. בעונה הזאת לא היו תככים שהובילו לפיצוצים שזכורים לנו משנים קודמות, או ריבים שהגיעו לכאוס פוליטי על האי. היו פשוט ריבים וסכסוכים אסטרטגיים מינוריים, וכמעט הספקנו לשכוח שזה פחות או יותר מה שהיה פעם, בעונות הראשונות.

צריך לזכור שאחרי העונה בשנה שעברה ההפקה חטפה אש על זה ששידרה ויכוחים וריבים שהגיעו לרמה משפילה, מבזה וגועלית, כמו שהיה בין ג'קי אזולאי ודודו אווט מול שירה פרבר, או ליטל סמדג'ה מול עידו קוז'יקרו (תודו שאז ממש לא היה משעמם). לעיתים השפה הדוחה והוויכוחים הפוליטיים כמעט הזכירו את מה ששודר באותה עת בערוץ הכנסת, אז מה כבר נהיה ההבדל בין הערוצים בשלב כזה? האם התוכנית הזאת לא נועדה מלכתחילה לא לשדר פוליטיקה?

גילוי נאות, לפני שעבדכם הנאמן עבד היכן שהוא עובד הוא כתב באחת מעבודות הגמר שלו בלימודי התקשורת והקולנוע סמינריון על כיצד משתקפים היחסים החברתיים בישראל בתוכנית הישרדות. לא ידעתי כמובן שאחרי זמן מה אצא שאבקר את התוכנית, אבל אחת המסקנות הייתה שככל שעברו השנים ההפקה הייתה נואשת לרייטינג והחליטה להקצין את השיח ולהביא מתמודדים שיבעירו אש. זה אולי לסירוגין הצליח להם כלכלית, אבל לחלוטין פגע להפקה ברזומה.

המתמודדים העונה לא היו יותר מדי "נשכניים" או עוקצניים כלפי חבריהם (חוץ מאחד או שניים) וזה בא לידי ביטוי גם באיחוד. אני מודה שאני כבר בקושי זוכר מתי פעם אחרונה שני המתמודדים הבולטים שהגיעו מכל שבט לאיחוד ("המנהיגים") הגיעו ללא אגו עודף ותחושה שבכל רגע הם חייבים לערוף את ראשו של המנהיג השני.

אני מודה שקשה לי להעריך מי יזכה, אני כן יודע להגיד מי כמעט בוודאות לא (אה-אמ, אלית) אבל חד משמעית לסהר, טל, וגל הגיע לשבת בגמר. אם כבר הכי רחוק שאוכל להעריך זה שסהר וגל יהיו השניים האחרונים, או לפחות אמורים להיות, לפי הדרך שלהם במשחק. הם התנהלו בצורה ראויה, ידעו להתחבר למתמודדים רבים ולא למשוך אש, ומנגד ליזום מספר מהלכים.

לסיכום, נכון שלא היו דרמות מיותרות וריבים מגעילים אבל צריך לזכור שהיה את המשחק עצמו. ייתכן שלרובכם הוא היה משעמם, ואני מקבל את הטענה הזו. קשה לי לשים את האצבע ולהגיד מה צריך לעשות לפורמט כדי שיהיה יותר טוב כמו פעם (אחד מהצעדים שכן אפשר להגיד זה לקצר את הפרקים/העונה, אוהבים למרוח הכל). בסופו של דבר, מה שקרה בעונה הזאת בעיניי דווקא סייע לתוכנית, והחזיר אותה לכל הפחות להיות נעימה ואפשרית לצפייה.