המיזם הוקם במטרה לקדם רכישות מעסקים מקומיים קטנים בעוטף עזה והנגב המערבי שנפגעו במלחמה, ולסייע להם לשוב לעבודה פעילה בהקדם האפשרי.
לדברי פולק, כל מועצה לבד או רשות לבד לא מסוגלות לספק את הביקוש, “ולכן יש חשיבות מאוד גדולה להסתכל על האזור בצורה מרחבית, גם כדי להציע יותר וגם כדי שנוכל לעמוד בביקושים שהם באמת מאוד גדולים. כיום למשל, הביקושים יותר גדולים מההיצע והאזור לא באמת מסוגל לספק אותם”.
“תו 8” נולד בשל אילוצי המלחמה מתוך מיזם אחר שפולק החל יחד עם אשכול רשויות נגב מערבי כבר ב־2018. “זה התחיל בכלל בהאקתון במכללת ספיר, שם סיימתי לימודי עבודה סוציאלית”, הוא מספר.
“הייתי בחטיבת היזמות, היה האקתון ומתוך 20 קבוצות ורעיונות הקבוצה שלי זכתה במקום הראשון עם הרעיון של ‘מטרו־נגב’ - פלטפורמה לניהול תיירות, תרבות ופנאי בכל האשכול. כלומר, לחבר את הרשויות כדי לנהל את זה ביחד. פתחנו חברה בשם METGO, יצרנו מערכת ייעודית לשם כך ובאיזשהו שלב גם יצרנו מנגנון ‘קאשבק’ שבמסגרתו לקוחות צוברים כסף על צריכת שירותים באזור. ב־7 באוקטובר היו במערכת הזו יותר מ־800 עסקים”.
לזכרו של ליבשטיין
על מיזם “תו 8” החל לחשוב שבועיים לאחר השבת השחורה. “אחד הדברים שטלטלו אותי והשפיעו עליי באופן אישי היה נפילתו של אופיר ליבשטיין ז”ל, ראש מועצה אזורית שער הנגב, שנהרג בקרב עם מחבלים בכפר עזה”, הוא מספר.
“אופיר היה הראשון שהאמין בסטארט־אפ שלנו ב’מטרו־נגב’. הוא אמר: ‘אתם יושבים לידי במשרד בשער הנגב’, ומשם התחלנו את הכל. מבחינתי מיזם ‘תו 8’ הוא לזכרו של אופיר. נרתמו למיזם הזה בהתנדבות מלאה הרבה אנשים וגופים. ששת העובדים שלי היו מפונים, אני הייתי בצפון במילואים, ובתחילת המלחמה גם לא היה משרד לעבוד בו".
“הדבר הראשון שהיה צריך לעשות זה בכלל להבין מי קיים. התחלנו להתקשר לכל העסקים שהיו אצלנו במאגר, ואין אף אחד. אלו היו שיחות מאוד קשות. כולם מפונים, הרוסים, שבורים או משרתים במילואים. התחלנו בשיחות ארוכות עם העסקים, שמענו את הסיפורים שלהם. הם אמרו: ‘אני פה בפינוי, אין לי מוצרים, על מה אתה מדבר איתי בכלל?’.
אנחנו ענינו: ‘חבר’ה, אנחנו נחזור, אנחנו נשקם’. הסברנו להם שאנחנו רוצים לדאוג לעסק ביום שאחרי. הגישה הייתה שאנחנו חוזרים, אנחנו עושים, אנחנו משקמים. כך בעצם התחלנו מאפס להכניס את כל העסקים מחדש לפטלטפורמה החדשה, להעלות מוצרים”.
התחלנו ליצור כוח קנייה שנצבר בתווים במערכת. אמרנו לעסקים שיש אנשים שרוצים לקנות מהם, שהנה כבר נקנו תווים, אז בואו תחזירו את העסק לפעולה, תחזירו את המוצרים. בעזרת המהלך הזה הצלחנו להחזיר עד היום יותר מ־200 עסקים לפעילות מכירתית, מתוך ה־800 שהיו רשומים אצלנו לפני כן”.
בינתיים, מציין פולק, “ככל שנראה הצלחה במיזם שלנו, זה יעזור לעסקים נוספים לפתוח. אגב, אנחנו רואים גם מספר עסקים חדשים בסביבה. השמות שלהם מגיעים אלינו דרך מקדמות העסקים ברשויות, כדי לעזור להם להתרומם. דוגמה לכך הוא משק שטרן ממושב נתיב העשרה, שנמצא לקראת פתיחה רשמית של היקב שלו. הפרטים שלו כבר נמצאים אצלנו במערכת. אנחנו גם מזמינים להצטרף עסקים מהאזור שטרם הצטרפו אלינו”.
