עושים סדר לקראת פסח: כך תבצעו רכישה חכמה | המדריך לצרכן החכם

איך להימנע מרכישות מיותרות? ב כיצד להתחמק מהמניפולציות שמפעילות עלינו רשתות השיווק? מתי כדאי להתחיל את הקניות הגדולות לקראת פסח? וכמובן: איזו רשת מציעה את המחיר המשתלם ביותר לקראת החג? המדריך המלא

חזי גור מזרחי צילום: יחצ
קניות לפסח
קניות לפסח | צילום: הדס פרוש פלאש 90
2
גלריה

השבוע יגיע לסיומו הפסטיבל המשמח של חג הפורים. התחפושות והמסכות יאופסנו בחזרה בארון ויחלו המשימות לקראת החג המורכב בשנה – חג הפסח. זה הזמן של משקי בית רבים ברחבי הארץ להשקיע לא רק בסדר ובניקיון, אלא גם בתכנון ההוצאות הכלכליות המשמעותיות שכבר מחכות לנו מעבר לפינה. לקראת האתגרים הצפויים הכנו עבורכם ב"מעריב עסקים" את המדריך השלם לצמצום – עד כמה שניתן – של הוצאות הרכישה ברשתות השיווק.

מחקרים מראים שמי שמבצע את ההכנות מוקדם ככל האפשר ונהנה ממבצעים, שייעלמו ברגעי השיא, יכול ליהנות מחיסכון של למעלה מ־25% מסך הוצאות החג. רשימת קניות היא כלי פשוט אך רב־עוצמה, שיכול לעזור לנו להגיע לחיסכון המיוחל.

סל קניות לחג
סל קניות לחג | צילום: הדס פרוש פלאש 90

בעולם המקוון הטכניקות משתכללות עוד יותר: המלצות מותאמות אישית, הצעות למוצרים משלימים, ספירה לאחור למבצעים והתראות על "מלאי אחרון" – כל אלה מעוררים תחושת דחיפות ומעודדים רכישות ספונטניות.

מחקרים בתחום הכלכלה ההתנהגותית מלמדים אותנו שאנחנו רוכשים לא רק כדי לענות על צרכים פיזיים, אלא גם כדי למלא צרכים רגשיים. בדיוק כפי שיש אכילה רגשית, קיימת גם צריכה רגשית.

רבים מאיתנו מוצאים בקניות מפלט מלחץ, משעמום או אפילו מחרדה. הדופמין שמשתחרר במוח בעת רכישה חדשה יוצר הרגשת סיפוק מיידית – אבל זמנית. וכך, בדומה לאכילה רגשית, גם הצריכה הרגשית יכולה להוביל להתנהגות כפייתית ולהוצאות מיותרות.

עדויות לתופעה זו נמצאות בכל מקום: בקניונים, בסופרמרקטים, בשיטוט אינסופי בין חנויות ואפילו באתרי קניות מקוונים. שם אנו רוכשים מוצרים שאין לנו צורך אמיתי בהם, ולעיתים אפילו שוכחים מה רכשנו עד שהחבילה מגיעה הביתה.

מחקרים בתחום ההתנהגות הצרכנית מראים שללא תכנון מוקדם, ההחלטות שלנו מושפעות באופן דרמטי מגירויים שיווקיים בחנות, ממצב הרוח ואפילו מרמת הרעב שלנו בזמן הקניות, לעיתים אף בלי שאנחנו שמים לב לכך. רשימת קניות מסודרת עשויה למנוע זאת.

רשימת קניות אפקטיבית היא הרבה יותר מרשימה של פריטים. היא כלי תכנון כלכלי המאפשר לנו לקבל החלטות שקולות, הרחק מהפיתויים והלחץ של סביבת הקניות; להימנע מרכישות כפולות של מוצרים שבדיעבד התברר שכבר יש לנו בבית; למנוע בזבוז זמן; ולעקוב אחר דפוסי צריכה ולזהות מקומות שבהם אפשר לחסוך כסף.

יועצים כלכליים למשקי בית ממליצים: "נהלו מעקב אחרי הקניות שלכם במשך חודשיים. רשמו מה קניתם, כמה שילמתם וכמה מזה נזרק בסופו של דבר. התובנות יפתיעו אתכם".

הסוד לרשימת קניות אפקטיבית עובר בבדיקה של מה שכבר יש בבית ובתכנון ארוחות לימים הקרובים. הנה כמה עקרונות מנחים:

בסקר התגלו פערי מחיר משמעותיים – ההפרש בין הרשת הזולה ביותר ליקרה ביותר עמד על 31%. מחירי מוצרים כשרים לפסח היו גבוהים ב־35% בממוצע ממקביליהם הרגילים. הפער משמעותי במיוחד במוצרים כמו עוגיות, פסטות ודגני בוקר. מצאנו גם מבצעים מטעים – 40% מהמבצעים שפורסמו לא היו משתלמים באמת בהשוואה למחיר המוצרים הרגיל או למחירם ברשת אחרת.

ואם נזקקתם להוכחה נוספת לכך שרשימת קניות היא המתכון לחיסכון, קבלו את הנתון הבא: כששלחנו קונים עם רשימה מוכנה לעומת כאלה שהתבקשו לקנות "מה שנראה סביר למשפחה", גילינו כי הקבוצה ללא הרשימה הוציאה 32% יותר בממוצע. חומר למחשבה.

תגיות:
פסח
/
כתבי מעריב סופהשבוע
/
מעריב סופהשבוע
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף