אלימות שוטרים

מישהו צריך להציע למפכ"ל המשטרה לחפש בסרטונים ולגלות איך השוטרים שלו מפרקים מפגינים במכות, גם כשלא צריך. וגם למה להסתפק בסוסים קטנים, אם אפשר לגייס פילים? מנקודת המבט של שוטרים, מפגינים הם קרציות. מגרשים אותם מנקודה אחת, הם חוזרים מנקודה אחרת. הם לא פלסטינים מיהודה משומרון, אי אפשר לפרק אותם לגמרי לגורמים. יש יותר מדי מצלמות מסביב. השר הממונה, אפשר להניח, היה מאושר לראות קצת יותר אקטיביות, אבל כל מיני מגבלות הקרויות "חוק" לא מאפשרות זאת.

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, אפשר להניח, לא עסוק בימים האלה וגם לא מזועזע מדי מהאלימות הגסה שמפגינים שוטריו. קשה לו, שוב אפשר להניח, למצוא את ההוכחות לכך: לשם כך הוא צריך גם להפעיל מחשב, גם להיכנס לגוגל ולחפש את הסרטונים שבקושי ניתן למצוא מאות כאלה, גם לראות מיד שוטרים מפרקים את הצורה למפגינים, גם לכאלה שכבר שוכבים על הארץ ואינם מתנגדים, גם למצוא כאלה שמסתכלים לצדדים כדי לוודא שלא רואים אותם ומנחיתים עוד אגרוף - איך מצפים מיעקב שבתאי שיראה את כל זה? מה, יש לו במקום עיניים מכ"ם אורן ירוק עם אינטליגנציה מלאכותית כמו בכיפת ברזל? איך מצפים ממנו שיראה איך צוות המכת"זית מפעיל את התותח ברוע על מפגינים שכבר פינו את הכביש ונמלטו ממנו? מה, הוא אשם בזה שחלק מהשוטרים לא מבינים את תפקידם וחלקם מלאי שנאה?

צריך להבין את יעקב שבתאי. אלה האמצעים וזה כוח האדם שניתן לו, ועם זה הוא צריך לחיות. יש לי, אגב, כמה הצעות לשבתאי. מפגין שובב תמיד יברח מסוס ענק השואף להחטיף לו בעיטת פרסה בתחת. אז אם כבר, למה בעצם לעצור באמצע הדרך? אפשר לשחרר את הסוסים ובמקומם לגייס פילים. מה שהיה טוב לנפוליאון בטוח יהיה טוב גם ליעקב שבתאי. פיל אחד, על פי מחקרים, עושה עבודה של חמישה סוסים, ומה שטוב עוד יותר - הוא יודע גם להשתמש בחדק להשפרצת מים, מה שמייתר את הצורך גם במכת"זיות! אמור מעתה, יעקב שבתאי, על הים לקו המפגינים ב־50 סוסים, ובנתיבי איילון בעשרה פילים, חד פילא, חד פילא. ואגב, אפשר כפלוגה מסייעת להשתמש גם בכלבי זאב. זה עובד נהדר. מניסיון.

לראות או לוותר: ולפיכך מצווים אנחנו לספר ביום ההוא ובכל יום איך מתנהגת משטרה של ישראלים. חובה לראות.

"לא סופרים את היהודים", יס דוקו, יס VOD, 19.4

השאלה של הסופר והקומיקאי הבריטי יהודי דיוויד בדיאל מצוינת: למה בכל העולם מנסים להתחשב במיעוטים ואת היהודים לא מפסיקים לרדוף. דבר אחד לפחות הוא שוכח בסרטו המייגע: את התשובה.

לא סופרים את היהודים (צילום: Alex Emanuel.Mindhouse באדיבות yes דוקו)
לא סופרים את היהודים (צילום: Alex Emanuel.Mindhouse באדיבות yes דוקו)

מה רוצים מהיהודים, מתלונן הסופר, התסריטאי והקומיקאי הבריטי יהודי דיוויד בדיאל. יש שפע מיעוטים ברחבי העולם, הם זוכים להגנות כאלה ואחרות, אבל היהודים הם משהו שונה לגמרי. הם מקבלים יחס מיוחד של שנאה. כל תירוץ טוב להצדיק את היחס הזה, אומר בדיאל: למשל היהודים "עשירים, מצליחים ושולטים", לא כמו, נגיד, צוענים או שחורים, אז "מותר" לפתח את האנטישמיות נגדם.

בדיאל, יהודי יליד ניו יורק, עבר עם הוריו בינקותו לבריטניה, שם הוא גר כיום. את עצמו הוא מגדיר כיהודי אתאיסט, חסר כל קשר רגשי או אחר לישראל. הנושאים שהוא עוסק בהם ביצירתו המגוונת הם קשרים בין בני אדם, כדורגל, דת ומין. לצורך הכנת הסרט הוא נפגש עם מגוון אומנים כדיוויד שווימר, שרה סילברמן, ג'ונתן ספרן פויר ועוד אחרים כדי לספר על חוויותיהם מול האנטישמיות המרימה את ראשה בשנים האחרונות.

השאלה שמעלה בדיאל היא מצוינת. ועוד טובה יותר ממנה העובדה שהיא מועלית בפיו של קומיקאי דווקא, שחזקה עליו שיעניק לה טיפול בלתי שגרתי, שיתקוף אותה מהזוויות הבלתי אקדמיות המקובלות, ויפצח, אפילו במעט, את החידה המטורללת הזו שמה לכל הרוחות רוצים מאיתנו האנטישמים לאורך כל אלפי השנים האלו.

אלא מה שעושה כאן בדיאל הוא חורבן בית מוחלט. הוא מסתבך באיזו תיאוריה שצריך לשבור את הראש והשלט בהילוכים חוזרים בניסיון להבין למה הוא מתכוון ולאן הוא חותר - אני, מודה, לא הבנתי על מה דיבר. יתרה מכך, לא רק שלא הבנתי את הבבל"ת שלו, בדיאל פשוט ציער אותי באותם רגעים. לא על קיום האנטישמיות אלא על השאלה המצוינת שמתבזבזת בסרט רע, ועל הזמן שבזבזתי בצפייה בסרט. כבר עדיפה התשובה לשאלה מדוע יש אנטישמיות שסיפק הומוריסטן גדול אחר בשם אפרים קישון, שבאותו עניין אמר וכנראה שצדק, רבותיי, העולם חולה.

לראות או לוותר: לא לראות. כבר עדיף אנטישמיות