“זו התקומה שלנו”
התחלנו לרוץ עם היקב, אנחנו ממש בהתחלה עכשיו. אני אפילו לא יודעת מתי נפתח לקהל הרחב, כי המושב עדיין שטח צבאי סגור, אחוז נמוך מהמשפחות חזר. אבל אני מרגישה שהיקב הוא התקומה שלנו וגם הנצחה של אורן”.
“המועצה שלנו חולשת על 21 יישובים, ואם נתמקד בחמישה מיישובי המועצה שנמצאים בעוטף - נתיב העשרה, זיקים, יד מרדכי, גברעם וכרמיה - אז רוב העסקים שם עדיין לא חזרו לפעילות ומאוד מתלבטים אם לחזור בכלל. חלק מבעלי העסקים עדיין לא חזרו לאזור.
רבים מהם עם ילדים, עדיין מתלבטים, חוששים מהחזרה. אלה שכן חזרו, עדיין נמצאים בשלבים של להחיות את העסק, להקים אותו מחדש, ויש בכך אין־ספור אתגרים. רבים מהעסקים האלו למשל היו מבוססים על תיירות שכרגע איננה, חוץ מתיירות אופל שמגיעה לאזור.
אנחנו מבינים שחזרת העסקים זה תהליך שייקח זמן, ומקווים שבסופו של דבר הם ישובו לפעילות ויחזרו לפרוח. כמובן שכל שיתוף פעולה שמקדם את העסקים הללו ויוצר להם אופק כלכלי יכול לסייע בחזרתם לפעילות מלאה”.
לדברי פולק, ניתן למצוא כיום באתר “תו 8” (tav-8.co.il) כ־800 מוצרים שונים ושירותים ספציפיים שניתן לרכוש, ויש גם תווים שאפשר לקנות בהם מכל העסקים שבמיזם.
כאמור, אחד האתגרים הוא לשכנע את הארגונים הגדולים לקנות. “אנחנו פונים בצורה אקטיבית לארגונים, מייצרים את המכירות, אנחנו הפנים של העסקים הקטנים מולם. אנחנו גם עוזרים לעסקים לסגור את העסקאות”, הוא מספר.
“לדוגמה, כשמדובר במארזים הם יכולים להיות מורכבים משמונה עסקים קטנים, כאשר כל אחד שם משהו במארז. לאחרונה למשל שלחנו מארזים למחוז ירושלים של הכללית. עסק אחד איגד הכל, ואנחנו יצרנו את המשלוח שהביא אותם ללקוח. חייב להיות גוף מאגד כדי שזה יצליח. שילוח זה אתגר מאוד מורכב לעסקים קטנים בפריפריה, ואנחנו מסייעים להם גם בכך”.
כיום, אחד הדברים שמאוד משפיעים על תדמית הארגון ועל ההצלחה שלו לגייס עובדים הוא היכולת שלו להיות חברתי יותר. יש מחלקות שלמות בארגונים שעוסקות במעורבות חברתית.
אלו תקציבים שקיימים, אבל עדיין לא פשוט לעשות את שינוי התפיסה בקרב העובדים. לכן אנחנו מתחילים מדברים קטנים יותר: לאו דווקא מתנות לחגים כמו פסח או ראש השנה, אלא מתנות לימי הולדת של עובדים, לפעילויות חברתיות, לחגים כמו ט”ו בשבט וכדומה.
כשארגונים קונים מאיתנו הם מקבלים גם שירות ברמה גבוהה, גם מוצר איכותי וגם את הערך המוסף, את הסיפור של העסקים עצמם, את החיבור המקומי, את הייצור האותנטי. זו חוויה אחרת, זה סיפור אחר ממוצר שיוצר בפס ייצור.
זה מה שאנחנו מנסים להביא לפרונט. גם העובדים שמקבלים את המוצרים או התווים מעריכים את הארגון שלהם הרבה יותר. אגב, כל אחד מאיתנו יכול להיכנס לאתר ‘תו 8’ ולקנות עצמאית, ואנו מעבירים לעסק את הכסף”.
האג’נדה של המיזם, מסכם פולק, היא “לעשות בשביל עצמנו את הכי טוב. לא לחכות שמישהו אחר יעשה בשבילנו. צריך לבוא עם היוזמה, עם הערכים, לייצר ולעשות, ואני כמובן מזמין את הארגונים לרכוש דרכנו”.
בימים אלו, הוא מוסיף, המטרה היא להתרחב גם לצפון: “ארגון הג’וינט הזמין אותנו לסיור משותף ברשויות בצפון. גם שם נחשפנו לצרכים של העסקים והרשויות. הכוונה היא לקחת את מה שהצליח בדרום ולהעתיק את הפורמט גם לצפון כבר בחודשים הקרובים”.