הכתבה נכתבה בשיתוף הקריה האקדמית אונו
שליש מילדי ישראל סובלים מעודף משקל והתחזית ל 2030 צופה עלייה של 17% בהשמנת יתר (דוח משרד הבריאות לוועדת הכנסת, 2025). מגפת ההשמנה היא כתוצאה מצפייה ממושכת במסכים ואורח חיים יושבני כאשר גם בבית הספר הם מבלים את זמנם בישיבה ממושכת על הכיסא ומתקשים בריכוז.
כתוצאה מכך יותר ויותר מורים מוצאים עצמם מתמודדים עם תלמידים חסרי שקט ועם הצורך המתמיד לחדש ולרתום את הלמידה לעולמם של הלומדים. על רקע זה פיתחו ד"ר ניב נחליאלי וצוות הספורט מהחוג בחינוך, בקריה האקדמית אונו, בשיתוף ד"ר עינת ינוביץ מהתמחות לגיל הרך, תעודת התמחות חדשה בשם "למידה מבוססת תנועה" כחלק מלימודי התואר השני בחינוך עם התמחות בספורט.
תעודת הכשרה בלמידה מבוססת תנועה עוסקת ביכולת להעביר תכנים לימודיים וחינוכיים באמצעות תנועה, משחק ופעילות גופנית.
כיום, מרבית הגישות המשלבות תנועה עושות זאת כהפסקה או כגירוי חיצוני. התעודה שמה דגש על העברת תכנים לימודיים באמצעות תנועה. כלומר, התנועה לא נלווית להוראה אלא חלק מההוראה. התוכנית תעניק למורים כלים מעשיים, מבוססי מחקר, לשילוב של תנועה פיזית בהוראת תחומי דעת מגוונים ותוסיף ללמידה מימד אינטגרטיבי שמדגיש חוויה והבנה מעמיקה יותר של חומרי הלימוד. הפדגוגיה החדשנית רלוונטית גם בחוגי ספורט, לדוגמא דרך שילוב למידה של תרגילי חשבון באימון ויצירת תחרות מהנה בה ילדים יכולים להתבלט לא רק דרך הספורט.
כשמורים משלבים תנועה כחלק מההוראה – הם רואים שינוי מידי באווירה בכיתה, ברמות הריכוז ובהשתתפות הפעילה של התלמידים. "למידה מהנה מובילה ללמידה משמעותית. זו לא רק גישה חדשנית, זו גישה הכרחית לעידן הנוכחי" מסביר ד"ר נחליאלי.
חלק מתוכנית רחבה לתואר שני
התעודה נלמדת במסגרת התואר השני בחינוך עם התמחות בספורט של הקריה האקדמית אונו – מסלול שמיועד לאנשי חינוך פורמלי ובלתי פורמלי המעוניינים להרחיב את הכלים שלהם לשילוב של חינוך, ספורט, קוגניציה וכלים מנטליים בכיתה ובאימון. התוכנית מציעה גם תעודת התמחות באימון מנטלי בספורט, ונלמדת במתכונת היברידית המשלבת מפגשי זום עם שלושה מפגשים פרונטליים בכל סמסטר.
במהלך הלימודים נחשפים הסטודנטים לקורסים יישומיים כמו פסיכולוגיה של הספורט, יזמות חינוכית-חברתית בספורט, ספורט ככלי פדגוגי, שימוש בכלים דיגיטליים באימון, ועוד. לצד זאת, הם משתתפים בסיורים מקצועיים, מתרגלים מיומנויות בינאישיות במרכז סימולציות מתקדם, ומתנסים בפרקטיקום באימון מנטלי בספורט תוך הנחייה מקצועית (סופרוויז'ן) של פסיכולוג ספורט.
למי מתאימה התוכנית?
התוכנית מיועדת למורים – מחנכים, מורים לחנ"ג ומורים במקצועות השונים, לאנשי חינוך בלתי פורמלי, מאמנים ומנהלי מסגרות חינוכיות, המבקשים להוביל שינוי בשיטות ההוראה והאימון ולקדם באמצעות הספורט למידה חווייתית, ערכית, נגישה ומותאמת לצרכים של תלמידים במאה ה-21.
הכיתה הבאה וחוג הספורט הבא יזוזו אחרת
תעודת "למידה מבוססת תנועה" מביאה בשורה חינוכית אמיתית – לא רק בזכות הרעיונות החדשניים שבה, אלא בזכות ההיתכנות המעשית ליישם אותם ביום-יום בכיתות של מורים מכל תחום ובחוגי הספורט השונים. מדובר במהלך שמחזק את המורה, נותן מענה לאורח חיים יושבני, מחבר את הלמידה למציאות, משפיע על הסביבה החברתית בכיתה ומעורר מחדש את הסקרנות והמעורבות של התלמידים.
הכתבה נכתבה בשיתוף הקריה האקדמית אונו