קופה ראשית. הדבר היחיד שהצליח להרגיע אותי במלחמות, במבצעים, בימים לחוצים, בחגים גדושים ובמגפה אחת שאף אחד לא באמת הספיק לשכוח. הסיטקום הישראלי הטוב ביותר שצפיתי בו מעודי, 20 הדקות הללו כל פעם מחדש שמאפשרות לכל אחד במדינה שלנו, שונה ככל שיהיה, להרגיש שייך, חוזרות למסך ממש בקרוב. ואין תקופה טובה יותר מזו כדי לזכות שוב במתנה המופלאה שמחכה לנו ביבנה.

אתמול (ראשון), רגע לפני ש'כאן 11' נצבע שוב בגווני בורדו ב־26 באפריל, בדיוק בזמן בו נחגוג את עצמאותנו בפעם ה־75, התקבצו כל העוסקים במלאכה, ואנוכי כמובן, כדי להודות על שהגיענו לזמן הזה, ועל הדרך לצפות בהצצה שעליה כמובן לא אפרט. רק חשוב שתדעו: יש למה לחכות, ותכפילו במאה. 

"זו הרגשה נהדרת", תיארה נועה קולר, הלוא היא שירה שטיינבוך, מנהלת שפע יששכר סניף יבנה ומעריצה מספר 1 של סטיב ג'ובס, את תחושותיה נוכח העונה החדשה המחכה לצאת אל אוויר העולם. "הסדרה הזו היא אך ורק שמחה, זה פשוט כיף, אנחנו אוהבים לבוא ולשחק". לדב נבון, אמנון טיטינסקי, החסכן באדם בשבילכם, לא היה אלא להסכים: "זאת שמחה נטו". לצדו של אמנון בקופה, נמצא לא אחת נתן פרנקו, הלקוח המקומבן ביותר עלי אדמות, מאסטר לענייני חניה וכדורגל עם פרסלני.

מאחוריו, כמובן, עומד רודי סעדה, שהודה כמה חשוב לצחוק קצת במציאות הטרופה של ימינו. "כיף שדווקא הפנינה הקומית הזו שורדת את כל הטירוף. קומדיה היא דבר חשוב, זו סיבה למסיבה. זה רק אומר שהומור מנצח". ומה פרנקו עתיד לעולל לסופר על שלל עובדיו? "הוא ישגע את הסופר בצורה כזאת או אחרת. יש רגעים קסומים, אני לא יכול לספר, הולך להיות מצחיק". לגיטימי. 

"אמרנו שלא יהיה לזה המשך"

בואו נודה על האמת: ההצלחה המסחררת של 'קופה ראשית' נראית לרובנו כמובנת מאליה כי מדובר בפנינה שטרם נראתה עוד בטלוויזיה הישראלית. יניב סוויסה, שנכנס לכולנו ללב כניסים הקצב, הודה שלא היה מוכן לכך. "זה מאוד מרגש, אני מאמין שתהיה עונה מדהימה. הסדרה החלה ב'כאן חינוכית' וחשבנו ששם זה ימות. זה המריא, הגיע לנטפליקס, ותצטלם עונה חמישית בתחילת 2024, שלא ייגמר לעולם", חשף בפניי את הסוד שקיוויתי שאשמע. "זה עדיין לא מובן מאליו", שיתף דניאל סטיופין, חברו לסט ולקצביה המגלם את אנטולי קירלנקו. "כשהשתתפתי בעונה  הראשונה, זו הייתה הפעם הראשונה בה לקחתי חלק בסדרה בסדר גודל כזה, ומבחינתי היה ברור שזה יצליח. בהתחלה זה די דעך ולא היה לזה קהל, וכבר אמרנו שלא יהיה לזה המשך". 

אין ספק שאחת התופעות המרגשות במונחי הסדרה, היא העובדה שיעקב בודו בן ה־92, אותו אתם מכירים כצ'יבוטרו, אלוף ישראל בבוקס והשומר המיתולוגי של הסופר, גילה הודות ל'קופה ראשית' קהל חדש לגמרי שמכיר אותו: ילדים צעירים שמעולם לא צפו בו משחק בתיאטרון היידי. "בשבילי זה פנומן", סיפר לי בין הפלאשים של המצלמות הרבות המכוונות אליו, "זה מחזיר אותי אחורה לפחות שבעים שנה. אז עוד רדפו אחריי עיתונאים,, זה כמו קופסא שהשיבה אותי להתחלה. חזרתי לנעורים".  

