מי שחושב שמחירי המזון בישראל אחידים, טועה בגדול. סקר מחירים מקיף שביצענו השבוע בעיר בת ים חושף פערים מדהימים של מאות אחוזים בין הרשתות - ותופעה מעניינת במיוחד: כניסת מותג חדש לעיר יכולה להוביל לתחרות מחירים עזה שמביאה להוזלות משמעותיות בכל השוק המקומי.
הממצא המרכזי מדבר בעד עצמו: על אותו מוצר יכולים להיות פערי מחיר של עד 271%. כשאפרסק במשקל עולה 5.90 שקל ביוניברס, באותה עיר הוא יעלה 21.90 שקל בטיב טעם. לא מדובר בזלזול או מוצר שונה - אותו מוצר בדיוק, באותה עיר.
אבל ההפתעה הגדולה יותר: הפער בין הרשת הזולה לרשת היקרה מגיע ל-25%. כשסל הקניות הבסיסי עולה 1,835 שקל ב"נטו חסכון", אותו סל יעלה 2,293 שקל בטיב טעם. עבור משפחה ממוצעת, המדובר בהפרש של אלפי שקל בשנה.
בבת ים, נראה שרשת "נטו חסכון" יצרה בדיוק את אותה דינמיקה. לא רק שהיא מציגה מחירים תחרותיים, אלא שהיא כנראה מאלצת גם את שאר הרשתות להתמודד עם הלחץ התחרותי.
המוצרים עם הפערים הגדולים ביותר
עבור משפחה ממוצעת שמוציאה כ-40,000 שקל בשנה על מזון, המעבר מהרשת היקרה לזולה יכול לחסוך אלפי שקל בשנה. אם נוסיף לכך בחירה חכמה של מוצרים ספציפיים על בסיס השוואת מחירים, החיסכון יכול להיות גדול יותר.
הפתרון הפשוט: בדקו מחירים, עקבו אחרי פרסומים, והכירו את הרשתות בסביבתכם. במציאות של יוקר המחיה, הצרכן החכם הוא זה שיצא נשכר.
המלצה מעשית: התחילו לקנות מוצרי יסוד כמו סוכר, שמן ומוצרי ניקיון בรשתות הזולות, ואת המוצרים הטריים תוכלו לקנות לפי נוחות ואיכות. ההשקעה בזמן תחזור אליכם כפולה ומשולשת בחיסכון בהוצאות משק הבית.