אתמול, אצל אופירה וברקו, איווט ליברמן היה חד מתמיד ונחרץ בהתקפותיו על הקואליציה והעומד בראשה. כשנשאל מדוע לא יקח חלק בהידברות בבית הנשיא, אמר שהוא לא יישב עם אנשים שרוצים לשקר אותו. הוא חזר והדגיש שלמרות ההשהייה של החקיקה, במושב הקיץ הקרוב, היא תצא לפועל.

דני דנון חשף אצל אופירה וברקוביץ' את הבדיחה שנקראת ממשלת נתניהו | ביקורת

להזכירכם, שהיה זה ליברמן שצייץ יום אחרי שנתניהו הודיע על ההשהייה: "כמו שהזהרתי נתניהו שיקר שוב. במקום ללכת להידברות אמיתית ולאחות את הקרע בעם, הקואליציה יורקת לציבור בפרצוף והניחה ברגעים אלה את חוק יסוד השפיטה על שולחן הכנסת. המשמעות היא שבכל רגע נתון זה יכול לעלות להצבעה ולעבור במליאה". כלומר האקדח מונח על השולחן עוד לפני אפילו שההידברות החלה. 

נתניהו מודיע על השהיית חקיקת הרפורמה (צילום: לע"מ)

לדבריו, ביבי רוצה "למסמס את המחאה" ולעבור בשקט את פסח ויום העצמאות ולכן השהה באופן זמני בלבד את החקיקה. במילים אחרות, הוא פשוט מושך את הזמן ועובד על כולנו. אז מה הפתרון? שאלה אופירה, וליברמן: ביבי חייב ללכת הביתה. הוא הוכיח שהוא לא כשיר. 

ועוד אמר ליברמן שקלף הקיפוח שהליכוד נוהג לשלוף מדי פעם, כאילו הוא נחשב "סוג ב'", הוא מטופש כי הרי הם בשלטון שנים ארוכות ומחזיקים בעמדות מפתח הכי חשובות, אז למה לקטר?

באותו עניין של קיפוח, נזכרתי שביבי בנאומו שיבח את מפגיני הימין שהגיעו בהמוניהם ואמר להם שהקול שלהם לא פחות שווה. כל בר דעת חש שהיה פה שוב נסיון לחמם ולהסית, במקום לאחד ולפייס. או להזכיר את סיפור משפט שלמה ולרמוז שחצי עם משול לאותה אימא שהסכימה לחתוך את תינוקה, כך מאחדים ומפייסים בתקופה של שנאה תהומית שעוד לא היתה כמותה? 

כשברקו הציע פתרון משלו, לוותר לחרדים ולא לחייב אותם להתגייס, ואז פיסקת ההתגברות תרד מסדר היום, ענה ליברמן שמצידו זה קביל, אבל לא מתקבל על הדעת שהם לא יעבדו ויחיו על חשבון המדינה, שלא תוכל לאורך זמן "להחזיק את העגלה הזאת". הוא הסביר שמחקר של בנק ישראל מצא שמשק משפחתי ממוצע, משלם פי 4 ממשק משפחתי חרדי. כלומר, חוסר השיוויון בנטל ברור ומובהק.

באותו עניין, עלתה במוחי המחשבה, שגם הערבים הישראלים לא מתגייסים לצבא, אבל לפחות הם עובדים ומתפרנסים למחייתם. ועוד נזכרתי שבנאומו, אמר נתניהו שבכירי משרד הבטחון חייבים להתריע מפני סרבנות ואני תוהה, לפשר האמירה הזאת, כאשר הסרבנים האמיתיים הם אנשים בממשלתך שמסרבים לשרת בצבא.

כשברקו הציע שאולי יוותרו לביבי ויעשו איתו עיסקת טיעון, הגיב ליברמן: מצידי שיעשו עיסקת טיעון, העיקר שיילך, כי הוא חותר להרוס את המדינה ולגרום לחורבן בית שלישי.

"האם לדעתך גלנט צריך להתנצל"? שאלה אופירה, וליברמן: מי שצריך להתנצל הוא ביבי, שלא כינס את הקבינט הבטחוני מזה חודש וחצי, כאשר אירועים בטחוניים קשים מתרחשים מסביבנו. בעצם רצה לומר שהחקיקה חשובה לנתניהו יותר מאשר הבטחון.

בעניין הנשיא ביידן ותגובת ה-NO" המוחלט שלו, לארח את נתניהו, הבהיר ליברמן שאפילו הקהילות היהודיות, שהיוו את המשענת החזקה שלנו בארה"ב, מסתייגות מראש הממשלה.

ואני שואלת: איך אתה, נתניהו מאפשר לצקצקנים בממשלתך לקרוא תיגר על ארה"ב ולהגיד שהיא לא תכתיב לנו איך לנהוג? אולי תקשיב לקולות השפויים במפלגתך, כמו דוד ביטן, שאתמול אצל גדעון אוקו, רמז במילים כאלה או אחרות, שבלי ארה"ב אנחנו שווים כקליפת השום.

ועוד אני שואלת: איך אתה לא סותם את הפה לאלה שחושבים שנסתדר בלי אמריקה, ושוכחים פרט קטן חשוב, שביידן הוא אחד הנציגים הבודדים מהמפלגה הדמוקרטית שעדיין רוחש ידידות כלפי ישראל, אז גם את הידידות איתו צריך למסמס? אז אולי נשלח לעזאזל לא רק את הטייסים כדברי קרעי, אלא גם את הידידה הכי גדולה שלנו?   

כאשר ברקו ניסה לשכנע שהידברות בכל זאת חשובה על מנת למנוע מלחמת אחים, הגיב ליברמן שלא מדובר בכלל בהידברות למען פשרה, כי "מה שמבקשים מאיתנו, זה כניעה".  אי לכך, לדעת ליברמן המחאות חייבות להימשך, אך הבהיר שהליכוד זכה בבחירות וזכותו למשול, אך תחת מנהיג אחר שיבוא מתוכו, במקום ביבי.

מה שאותי הרתיח במיוחד בשבוע האחרון ופורסם בערוצי החדשות, היתה אמירה של גלית דיסטל שאת רשיונותיהם של רופאים שהשתתפו במחאה צריך לשלול. בשם מי את מדברת? בשם החולים שזקוקים להם נואשות? בשם אמי, שחייה ניצלו בזכותם? ואיך אתה, ראש הממשלה לא מגנה את דבריה ולא סותם גם לה את הפה? אולי כדאי שתשקול לעשות שימוש אפקטיבי יותר עם 40 קילו אקונומיקה איתם רצתה לנקות את מערכת המשפט, ותנקה משהו אחר. 

לפחות דבר אחד טוב קרה השבוע למרות הכול. החוק הכי מושחת עלי אדמות שאי פעם נחקק, בארץ או בעולם, היה חוק המתנות, והוא ירד מן הפרק. אפילו המפלגות החרדיות גרסו שהוא חוק תועבה. ולאור הטרללת שפוקדת את הארץ, עצה לי לסטודנטים חדשים. מחפשים מקצוע טוב? לכו ללמוד פסיכולוגיה. הארץ הזאת תזדקק לכם.