השקת ''קופה ראשית'' (צילום: מיכה לובטון)
השקת ''קופה ראשית'' (צילום: מיכה לובטון)

"החלטה קצת הזויה, לעשות זאת במקום שמביא טוב לאנשים זה רע"

גם אם נרצה מאוד, קשה לחגוג את הצלחתה של אחת מתוכניות הדגל  של תאגיד השידור הציבורי מבלי להתייחס בכלל לדרישתו של שר התקשורת שלמה קרעי לסגור אותו. "הייתה תקופה שזה מאוד העיב על הצילומים, כשהבנו שהולכים לסגור את השלטר", חזר סוויסה אחורה לימי אי הוודאות. "לעשות זאת במקום שמביא טוב לאנשים זה דבר רע. זו החלטה קצת הזויה לדעתי, אני משלם מיסים כמו כל אדם, ואני מעדיף לשלם אותם פה גם אם לא הייתי משחק בערוץ. אנחנו מקבלים תמורה". 

"אני מאוד מקווה שאין סימן שאלה", הוסיף סטיופין. "אני חושב שהתאגיד חייב להמשיך להתקיים, זה לא אומר שמדובר בפרה קדושה שלא צריך לחשוב איך לייעל כל הזמן, אבל התאגיד כתאגיד שידור ציבורי חייב לעשות תוכן ישראלי ולתת במה לשחקנים ויוצרים צעירים. ערוץ שהוא ממומן על ידי, על ידך, זה תפקידו בסופו של דבר. אני לא יודע מי רוצה לסגור אותו, אבל תשאלו את עצמכם כמה מהתכנים שאתם צופים בהם שייכים לתאגיד. אצלי זה הרבה. אני חושב שהיינו נלחמים על עתידו של התאגיד כי הוא חשוב".

קרן מור, שכמעט אי אפשר לחשוב עליה מבלי להרהר קלות בכוכבה שביט, הקופאית שהחזירה את האדום לאופנה, הסבירה לי במילים נוקבות כיצד נראה סדר היום שלה נוכח המצב המתוח קמעה במדינה. "הסדרה היא תמיד סוג של נס בעיניי. אני חושבת שזו תקופה דרמטית שמשפיעה עליי מאוד, ויחד עם זאת אני משחקת בהצגה והולכת מיד אחרי להפגנה. זה הפקק שלי באיילון, זה קשה וכואב אבל זו ריצה למרחקים ארוכים שחייבים לעשות עכשיו".

במעבר חד, חוזרים לקו הקופות. אם מנסים רגע לתהות מי היא הלקוחה הנעימה ביותר לבריות, זו כנראה לא תהיה שוני סטרטינר. רגע לפני שאנחנו נכנסים שוב אל נבכי מעלליה בין הרצאות הקואצ'ינג לפצקלע, סיפרה לי דורית לב ארי, המגלמת אותה בכישרון, על ההתרגשות שלפני החזרה הרשמית אל המרקע. "זה קצת כמו משפחה כי אנחנו נורא מגובשים. בעיקר נורא משמח אותי ששוני מצחיקה את כולם, מגדול ועד קטן". "מצפים לראות מה יצא לנו, ברור שזה טוב", אמרה לי אביבה נגוסה, הפוגשת את שוני בתור אסתי ממש בין קופה 2 ל־3, "אני עדיין בהתרגשות כי כל פעם הדמויות מתרחבות ומגלות את עצמן מחדש". 

ומה בגזרת הספוילרים? אל דאגה. "אני יכול לגלות שתהיה בר מצווה לאנטולי, וזה מאוד מצחיק. יש מוות, יש שמחה, אבל הכל בטוב", שיתף יניב והדאיג אותי קצת, ואילו דניאל, אנטולי בכבודו ובעצמו, סיפר כי אנו עשויים להיווכח בכישרון ריקוד יוצא מן הכלל תוצרת מולדובה. אחרי האירוויזיון, אני לא מתפלאת. 

אני מקפידה לראות את עצמי כאדם בוגר, בעל יכולת לדחות סיפוקים ובטח כששווה לחכות עבורם זמן מה. ובכל זאת, באופן הכי בהול ודחוף שאפשר, אין לי שמץ של מושג איך אמשיך בענייניי ואאלץ לחכות עד תחילת העונה. אז בברכת שאפו ענק, ואפילו, אם תרצו, שאפו בומבו קומבו, תתכוננו להתאהב. שוב. זה אפשרי.