מ-3 שקלים למחיר מוזגם: האבסורד הכי גדול של רשתות השיווק בראש השנה

דבש קיבלנו בחצי מחיר הודות למכסות יבוא, אבל התפוח - הסמל האמיתי של החג - הפך לפרי יקר עם פערי מחירים מקוממים של עד פי שניים בין הרשתות

חזי גור מזרחי צילום: יחצ
תפוח, דבש
תפוח, דבש | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
3
גלריה

במשרד הכלכלה והחקלאות חילקו מכסות יבוא ייחודיות למספר קמעונאים, מהלך שצמצם את עלויות היבוא והציף את המדפים במבצעים. הצרכנים ייהנו השנה ממחירים נוחים על מוצר שבלעדיו קשה לדמיין את החג. אלא שבצד השני של אותו שולחן חג, על הצלחת שלצד הדבש, מונח התפוח ומחירו לא רק שלא ירד אלא הפך יקר מתמיד.

סקר השוואת מחירים מצא פערים מקוממים: תפוח עץ גאלה נמכר בויקטורי במחיר של שבעה שקלים ותשעים אגורות לקילוגרם, אך בסניפי שופרסל דיל המחיר מזנק לשלושה עשר שקלים ותשעים אגורות, פער של שבעים ושישה אחוזים. תפוח עץ מוזהב ביוחננוף נמכר בשמונה שקלים ותשעים אגורות, וב־AMPM  באותו זמן בדיוק המחיר נעמד על חמישה עשר שקלים ותשעים אגורות, פער של שבעים ותשעה אחוזים.

עגלת סופרמרקט קניות לחג
עגלת סופרמרקט קניות לחג | צילום: נתי שוחט פלאש 90

וכאן מגיעה השוואה מטרידה אף יותר. בשנה שעברה ניתן היה למצוא תפוחים מסוגים שונים במחירים שנעו סביב שלושה שקלים ותשעים אגורות לקילוגרם בלבד. השנה, הזול ביותר שנמצא בסקר השוואת המחירים עמד על שבעה שקלים ותשעים אגורות בויקטורי, כמעט פי שניים בתוך שנה אחת בלבד. ובקצה העליון של הטווח מצאנו תפוחים שנמכרים במחיר שיא של עשרים ושניים שקלים ותשעים אגורות לקילוגרם.

השאלה שכל צרכן חייב לשאול היא איך הגענו למצב שבו פרי בסיסי, נגיש וזול יחסית בעבר, עולה כיום יותר מבשר עוף טרי או מנת פלאפל במסעדה עממית. אמנם חשוב לדעת כי קיימים גדלים שונים של תפוחים, רמות מיון מגוונות, זנים יוקרתיים יותר או פחות ורמות טריות שמשפיעות על המחיר הסופי, אך בסיבוב בין הדוכנים שערכנו נחשף כי המחיר הגבוה איננו ערובה לאיכות טובה יותר. לא אחת מצאנו תפוחים במחירים גבוהים שדווקא הציגו רמת טריות נמוכה יותר מאלו שנמכרו במחירים הזולים.

מטע תפוחים
מטע תפוחים | צילום: יעל שביט

כתוצאה מכך ישראל נאלצה להגדיל משמעותית את היבוא, ובשנת 2024 נרשמה עלייה של חמישים ושמונה אחוזים בכמות התפוחים המיובאים לעומת השנה הקודמת. מרבית היבוא מגיע מאיטליה, אך גם מארצות הברית, יוון, ספרד, פולין וצרפת, מה שמבטיח אספקה רציפה לאורך כל השנה אך חושף את הצרכנים גם לתנודות מחירים עולמיות ולעלויות שינוע גבוהות.

כאן נכנס האבסורד. בעוד שהממשלה הצליחה להפחית באופן חד את מחיר הדבש באמצעות מכסות יבוא ייעודיות, התפוחים נותרו ללא מענה. אין פיקוח מחירים, אין מהלך ממשלתי דומה ואין מנגנון שמאזן את הפערים בין החקלאים, היבואנים והרשתות הקמעונאיות. התוצאה היא שמי שצריך לקנות תפוחים לחג נתקל במחירים שמרגישים מנותקים מהמציאות הכלכלית של משפחות רבות. עבור משפחה ממוצעת שמארחת בערב החג, סל קניות הכולל כמה קילוגרמים של תפוחים עלול לעלות פי שניים או שלושה בהתאם לרשת בה הם בחרו לערוך את הקנייה.

המסר ברור. אם רוצים להבטיח חג מתוק באמת לא די לטפל במחיר הדבש. יש לבחון את שרשרת הערך כולה של מוצרי החג, ובמיוחד של התפוחים, ולוודא שגם הפרי שמסמל את תחילתה של שנה חדשה יוכל להימכר במחיר הוגן. אחרת נמצא את עצמנו שוב טועמים את המתוק לצד המריר, ומבינים שהשנה החדשה אולי מבטיחה אך הכיס של הצרכנים ממשיך להתרוקן.

תגיות:
ראש השנה
/
חגים
/
תפוחים
/
צרכנות
/
דבש
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף