בעיצומו של משבר יוקר המחיה החריף ביותר שידעה המדינה, מתגלה תופעה מרתקת ומטרידה בשוק המאכל הלאומי - הלוא הוא הפלאפל. שני עולמות מקבילים מתקיימים זה לצד זה: מסעדות גורמה המציעות מנת פלאפל ב־35 שקל, לעומת דוכנים עממיים המוכרים את אותה מנה בסיסית בשמונה שקלים בלבד.
פער המחירים הדרמטי הזה אינו רק סימפטום של שוק משתנה, אלא מעיד על שינוי עמוק בתרבות הצריכה הישראלית.
ב־18 בינואר נחגוג "יום הפלאפל הלאומי", מסורת שהנחיל דוד לייטנר ז"ל, המוכר בכינויו "דוגו". תאריך זה, שהפך לסמל של חיים וקוממיות (ביום זה השתתף "דוגו" בצעדת המוות מאושוויץ), מספק הזדמנות ייחודית לבחון את המהפך שעובר המאכל העממי האהוב ביותר בישראל.
"למדו מתל אביב"
בדיקה מקיפה שערכנו ביותר מ־50 דוכני פלאפל ברחבי הארץ חושפת תמונת מצב מדאיגה: המחיר הממוצע למנת פלאפל בישראל עומד על 24 שקל, כשהפערים בין המקומות השונים מגיעים עד 300%. בעוד שבפינות נסתרות עדיין ניתן למצוא מנה ב־8 שקלים, ישנם מקומות שמעיזים לגבות 35 שקל למנה בסיסית.
"זה פשוט לא הגיוני", טוען יעקב, בעל דוכן פלאפל ותיק בבני ברק שעדיין מוכר מנה בעשרה שקלים. "עלות חומרי הגלם למנה בסיסית היא 4־5 שקלים. עסקים שמוכרים מנת פלאפל ושתייה ביותר מ־40 שקל יישארו בקרוב ריקים. הציבור היום מחפש פתרונות להוצאות הכבדות, ולא מותרות".
תופעה מפתיעה במיוחד נרשמה ביישובים הערביים במרכז הארץ ובשרון. אף שהמחירים שם עדיין נמוכים מהממוצע הארצי, נרשם זינוק דרמטי של 85% בשנתיים האחרונות. בכפר קאסם, כפר ברא וג'לג'וליה, מנה שמחירה עמד ב־2022 על 13־15 שקל - כולל שתייה - זינק ל־25־28 שקל.
"למדו מתל אביב. אם שם מותר גם פה מותר", אומר בציניות אחד הלקוחות. עיסא, קבלן מכפר קאסם, משקף את המציאות המשתנה: "פעם הייתי קונה לכל הפועלים פלאפל. היום זה כבר לא אפשרי".
בואו לבני ברק
הבדיקה חושפת פערים משמעותיים בין הערים. ירושלים מובילה עם מחיר ממוצע של 25.3 שקל למנת פלאפל; אחריה כפר סבא (23.1) ופתח תקווה (22.8); רביעית נתניה (22.9 שקל), חמישית תל אביב (21.2 שקל) ושישית חיפה (21.4). מתחת לרף ה־20 שקל נמצא את באר שבע (19.6), בני ברק (18.7) וכפר קאסם (13.3 שקל).
"הפלאפל נמצא היום בצומת דרכים", מסכם יעקב. "המקומות שמנסים להפוך אותו למוצר גורמה שוכחים שהקסם שלו היה תמיד בפשטות - מנה טעימה, מזינה ומשביעה במחיר הוגן".
התורים הארוכים, שעדיין נראים בדוכנים העממיים, מעידים כי הציבור מצביע ברגליים. בעוד שמסעדות ה"גורמה" מתחרות עם מסעדות רגילות על מנות במחירים דומים, הפלאפל המסורתי ממשיך להיות עוגן של יציבות במציאות כלכלית סוערת. השאלה הגדולה היא האם יצליח לשמור על צביונו העממי גם בעתיד.